aanslagbiljet voor sluikstorten

fabke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aanslagbiljet voor sluikstorten

#1 , 15 jul 2018 11:40

beste,
Deze week kreeg ik een aanslagbiljet in de bus voor het weghalen van afvalstoffen op plaatsen waar dit verboden is. Het betreft kattebakvulling in een bosje tegenover ons huis; Deze 'boete' is enkel gebaseerd op vermoedens, er is dus geen enkel bewijs tegen mij. Kan men dan zomaar deze belasting vorderen? Misschien nuttig om te weten dat ik geen katten heb en ik dit ook niet gedaan heb. Ik weet wie het wel gedaan heeft, het zijn meerdere buurtbewoners. Maak ik met een bezwaarschrift tegen de gemeente.kans om deze belasting kwijt te schelden? Ik wil echt niet opdraaien voor iets wat ik niet heb gedaan. Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 jul 2018 11:53

Zonder te reageren binnen de gestelde termijn maakt u al zeker geen kans.
Als ze zonder enig bewijs toch voortzetten brengt u het voor de Rechtbank.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 jul 2018 13:32

U haalt aan dat u geen katten hebt.
U geeft de gegevens door in een tweede brief van de vermoedelijke echte daders + datum en uren dat het mogelijk gebeurd is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 jul 2018 19:59

beste,
Deze week kreeg ik een aanslagbiljet in de bus voor het weghalen van afvalstoffen op plaatsen waar dit verboden is.
Wat is het juist ?
GAS-PV voor sluikstorten?
of
Een belasting / retributie voor weghalen vd rommel ?

Je moet verschil maken tussen een GAS-boete om te sluikstorten enerzijds
En anderzijds een bijkomende aanslag of vergoeding (belasting, retributie) om de gestorte boel weer op te kuisen.

Bezwaren moet je doen op de manier voorzien in het GAS-reglement , dan wel het belastings- of retributie-reglement vd gemeente.


Heb je daarvoor eerder een GAS boete gehad, betaald , of er geen bezwaar tegen ingediend ?
Als je die betaald hebt, of geen correct bezwaar indiende, kan je nadien niet meer onder de bijkomende opruimkosten onderuit ...

fabke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2018 20:56

Nee, heb eerder geen GAS boete of pv gehad. Alles is gebaseerd op vermoedens zonder dat hier bewijzen van zijn. Aangezien ik niet de sluikstorter ben ga ik een bezwaarschrift indienen, weet alleen niet of ik dit best door een advocaat laat doen of ik dat zelf zou indienen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 jul 2018 15:28

Nee, heb eerder geen GAS boete of pv gehad. Alles is gebaseerd op vermoedens zonder dat hier bewijzen van zijn. Aangezien ik niet de sluikstorter ben ga ik een bezwaarschrift indienen, weet alleen niet of ik dit best door een advocaat laat doen of ik dat zelf zou indienen.
Je kan dat zelf doen.

Wel de regels volgen die normaal in het gemeentelijke reglement over die belasting of retributie staan.
Indien schriftelijk: aangetekend

Bij een belasting zal u die zeer waarschijnlijk moeten betalen, zelfs al dient u bezwaar in.
Zoals bij inkomstenbelasting meestal.


Vermeld dat je de aanslag (met nummer ... , van datum .... , met reden ...) formeel betwist omdat
- je de feiten waarop de aanslag gebaseerd is, helemaal niet begaan hebt
- dat er geen feitelijke bewijzen zijn dat je dat wél gedaan hebt
- je geen katten hebt, en ook geen kattenbak-vulling als afval (al kan je daar ook wel andere dingen mee doen)
- dat je intussen te weten gekomen bent wie de sluikstorters zijn, met vermelding namen
(indien nodig : -dat je de aanslag onder voorbehoud betaald hebt, en verwacht dat die teruggestort wordt wegens onterecht)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 jul 2018 15:30

U bent toevallig niet de eigenaar van de grond waarop gestort werd ?

Nogal wat gemeenten hebben een belastings- of retributiereglement dat de eigenaar van een perceel laat opdraaien voor de opruimkosten van sluikstort, en dat dan maar moet proberen te verhalen op de daders ... waar overheid dan niet teveel moeite meer voor doet om ze op te sporen, kosten zijn toch afgewenteld op iemand anders.


Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 20 jul 2018 22:06

op wat baseren gemeenten zich dan?

eigenaar terrein is niet altijd de vervuiler, hoe kan men deze dan (juridisch) laten opdraaien voor iets dat hij niet gedaan heeft, zeker met wat altijd gebruikt word, de GAS-boetes.

ben gewoon nieuwschierig :)

fabke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2018 12:27

Nee, ben geen eigenaar van het terrein. Weet niet wie de eigenaar is maar denk niet dat deze van een privépersoon is of toch niet meer is. Ik ga dat gemeente regelement eens doornemen en dan het bezwaarschrift opmaken. Aangezien ik deze week toch op de gemeente moet zijn ga ik hem persoonlijk overhandigen tegen ontvangstbewijs. Bedankt voor jullie reacties, hopelijk komt dit in orde want heb er slapeloze nachten van. €685 betalen voor iets wat ik niet heb gedaan is veel geld.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 jul 2018 13:57

Slaap moet je er vooral niet voor laten.
Wél wakker genoeg zijn om correct bezwaar in te dienen.

Zoek ineens ook het gemeentelijk reglement sluikstort / opruimkosten op wie verantwoordelijk is voor de kosten zonder gekende dader
Vermoedelijk de eigenaar vd grond

Dan vermeldt u ineens ook dat u niet de eigenaar van de grond bent , en ook langs die weg niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de opruimkosten ;-)

Normaal moet je het dossier ook kunnen inkijken om je te verdedigen tegen deze aantijgingen.
Vraag daar naar.

fabke1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jul 2018 10:26

Oké, ga ik doen. Bedankt voor de vele adviezen. Ben hiermee al een stuk verder geholpen.

Terug naar “Andere”