Geluid 's nachts en overdag van zwemvijver (pomp en filter)

Lijsterke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geluid 's nachts en overdag van zwemvijver (pomp en filter)

#1 , 09 mei 2018 14:48

Sinds enkele weken hebben wij enorme hinder van de zwemvijver van onze achterburen.
Overdag draait de warmtepomp. Bij geluidsmeting: tussen de 70 a 80 decibel in de tuin.
Raam overdag openzetten is geen optie als je het even stil wil.

's Nachts gaat de warmtepomp uit en blijft enkel het filtersysteem aan. De filter hoor je overdag ook, maar het geluid van de warmtepomp overheerst. Vanuit het filtersysteem verplaatst zich een geluidsgolf naar ons huis. In de gehele tuin is het perfect hoorbaar als een continu gezoem van laagfrequent geluid. Dit geluid is ook waarneembaar in onze slaapkamer met gesloten ramen. Het geluid is heel hinderlijk en is nu ongeveer 7 weken aanwezig. Het is zelfs zo dat er nachten zijn (afhankelijk van de wind) dat we niet ons eigen bed kunnen slapen. Je wordt stapelgek van het continu gezoem. Het is een continue monotone zoom die af en toe hogen en lager gaat (zoals een droogtrommel).
Het geluid van de warmtepomp is registreerbaar met onze gsm, het geluid 's nachts kunnen we niet registreren en de decibels gaan niet omhoog op de meter. We zoeken uit hoe we het kunnen registreren.

We hebben met de eigenaar gesproken. Die beloofde er iets aan te doen binnen ongekende termijn. Wanneer we vragen wat die termijn is, krijgen we geen antwoord. Probleem is dat wij gemiddeld 4 uur per nacht slapen. Gezien mijn slechte rug, heb ik ook rugklachten (van in verschillende bedden te moeten slapen) en voel ik dat ik letterlijk niet meer kan! Ik wil geen ruzie, maar ik wil er ook niet aan onderdoor gaan.

Graag jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2018 16:31

Ga nogmaals praten met de buren en dring aan op een oplossing. Zeg dat het voor jullie zo geen leven is en dat de buren moeilijk van jou kunnen verwachten dat je dit laat rusten. Als dat niet helpt, schrijf je een aangetekend schrijven waarin je vriendelijk vraagt binnen 2 weken een oplossing te voorzien voor het probleem, aangezien je je anders genoodzaakt zal zien om naar de vrederechter te stappen. Dit laatste zal je dan ook moeten doen als er na het AS nog altijd geen oplossing uit de bus gekomen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 10 mei 2018 15:20

Achtergrondinfo:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 8QMuUXxtXU

https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=325

Navraag doen bij uw gemeente.
Is er een vergunning - wat kan de gemeente doen.
Hoe weet u dat het tussen70 en 80 dbA is
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... fZM8twByhO

Reclame

Terug naar “Andere”