strafclausule

bibi74
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

strafclausule

#1 , 10 apr 2018 10:41

Goede morgen,

ik heb twee vraagjes.. Ik heb een tijdje online een aankoop gedaan. Door overlijden van een familielid heb ik sommige zaken niet meer opgevolgd, waaronder een factuur van deze online aankoop. Ik heb die factuur dus laattijdig betaald. Nu krijg ik echter wel een een schrijven en vele telefoontjes waarin ze vragen 40 euro te betalen als strafclausule. Kan dit zomaar ?

Twee vraag..Enkele maanden geleden had ik me geparkeerd in de stad Vilvoorde. Ik betaal mijn ticket en ga naar de mutualiteit. Door de werken diende ik een hele omweg te doen. Gevolg, ik kom terug aan mijn wagen en heb een boete..Mijn ticket was dus 8 min overtijd. Ik heb hierop de burgemeester van Vilvoorde en desbetreffende diensten aangeschreven. De hele stad lag open, een beetje spelling geven zou in deze omstandigheden niet verkeerd zijn.. Ik was dus zo naiëf te hopen dat ik een reactie zou krijgen. Beetje later volgde schrijven van een incassobureau. Ik heb deze de situatie uitgelegd maar dat bleek verloren moeite te zijn...Ik heb die boete dan maar betaald. Tot mijn groot genoegen kreeg ik heden een brief van een deurwaarder.. Boete was 20 euro. Nu zou ik 79 euro moeten betalen; aanmaningskost, invorderingskost, aanmaning van een kantoor en dan nog eens inningsrecht... Help :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 apr 2018 17:48

1) wat staat er in de voorwaarden van de online firma?
2) zal een retributie zijn en betaal best of anders gaat het naar de vrederechter. Kan voor vrijspraak ?????

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 13 apr 2018 19:32

2) zal een retributie zijn en betaal best of anders gaat het naar de vrederechter. Kan voor vrijspraak ?????
Helaas niet: de gaswetgeving laat toe dat men een boete kan opeisen zonder een bezoekje aan de rechter.
Retributies worden daarom nu vaker als GAS uitgeschreven.
Deurwaarder mag komen innen, een openbare verkoop organiseren, en dit zonder dat er ook maar 1 rechter aan te pas gekomen is.
TS moet zelf naar de rechtbank gaan als hij niet akkoord gaat (nadat hij betaald heeft).

Reclame

Terug naar “Andere”