invorderkosten GAS doorrekenen

Fi_lip
Topic Starter
Berichten: 3

invorderkosten GAS doorrekenen

#1 , 19 jun 2018 22:13

GAS boete ontvangen, eerst via gewone briefwisseling, daarna via aangetekend schrijven.
Aangezien ik op de hoogte was dat je eerst via aangetekend schrijven op de hoogte moet gebracht worden heb ik afgewacht tot het zover was, misschien lieten ze het zo wel...Verkeerd gegokt.
Nu worden daar invorderkosten voor de aangetekende zending van 15€ aan toegevoegd.

Ben ik in regel als ik enkell de GAS boete betaal, die ik niet betwist?
Mogen ze deze kosten aanrekenen boven de GAS boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 jun 2018 22:44

Waar staat er dat men een AS als eerste bericht krijgt zonder kosten?


GAS-boetes voor foutgeparkeerde wagens

Foutgeparkeerde wagens zorgen voor gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers: voor automobilisten en vooral voor fietsers en voetgangers. Antwerpen pakt het foutparkeren daarom actief aan via GAS-boetes, uitgeschreven door de politie of door parkeertoezichters. Wilt u weten voor welke parkeerovertredingen u een GAS-boete kan krijgen? Of wat het verschil is tussen een retributiebon en een GAS-boete? Lees dan de antwoorden op een reeks veel gestelde vragen.

Er zijn twee types GAS-boetes: de reguliere en de GAS-boete voor foutparkeren. Op deze pagina vindt u algemene informatie over GAS-boetes. Hieronder leest u alle info over GAS-boetes voor foutparkeren.

1. Voor welke parkeerovertredingen kan ik een GAS-boete krijgen? En hoe hoog is die boete?
Wanneer u ergens in Antwerpen foutparkeert dan kan u een GAS-boete krijgen. Deze boetes variëren van 55 tot 330 euro, afhankelijk van het gevaar dat of de hinder die uw overtreding betekent voor andere weggebruikers.

Er zijn 3 categorieën overtredingen:
1. De lichtste categorie (55 euro) betreft boetes voor overtredingen van een parkeer- of stilstandsverbod op bijvoorbeeld een woonerf, of het parkeren voor de poort van een private parking of bij een bushalte.
2. Wie parkeert of stilstaat op een autoweg of parkeert op een plaats waar dit gevaar oplevert voor andere weggebruikers (bv. parkeren op het trottoir, te dichtbij een zebrapad of op een fietspad, zonder officiële kaart parkeren op plaatsen voor personen met een handicap …) riskeert een boete van 110 euro.
3. Op stilstaan of parkeren op een spooroverweg staat een boete van 330 euro.

Heb wat moeite gedaan en er een GAS regelgeving bijgeschreven.

U vindt een volledige opsomming van alle overtredingen, gerangschikt per categorie, in het gemeentelijk politiereglement.


2. Wat kan ik doen als ik niet akkoord ga met de GAS-boete? Wat als ik niet betaal? Hoe verloopt de inningsprocedure?
Het bericht van overtreding dat u mogelijk aantreft op uw auto vermeldt wel het soort overtreding maar nog niet het boetebedrag. Dit bedrag wordt achteraf bepaald door de sanctionerend ambtenaar.
De sanctionerend ambtenaar stuurt u een (niet-aangetekende) brief met daarin informatie over de overtreding en de hoogte van de gemeentelijke administratieve sanctie (GAS). U dient deze boete binnen de 30 dagen te betalen, tenzij u een bezwaar indient bij de sanctionerend ambtenaar. Bij foutparkeerboetes vanaf 110 euro kunt u in dat bezwaar aangeven dat u dit mondeling wenst te komen toelichten bij de sanctionerend ambtenaar.

Er 3 scenario’s wanneer u niet akkoord gaat en/of niet betaalt:
1. Tekent u bezwaar aan en wordt uw bezwaar ingewilligd? Dan ontvangt u daarvan een schriftelijke bevestiging en wordt het dossier afgesloten.
2. Dient u een bezwaar in en wordt uw bezwaar afgewezen? Dan ontvangt u een schriftelijk bericht dat u de boete moet betalen binnen een nieuwe termijn van 30 dagen. Dit bericht geldt meteen ook als eerste herinnering. Betaalt u niet binnen die termijn, en tekent u geen beroep aan bij de politierechtbank, dan volgt er een invordering via de gerechtsdeurwaarder.
3. Heeft u geen bezwaar ingediend maar betaalt u niet binnen die eerste termijn van 30 dagen? Dan ontvangt u een herinnering met het verzoek de boete alsnog te betalen binnen een nieuwe termijn van 30 dagen. Betaalt u niet binnen die termijn, en tekent u geen beroep aan bij de politierechtbank, dan volgt er een invordering via de gerechtsdeurwaarder.

Fi_lip
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 jun 2018 21:44

Waar staat er dat men een AS als eerste bericht krijgt zonder kosten?
[/b]
Mocht ik die kennis hebben, had ik de vraag niet gesteld natuurlijk. Maar dank voor uw antwoord.

Ik had begrepen dat de procedure beschrijft dat het noodzakelijk is de overtreder per aangetekend schrijven in te lichten.
Zowel hier: viewtopic.php?t=73365
Als hier: http://www.lokalepolitie.be/5426/downlo ... dboete.pdf

En is het dan wettelijk om de invorderkosten aan te rekenen.
Alvast bedankt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 jun 2018 21:49

Dit gaat specifiek over verkeersinbreuken via GAS.

Terug naar “Andere”