Winkeldiefstal

ourkiddo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal

#1 , 08 mei 2018 20:09

Hallo, mijn (meerderjarige) vriendin heeft mij onlangs opgebiecht dat ze al verschillende keren iets gestolen heeft uit grote winkelketens (h&m etc). Ze zei dat ze er wel spijt van heeft, maar ze zit effectief in financiele moeilijkheden en ze is wel altijd heel bezorgd over wat andere mensen van haar denken (vandaar het stelen van kleren, niet dat ik het ook maar enigszins goedpraat). Ik heb er al lang met haar over gepraat en heb haar duidelijk kunnen maken dat dit echt niet kan, dat het risico trouwens ook te groot is. Ze is nooit op heterdaad betrapt geweest, maar vertelde me wel dat het een keer heel close was; ze had in het doosje van de bh dat ze pikte een andere (veel grotere) bh gestoken, en toen ze die wou gaan wegleggen nam een werknemer die van haar over. Ze is toen rustig naar buiten gestapt en is daarna gaan lopen, maar ze denkt toch dat de werkneemster haar door had (de niet gestolen bh, die ze in het doosje van de gestolen bh had gestopt, was veel groter en het doosje ging dus moeilijk toe). Ze had daarvoor al in andere winkels gestolen en is bang dat ze op de camerabeelden staat (ze stak de gestolen spullen wel altijd pas in haar tas toen ze in het pashokje was, met het alarm er af). Ik spreek haar gedrag zeker niet goed, maar maak mij wel zorgen om haar. Ik heb haar al laten afspreken met een psycholoog, want ik ben bang dat ze kleptomaan is, dat ze dit ziet als een van de weinige dingen in haar leven dat ze kan controleren, maar ik ben toch wel ongerust dat ze nog in de problemen kan komen. Ze heeft me beloofd dat ze het niet meer gaat doen, maar wat als ze in de winkel herkend wordt?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2018 14:20

Dit is niet echt een juridische vraag. Als ze toch nog steelt, is er inderdaad steeds het risico dat ze betrapt wordt. De diefstallen die ze reeds gepleegd heeft, zijn gepleegd. Daar valt niets aan te doen. Aangezien ze niet betrapt is, zijn er geen gevolgen. Camerabeelden worden niet lang bijgehouden, dus als de feiten bijvoorbeeld allemaal een maand of langer geleden zijn, zullen hier geen beelden meer van bestaan en waarschijnlijk dus ook geen bewijzen. Uiteraard is dit strafbaar, maar tenzij uw vriendin alles gaat opbiechten bij de winkels of de politie, gaan er geen gevolgen meer zijn van de gepleegde diefstallen, vermoed ik.

Ook als ze in de winkel herkend wordt, kan men haar zonder bewijzen niet veel doen. Men kan haar hoogstens extra in de gaten houden, of de toegang tot de winkel ontzeggen. Maar zoals je zelf aangeeft: niet goed te praten en hopelijk gebeurt hiet niet meer. Vertel haar maar dat statistisch gezien de kans om gepakt te worden serieus stijgt bij elke diefstal die ze pleegt. Als ze het blijft doen, hangt ze er vroeg of laat wel eens aan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”