Ongeldigheidsverklaring zebrapad?

Assassimon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeldigheidsverklaring zebrapad?

#1 , 26 jun 2018 14:06

Om met de deur in huis te vallen:
Kan iemand me informeren met betrekking tot de verschillende methoden om een zebrapad/oversteekplaats (tijdelijk) ongeldig te verklaren?
Ik neem aan dat oranje verf een zekerheid is,
maar kan je een zebrapad met aan beide kanten op het trottoir een hek beschouwen als wettelijk buiten gebruik?
Indien zo, moet de afsluiting dan begeleid zijn van een duidend bord?
Etcetera..
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 26 jun 2018 14:10

voor zover ik weet, zolang er een zebrapad ligt is dit geldig en dient dit ook gebruikt te worden

als men beide kanten "afsluit" door hekken, is dit een probleem van de wegbeheerder

zo kan de straat van de provincie zijn en het trottoir van de gemeente, waardoor slechte communicatie toestanden ontstaan zoals u beschrijft

u kan dit altijd aankaarten bij de gemeente waar dit gebeurt

Assassimon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 14:22

Nagel op de kop, het betreft inderdaad een baan van de provincie, waar sinds vorig jaar werken aan de gang zijn.
Het vermelde zebrapad is een tijd afgesloten en ongebruikt geweest, daar er geen doorgang mogelijk was van- en naar de te bereiken straat aan de overkant,
waardoor de oversteekplaats volledig zijn nut en noodzakelijkheid kwijt was.
Sinds recent is de doorgang weer open voor auto's, maar de hekken bij het zebrapad zijn blijven staan.
Dit brengt aanzienlijke verwarring met zich mee bij voetgangers en fietsers enerzijds, en het niet affirmeren van de voorrangsregel bij gemotoriseerd vervoer anderszijds.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 26 jun 2018 15:55

Zolang het zebrapad zichtbaar is, blijft deze geldig. Indien dit voor verwarring en gevaar zorgt, kan u eventueel contact nemen met de verantwoordelijke van de werfsignalisatie. Dat staat ergens op een bord bij het werd. Deze kan in samenspraak met de nodige instanties het zebrapad tijdelijk overdekken met zwart.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 jun 2018 00:49

Om met de deur in huis te vallen:
Kan iemand me informeren met betrekking tot de verschillende methoden om een zebrapad/oversteekplaats (tijdelijk) ongeldig te verklaren?
zwart pekken ...
wegfrezen
overschilderen in de kleur van de rest van de wegbedekking
Ik neem aan dat oranje verf een zekerheid is,
Een oranje zebrapad heeft geen enkele juridische waarde en mag niet aangebracht worden ... maar vaak gebeurt het toch
Levensgevaarlijk
Voorlopige oranje markeringen mogen enkel gebruikt worden om rijstroken aan te geven, NIETS anders
maar kan je een zebrapad met aan beide kanten op het trottoir een hek beschouwen als wettelijk buiten gebruik?
Neen
Het zebrapad blijft verplicht te gebruiken voor wie er minder dan 30m vanaf de straat wil oversteken ...

Indien zo, moet de afsluiting dan begeleid zijn van een duidend bord?
Wat dan ?
Verbodsborden dienen rechts in de richting te staan ...
Niet dwars op een trottoir of rijbaan

Terug naar “Andere”