Politie veranderd zomaar een PV om in een VPV

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

Politie veranderd zomaar een PV om in een VPV

#1 , 31 jul 2018 18:08

Door een 10 jaar durende burenruzie ben ik genoodzaakt geweest om een bouwovertreding van de buur aan te geven in 2016. Ik ben toen verhoord geweest
door de politie om klacht neer te leggen wat ik toen ook gedaan heb. Nu had ik er sindsdien niets meer van gehoord aangezien ik dacht dat de procedure nog lopende was heb ik onlangs naar het parket gebeld om te vragen hoe en wat er met de zaak gebeurd is. Op het parket kreeg ik te horen dat er nooit een PV met dat
nummer binnengekomen was bij hun. Ben dan maar naar de bouwdienst gaan navraag doen waar ze mij zeiden dat ze dit toch opgestuurd hadden, nog eens navraag gedaan bij het parket, nog niet te vinden. Terug naar bouwdienst geweest om nog eens navraag te doen wat ermee gebeurt was.
Ze hadden dit naar de politie opgestuurd. Bij de politie navraag gaan doen, eerste agent die mij verder kon helpen ( iemand die instaat voor bouwmisdrijven )
snapte er niets van wat er met de zaak gebeurt was. Dan afspraak gemaakt bij een andere agent om meer te weten te komen over dit dossier. Kreeg ik te horen dat dit geen PV meer was maar een VPV en dat dit niet naar het parket wordt opgestuurd. Vervolgens zei hij dat dit gewoon in de kast wordt gelegd en dat er niets meer mee gebeurt. Ik heb hier ook nooit een uittreksel van gehad, nu heb ik dit uiteindelijk gekregen op eigen vraag maar ik had mij burgerlijke partij gesteld waarmee ik normaal de opvolging krijg zonder er naar hoef te vragen. Ook in het dossier staat gewoon dat de buur niet thuis was en dat men de bouwovertreding niet duidelijk kon vaststellen. Ook is de buur nooit in dit dossier verhoord. Kan dit allemaal zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2018 19:36

Waarschijnlijk werd door de politie pv opgesteld vanwege de burenruzie(twist/onenigheid) en werd daarin gewag gemaakt van de bouwovertreding. De politie maakt geen pv's van bouwovertredingen.

Of klassiek pv, apo of vpv gemaakt moet worden, hangt af van de afspraken met het Parket dat beslist de politie niet.

Over welk uitreksel heeft u het? een afschrift van het pv? Dan wordt enkel gegeven bij een vpv en enkel wanneer dit gevraagd wordt.

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 31 jul 2018 19:53

Nee dit is een specifieke aangifte die ik gedaan had. Ik heb hierbij ook de bevestiging en het pv nr van gekregen

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2018 20:08

Het zou me zéér sterk verbazen dat de politie een aangifte akteert van een bouwovertreding in een pv en de overtreding dan nog niet zelf vaststelt. Kan je eens het notitienummer geven of de zwaartewijzer?

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 31 jul 2018 20:47

Is dit het pv nr dat je nodig hebt ?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2018 22:40

Het notitienummer ziet er ongeveer zo uit: KO.95.L4.024752/18.

De eerste twee letters wijzen op in welk gerechtelijk arrondisement het pv gemaakt werd, de twee eerste cijfers zijn de zwaartecijfers en wijzen op welke inbreuk/onderwerp het pv betreft, de volgende code of het Federale dan Lokale politie is en welke zone en de laatste cijfers vormen het pv nummer

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 31 jul 2018 23:52

ME.66 is het begin van de pv nr

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 01 aug 2018 15:45

Dit is de parketcode
66 Stedenbouw
66A Openbare werken (belemmering van uitvoering)
66B Ruimtelijke ordening en stedenbouw
66C Reclameborden
66D Verboden aanplakking
66E Brandbeveiliging
66F Decreet 3.3.1976 - Vlaamse Gemeenschap - bescherming van monumenten, stads- en dorpsgezichten
66G Vellen hoogstammige bomen
66H Decreet kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers
66I Vlaamse wooncode
66J Decreet inbreuken op terreinen voor openluchtcreatieve verblijven

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 01 aug 2018 17:23

Is het dan een pv of een vpv, er staat enkel code 66 op. Aangezien ze achteraf er een vpv van gemaakt hebben, de originele aangifte is een pv nr en geen vpv. Ook is er gewoon genoteerd dat de buur niet thuis was en dat ze geen fotos konden maken of afmetingen noteren. De buur is nooit verhoord ook niet blijkt uit het vpv. Het gaat om een bewezen afgekeurde bouwvergunning die toch uitgevoerd is.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2018 20:41

[quote="Franciscus"] Dit is de parketcode
66 Stedenbouw /quote]

Ik ben dus toch fout.

@TS VPV staat voor vereenvoudigd proces-verbaal. Het betreft dus een proces-verbaal maar eentje die niet standaard naar het Parket gestuurd wordt.
Dit komt er meestal dus op neer dat dit enkel pro forma opgesteld wordt.

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 01 aug 2018 22:23

Ok bedankt. Wie bepaald het dat het een pv of een vpv is dan ? De politie of de bouwdienst of iemand anders ? Is er dan ook nog een mogelijkheid om het toch op het parket te krijgen of niet of enkel tenzij ik zelf een procedure opstart ?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 aug 2018 22:42

Dit zijn afspraken die met het parket gemaakt worden, sommige feiten zijn bijvoorbeeld altijd vpv. Feiten met een onbekende dader zijn ook vaak vpv of feiten die eigenlijk geen strafrechterlijke inbreuk bevatten.

Voor zover ik weet niet kan u er niet voor zorgen dat dit pv naar het parket gaat.

Heeft u zelf al de stedenbouwkundige dienst gecontacteerd? Kunnen zij u niet helpen of doorverwijzen?

Issued
Berichten: 1227

#13 , 01 aug 2018 23:10

Als ik me niet vergis, vervolgt het parket bouwovertredingen niet meer. De bedoeling is om met de betreffende gemeente een overeenkomst ter regularisatie te bekomen. Maw aanpassen enzo.
Doordat het parket toch niet meer vervolgt zijn dit vpv's geworden tenzij er eerst werken zijn stilgelegd en dit bevel genegeerd wordt.
Ik ben niet 100% zeker van het bovenstaande gezien dat niet onder mijn bevoegdheid valt. Is meestal ogp materie.

Terug naar “Andere”