Parkeerboete op privé terrein aangegeven door bord

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete op privé terrein aangegeven door bord

#1 , 17 jul 2018 08:24

Hallo allemaal

Korte vraag: mag de politie een verkeersboete uitschrijven op een parkeerplaats (in dit geval voor mindervaliden) die duidelijk (door bord aangegeven) zich op privaat terrein bevind?

Het iets langere verhaal: ik woon in een appartement. De straat die uitgeeft naar het terrein is een doodlopend straatje, waar dus alleen onze 'building' staat. Deze straat zelf is openbare weg, maar ons terrein is privaat (aangegeven door bord). Onze building telt MAAR 2 private plaatsen, en vanzelfsprekend zijn er dus parkeerproblemen. Een van deze plaatsen is dan nog eens een plaats voor mindervaliden. Aangezien onze building klein is, en er geen mensen wonen met een beperking noch familie hebben met een parkeerkaart voor mindervalide plaatsen, parkeren alle bewoners zich gedurende een jaar al (zo lang staat het gebouw er nog maar) ook mee op de mindervalide plaats. De bouwheer bevestigde ons ook dat het prive terrein was en de politie volgens hem dus ook niet mocht beboeten, en ik was hier ook van overtuigd.. Nu heb ik dus de eerste boete ontvangen :cry: Is deze geldig?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 17 jul 2018 08:43

Het terrein dat u beschrijft kan privé bezit zijn doch is dit een openbare plaats. Het verkeersbord voor de mindervalide plaats, is dit conform? Dus een normaal verkeersbord?

Indien er geen gebruikers zijn van de mindervalide plaats, laat de algemene vergadering beslissen deze te verwijderen.

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2018 09:21

Het terrein dat u beschrijft kan privé bezit zijn doch is dit een openbare plaats. Het verkeersbord voor de mindervalide plaats, is dit conform? Dus een normaal verkeersbord?

Indien er geen gebruikers zijn van de mindervalide plaats, laat de algemene vergadering beslissen deze te verwijderen.
Het is wel conform volgens mij. Er staat een verkeersbord aan de plaats, verder geen andere markeringen op de grond.
Blijkbaar is het de gemeente die de bouwheer verplicht heeft een van beide plaatsen te voorzien voor mindervaliden. Ze wouden de bouwplannen anders niet goedkeuren.

Waar ligt dan juist de grens tussen echt privaat terrein en openbare plaats? Mijn tuin (geen gemeenschappelijke tuin) ligt ook op hetzelfde 'privaat terrein' maar hier kan ook gewoon iemand door lopen.. dit maakt het toch geen openbare plaats? Is geen kritiek he, maar ik probeer uit te vinden waar het verschil juist ligt..
Ik heb een eigen zaak gehad met een private parking. Deze stond vol met bewoners van omliggende huizen, en de politie kon toen niet takelen omdat het over private grond ging (dus dan zou ik zelf de kosten moeten betalen van de takeling), maar beboeten zouden ze dan weer wel mogen op private grond omdat dit toch wel een openbare plaats zou zijn?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jul 2018 09:31

Mogelijks staat er in de bouwvergunning dat de bouwheer xx parkeerplaatsen moet voorzien voor mindervaliden, en dit op eigen terrein..
Zomaar afschaffen kan dus niet, want morgen kan er misschien wel een bewoner komen die die plaats nodig heeft.


Issued
Berichten: 1227

#6 , 17 jul 2018 09:43

Even een voorbeeld: op de parking van bv de Carrefour kan je een boete krijgen voor mindervalide plaats, maar zal de politie niet takelen voor overdreven langdurig parkeren ofzo

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2018 10:08

Mogelijks staat er in de bouwvergunning dat de bouwheer xx parkeerplaatsen moet voorzien voor mindervaliden, en dit op eigen terrein..
Zomaar afschaffen kan dus niet, want morgen kan er misschien wel een bewoner komen die die plaats nodig heeft.
Inderdaad.. Van mij moet ze dus ook niet afgeschaft worden, maar had wel gehoopt dat wij ze 'ongestraft' konden gebruiken tot de dag dat iemand ze zou nodig hebben..

