Incasso zonder ontvangst aanmaning

Freggel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Incasso zonder ontvangst aanmaning

#1 , 03 aug 2018 17:38

Beste,

Ik ontving een tijd geleden 3 GAS-boetes van een stadsbestuur. Aangezien de 3 boetes om hetzelfde feit gingen diende ik schriftelijk verweer in, volgens het "non bis in idem" rechtsbeginsel (zijnde dat men geen 2 keer voor dezelfde overtreding kan beboet worden).
Ik kreeg een brief terug met de melding dat mijn betwisting goed ontvangen was en door de bevoegde ambtenaar zou onderzocht worden. Weken gingen voorbij, tot ik plots een aanmaning ontving van een incassobureau, dat blijkbaar door het stadsbestuur was ingeschakeld. Er werd 14,00 EUR extra inningskost aangerekend. Ik betaalde meteen de 3 GAS-boetes aan het incassobureau (zonder de inningskost) en stuurde hen een mail met de boodschap dat ik helemaal niet wist dat mijn betwisting werd afgekeurd. Ze spraken in hun brief bovendien over "ondanks eerdere aanmaningen" terwijl ik nog niets ontvangen had!
Het incassobureau antwoordde mij dat het stadsbestuur wel degelijk een brief had teruggestuurd en dat, als ik die niet ontvangen had, ik klacht moest indien bij Bpost. Ondertussen moest ik plots 26,00 EUR betalen i.pl.v. de 14,00 EUR omdat ik niet het volledige bedrag had betaald.
Nu is mijn vraag: is het niet verplicht om iemand "aangetekend" in gebreke te stellen voordat je een incassobureau inschakelt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 aug 2018 18:09

Helaas... U hebt net aan de lijve het ongrondwettelijke van de GAS-boetes ontdekt.
Met deze kunt u veroordeelt worden zonder proces, en betalen zul je, inclusief de inningskosten.
Als je niet akkoord bent, ben jij diegene die een rechtszaak moet opstarten tegen de gemeente, waar het in een normale gang van zaken omgekeerd zou moeten zijn.

Maar goed, om te antwoorden: nee, men is dat niet verplicht.
En een incasso kan zelf ook niets doen, kan u niet verplichten tot betalen.
Maar helaas is de volgende stap hier een deurwaarder die direct de spullen kan aanslaan (cfr. paragraaf hierboven, iets dat niet zou mogen, maar het mag), dus ik zou betalen als ik jou was.
Tenzij je zelf een rechtszaak wilt beginnen (die je een veelvoud zou kosten van dit bedrag).

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 aug 2018 18:12

Waarschijnlijk is de periode om in beroep te gaan al voorbij. Dus een rechtszaak mag u dan vergeten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Freggel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2018 14:25

Hartelijk dank voor jullie reactie. Hiermee ben ik heel wat wijzer geworden. En helaas pindakaas... in mijn geval betekent dit dus blijkbaar "betalen".

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 04 aug 2018 14:29

Vermoedelijk was er een dwangbevel.
Beroep bij politierechtbank maar inderdaad zie boven.
Langer dan een maand geleden...?
Langs de andere kant moeten zij bewijzen dat de brieven verzonden zijn.

Terug naar “Andere”