kat ontvoeren

gevan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

kat ontvoeren

#1 , 24 mei 2018 23:45

dit gaat over een 18 jaar oud katje, het is nooit tam geworden en slaapt in het tuinhuis. vorig jaar merkte ik op dat het kreupel liep. de zogezegde eigenaars zouden het naar de dierenarts brengen maar deden dat niet , halfweg de winter heb ik het dier meegenomen en laten verzorgen, het werd na een week tam, de eigenaars konden dat niet geloven, ik bracht haar terug voor de zomer, in haar belang (bij mij zat ze binnen) maar nu verbieden de eigenaars voor een gekke reden mij toegang tot hun tuin , mag ik die kat terug halen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 24 mei 2018 23:51

u mag iemand's privé terrein niet betreden zonder hun toestemming, doet u dat wel, maakt u zich schuldig aan huisvredebreuk

een kat word aanzien als een "ding", zoals een TV etc . . . (klinkt raar, maar voor de wet is het zo)

als u de kat zou ontvoeren en zelf bijhouden maakt u zich mogelijks schuldig aan diefstal en/of onrechtmatig achterhouden van de kat

indien u meent dat de kat niet goed verzorgd word en of mishandeld word, dient u naar de politie te gaan

gevan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 mei 2018 11:20

goed ik zal mij daaraan houden... maar wat als er geen bewijzen zijn, wat als die poort openstond (toevallig) en die kat gewoon weggewandeld is ? waar is de bewijslast dan ? en neem dat iemand vergeet dat poortje te sluiten per ongeluk, dan kunnen ze evengoed mij ten onrechte beschuldigen (omdat ik zo een interesse betoonde voordien) ???

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mei 2018 12:23

, wat als die poort openstond (toevallig) en die kat gewoon weggewandeld is ? ???
Als jij zo'n grote kattenvriend bent, moet je toch wel weten dat een kat niet tegen te houden is met een gesloten tuinpoortje.
In mijn tuin komen katten die over een omheining springen van 2.00 m, zowel in hout als in draad

eylis
Berichten: 8837

#5 , 25 mei 2018 14:58

En is de kat regulier gechipt, geregistreerd?

gevan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 mei 2018 21:28

weet dat deze kat een bomma is van 18jaar (in mensenleeftijd in de 80 en dat ze door de verwaarlozing een aantal seizoenen kreupel rondliep terwijl haar bazen niets deden om haar te helpen , haar hoogste sprong dat ze maakte na mijn reddende ingreep was over mijn been (en ik ben niet Arnold Swartzenegger) dus je begrijp dat een hek van 75 cm een onneembare burcht is... bovendien heeft ze lichte evenwichtstoornissen en ziet slecht .... (zelfs arnolds been zou een te hoge horde zijn voor haar het arme schaap)

gevan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 mei 2018 21:31

ook nog even vermelden dat ze een . 17tien tal jaar geleden werd gesteriliseerd (een trauma dat ze moeilijk te boven kwam maar dat terzijde) en toen was er nog geen sprake van chippen van dieren , nadien is ze nooit nog bij een dierenarts geweest.... tot nu door mij en mijn vriendin

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 25 mei 2018 22:08

Als er dierenmishandeling is en u kan dat bewijzen zou er kunnen ingegrepen worden.
Al de rest wat u verteld is juridisch héééél glad ijs.
huisvredebreuk
Diefstal door inklimming
vernielingen en beschadigingen van stedelijke of landelijke afsluitingen enz enz

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 27 mei 2018 18:41

Er zijn organisaties rond dierenbescherming en ook in nogal wat zones is er minstens een politieambtenaar belast met dierenbescherming.
Beter dat zij die zaak aanpakken dat u stomme dingen doet die juridisch kunnen vervolgd worden.

Terug naar “Andere”