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2018 10:17

Even een voorbeeld: op de parking van bv de Carrefour kan je een boete krijgen voor mindervalide plaats, maar zal de politie niet takelen voor overdreven langdurig parkeren ofzo
De link heeft me al heel wat wijzer gemaakt, bedankt!
Ik vind het nog steeds een 'grijze zone', aangezien er bij ' 2. Openbare plaats ' staat dat de wegcode niet toepasbaar is op openbare plaatsen, maar dat er in een aantal gevallen wel de wet geld zoals bij 'vluchtmisdrijf, alcohol opnamen en rijden onder invloed'. Over parkeren wordt er niet echt gesproken..

En de definitie van 'openbare plaats' wordt ook vooral gesproken over de parkings van café's, warenhuizen en dergelijke maar niet over woningen. (winkels en café's zijn zelf ook openbaar, een woning niet natuurlijk). De definitie 'de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn' vind ik niet echt duidelijk.. Is het bij ons 'toegankelijk voor een zeker aantal personen'? Het is enkel voor bewoners..

Sorry voor het moeilijke gedoe, maar als ik een boete kan vermijden graag natuurlijk! Ik zal me er alleszins niet meer parkeren :D

Issued
Berichten: 1227

#9 , 17 jul 2018 11:45

Art. 28 van de Wet van 16 maart betreffende de politie over het wegverkeer (B.S. 27 maart 1968). De terrreinen toegankelijk tot het publiek (de parken) en de niet openbare terreinen die nochtans toegankelijk zijn voor een aantal personen (ziekenheuis, tentoonstelingszalen) zijn openbare platsen in de zin van de wet ; een privé parking toegankelijk voor de bewoners van een gebouw door een brede toegangsweg beantwoordt niet aan dit begrip. Cass. 12 oktober 2005, C.R.A., 2006, p. 532.
Te vinden op voornoemde website.

Als ik dit juist interpreteer, is volgens cassatie de wegcode niet van tel. Dus kan u geen boete krijgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 17 jul 2018 15:10

Zelf toegepast aan een groot kantoorcomplex en een appartementsgebouw.
Met de gekende gevolgen.
Dit waren daar duidelijk private terreinen door aanbrengen van de tekst en verkeersbord.

Ook eens lezen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2018 11:55

Heb gisteren zelf nog eens gebeld naar het politiebureau waardoor de boete werd uitgeschreven. De dame aan de lijn 'kon me niet echt helpen want ze weet niet hoe het er bij ons uitziet'. Ze zei dat ALS het privé terrein is, de politie inderdaad geen boetes mag uitschrijven. Ik hoop nu dat het bord 'privaat' net voor de parkeerplaatsen en de toegang tot onze gebouwen voldoende is dat het ook echt om privé gaat en niet op zogenaamde 'openbare plaats'. Ze raadde dus aan om het formulier in te vullen die bij de boete zit en foto's toe te voegen van dit bord.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 18 jul 2018 13:30

Gelet op wat ik heb geschreven politie kan optreden op basis van het veldwetboek art 87 °8.!!!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 18 jul 2018 16:25

Korte vraag: mag de politie een verkeersboete uitschrijven op een parkeerplaats (in dit geval voor mindervaliden) die duidelijk (door bord aangegeven) zich op privaat terrein bevind?
Kort antwoord is NEEN


Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.


Geen openbare weg = wegcode niet van toepassing

Wat valt er -volgens de rechtspraak, want wetgeving definieert openbare weg nergens :!: - onder openbare weg:

- parkings waar iedereen toegang toe heeft, zonder toegangscontrole, zoals van warenhuizen bvb
- betaalparkings :!:
- parkeergebouwen waar iedereen , eventueel betalend, kan parkeren



Tegenvraag :
Is het effectief privaat terrein ... :?:

Foto ? (je probeert iets mee te sturen linkend naar je Live outlook .... dat werkt niet.)

