GAS-Boete

matthiases
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

GAS-Boete

#1 , 23 sep 2018 15:11

Beste,

Ik heb in de GAS-wet gelezen dat de ganse procedure voor het opleggen van een administratieve boete (zonder dat je beroep aantekent bij een politierechtbank) moet worden afgehandeld binnen de 6maanden na ontvangst van afschrift door de sanctionerende ambtenaar. Hieronder vind je mijn situatie:

Datums:

06/02 geverbaliseerd wegens verkeersinbreuk
06/02-20/02 ontvangst afschrift door de sanctionerende ambtenaar
20/02 eerste kennisgeving "administratieve gasboete" per brief thuis ontvangen+verweer ingediend (binnen 30dagen termijn)
10/09 beslissing na verweer
20/09 kennisgeving "beslissing na verweer+ overschrijving voor boete ontvangen" per brief in de bus

Dus volgens bovenstaande datums moet de sanctionerende ambtenaar zeker voor 20/02 een PV/afschrift van de politie-agent hebben ontvangen. Vervolgens stel dat ik de beslissing na verweer+boete exact op 10/09 zou ontvangen hebben, dan zit er meer dan 6maanden tussen deze 2 datums waardoor ik vermoed dat de GAS-boete verjaard is.

Klopt mijn bovenstaande redenering? En stel dat de GAS-boete verjaard is, wat kan ik dan nu doen aangezien er maar 1 wettelijke optie is nl. beroep aantekenen bij de politie-rechtbank.


Hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 sep 2018 17:47

Lijkt mij ook dat de GAS-ambtenaar te laat is ...

Het is overigens 6 maanden na vaststelling

Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.
Deze termijn van zes maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in de artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 2. In afwijking van § 1, wordt de beslissing van de sanctionerend ambtenaar binnen een termijn van twaalf maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen, indien er een gemeenschapsdienst en/of bemiddeling tussenkomt.
Deze termijn van twaalf maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 3. Na het verstrijken van de in §§ 1 en 2 bedoelde termijnen, kan de sanctionerend ambtenaar geen administratieve geldboete meer opleggen.


Je kan de ambtenaar laten weten dat de beslissing te laat was
Volgens mij is er juridisch helemaal geen beslissing, want die kon na die 6 maanden niet meer genomen worden.

Je kan voor de veiligheid beroep aantekenen bij de politierechter.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering ?

Reclame

Terug naar “Andere”