Schoonzoon uit het leven gestapt

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Schoonzoon uit het leven gestapt

#1 , 13 mei 2018 21:44

Onze schoonzoon is half april uit het leven gestapt.
Toen we werden opgeroepen door de politie, werd de gezinswoning afgebakend. Een vijftal combi's van de politie stonden voor het huis, mug en ambulance (konden geen hulp meer bieden), de wetsgeneesheer, parket, ... Er was zeer veel beweging in en rondom het huis.

Half mei mogen we het dossier inkijken: dna-testen, foto's, veslagen, ... We hebben hier geen behoefte aan aangezien we de doodsoorzaak kennen. Psychologisch zouden we dit niet aankunnen.

We stellen ons de vraag: wat kan zo iets kosten? En wie moet deze kosten betalen zoals een lege ambulance, de dna-onderzoeken, het gehele dossier van de wetsgeneesheer van het parket.
Heeft er iemand een idee over het kostenplaatje.

Schoonzoon was overleden vooraleer de politie en hulpdiensten aankwamen. Kunnen deze kosten aangerekend worden als schulden in de nalatenschap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 14 mei 2018 09:24

ik kan alleen maar spreken over het gedeelte van de ziekenwagen en MUG als ambulancier

de 100 ambulance zal u niet moeten betalen als er geen vervoer word gedaan, wat, helaas in dit geval, zo is.

MUG is normaal gratis, tenzij de MUG arts officeel de dood heeft vastgesteld, dan kan het zijn dat er een kleine kost is, maar dat hangt vaak af van regio tot regio en zelfs van arts tot arts

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 14 mei 2018 10:33

In principe is het vaststellen van overlijden door een arts gratis.
Ik heb de tekst niet maar zou in de deontologie van artsen staan.

Reclame

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#4 , 14 mei 2018 13:41

Bedankt Drone voor je snelle reactie.
@ Franciscus, ik twijfel er enigszins aan of de wetsgeneesheer, het sporenonderzoek, de dnalijk -testen niet betaald moeten worden. Er wordt immers een dossier aangemaakt.
Ik veronderstel ook dat de mugarts de dood heeft vastgesteld aangezien onze schoonzoon zich verhangen heeft. Een wetsgeneesheer wordt er altijd bijgeroepen omdat men voor alle zekerheid moet weten of het hier om zelfdoding gaat of om een moord. Het ging hier duidelijk over zelfdoding. In de late avond werd het lichaam vrij gegeven.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 14 mei 2018 16:52

Allereerst mijn medeleven.
Ik zou daar inderdaad mee oppassen. Kennissen van ons hadden een dochter die zich voor een rijdende trein heeft gegooid met de evidente gevolgen. Ze hebben de erfenis moeten weigeren om niet opgezadeld te worden met de torenhoge rekening van de NMBS. Wellicht als de persoon in kwestie niet al te veel bezittingen had, is zoiets misschien te overwegen.
Alleszins sterkte toegewenst.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2018 18:27

U hebt het over kosten die gerechtskosten zijn van een strafdossier. Er zal niemand vervolgd worden. Die kosten blijven ten laste van de staat.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#7 , 14 mei 2018 18:52

Bedankt Scorpioen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 14 mei 2018 21:31

In principe is het vaststellen van overlijden door een arts gratis.
Ik heb de tekst niet maar zou in de deontologie van artsen staan.

mja, MUG interventies zijn net iets anders

heb het al gehad dat de MUG arts toch nog de pads voor de monitor wilt aanhangen om toch zeker te zijn, kan zijn dat deze kosten toch nog worden doorgerekend.

Terug naar “Andere”