Linkje streetview ?


Een van deze plaatsen is dan nog eens een plaats voor mindervaliden. Aangezien onze building klein is, en er geen mensen wonen met een beperking noch familie hebben met een parkeerkaart voor mindervalide plaatsen, parkeren alle bewoners zich gedurende een jaar al (zo lang staat het gebouw er nog maar) ook mee op de mindervalide plaats.
Kan een gemeentelijke verplichting zijnom er minstens één voor te behouden
Die mag je dan ook niet weghalen ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 18 jul 2018 16:33

Mogelijks staat er in de bouwvergunning dat de bouwheer xx parkeerplaatsen moet voorzien voor mindervaliden, en dit op eigen terrein..
Zomaar afschaffen kan dus niet, want morgen kan er misschien wel een bewoner komen die die plaats nodig heeft.
Waardoor verwijdering een bouwovertreding wordt, die nog zwaarder kan beboet worden ...


Het zal dan normaal in de bouwtoelating staan dat die plaatsen op eigen terrein voorzien moeten worden, dat kan je ook gebruiken.

Kan ook dat parkeerplaatsen moeten voorzien worden op eigen terrein & kosten, én opengesteld moeten worden voor publiek gebruik ...

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 jul 2018 10:32

Korte vraag: mag de politie een verkeersboete uitschrijven op een parkeerplaats (in dit geval voor mindervaliden) die duidelijk (door bord aangegeven) zich op privaat terrein bevind?
Kort antwoord is NEEN


Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.


Geen openbare weg = wegcode niet van toepassing

Wat valt er -volgens de rechtspraak, want wetgeving definieert openbare weg nergens :!: - onder openbare weg:

- parkings waar iedereen toegang toe heeft, zonder toegangscontrole, zoals van warenhuizen bvb
- betaalparkings :!:
- parkeergebouwen waar iedereen , eventueel betalend, kan parkeren



Tegenvraag :
Is het effectief privaat terrein ... :?:

Foto ? (je probeert iets mee te sturen linkend naar je Live outlook .... dat werkt niet.)

Linkje streetview ?


Een van deze plaatsen is dan nog eens een plaats voor mindervaliden. Aangezien onze building klein is, en er geen mensen wonen met een beperking noch familie hebben met een parkeerkaart voor mindervalide plaatsen, parkeren alle bewoners zich gedurende een jaar al (zo lang staat het gebouw er nog maar) ook mee op de mindervalide plaats.
Kan een gemeentelijke verplichting zijnom er minstens één voor te behouden
Die mag je dan ook niet weghalen ...
Streetview is helaas nog niet up to date.. gebouwen staan er pas een jaar en op streetview is het nog een veld :) nog een andere manier hoe ik eventueel een foto hier kan zetten?

We hebben de plannen zelf nooit echt gezien, maar de bouwheer heeft dit toch zo gezegd. Hij wou eigenlijk heel de straat privaat maken, maar dit mocht niet van de gemeente. Als we er net woonde is hij eens komen aanbellen bij ons met deze uitleg, en dat hij er dus niets aan kan doen dat zomaar iedereen in ons doodlopend straatje kan komen parkeren omdat dit openbare weg was.. maar dat we hem zeker moesten bellen indien er niet-bewoners op de 2 private plaatsjes zouden parkeren (waar dus ook het bord voor staat). Geen idee wat hij hier dan aan zou willen doen maar goed.. aangezien de gemeente hem verplicht heeft een minder valide plaats te voorzien, ga ik er ook van uit dat het prive is. De gemeente gaat namelijk niet aan een bouwheer vragen om mindervalide parkings aan te leggen op de openbare weg lijkt mij :?: aangezien een bouwheer daar niets mee te maken heeft

Terug naar “Andere”