GAS boete sluikstorten - brief van 23 jaar geleden

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

GAS boete sluikstorten - brief van 23 jaar geleden

#1 , 31 mar 2018 12:48

Beste medeforummers;

Wij kregen zonet een aangetekend schrijven met de melding dat de procedure voor GASboete owv sluikstorten gestart is. Blijkbaar heeft iemand een hoop afval; waaronder een brief op mijn vriend’s naam; daterend van 1995 (!); gedumpt aan het kanaal.
Enige dat we kunnen bedenken is dat iemand een vorige wonign heeft leeggemaakt en daarin dit nog gevonden heeft en dus gewoon gedumpt heeft...
Wat zijn onze kansen als we hiertegen bezwaar aantekenen?
Maakt het iets uit dat mijn vriend in 1995 nog minderjarig was; en dus niet verantwoordelijk was voor het bijhouden van die brief?

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 mar 2018 13:30

u kan u bezwaren overmaken aan de GAS ambtenaar

als men alleen een brief heeft die uit 1995 stamt dan staat men naar mijn mening redelijk zwak, zeker als deze dan nog eens gevonden heeft X aantal kilometers vanwaar deze persoon vandaag woont.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 31 mar 2018 14:37

raar verhaal van u!
kan men geen oude rommel NU dumpen?

Reclame

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 31 mar 2018 15:25

@jef007: geloof mij; voor ons is het ook behoorlijk raar, weet alleen dat wij dit niet gedaan hebben. Mijn vriend z’n moeder heeft een zaak gehad vroeger die failliet gegaan is en pand verder verhuurd; kan me alleen voorstellen dat zij dit in haar bezit had; daar heeft laten staan en dat nu iemand dit pand heeft opgekuist en dus blijkbaar al het afval is gaan dumpen. Lijkt me alleen wel sterk dat mijn vriend nu hiervoor moet opdraaien door 1 brief die hij kreeg toen hij 11 jaar oud was...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 mar 2018 15:29

Persoonlijk hou ik al mijn officiële documenten minstens 15 jaar bij, sommigen langer . Dus die zou ik dan nu ongestraft kunnen dumpen ergens in een gracht een paar kilometers van mijn huis. :mrgreen:

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 31 mar 2018 15:32

Je moet niet meerderjarig zijn om schuldig te zijn aan sluikstorten.

Verder volg ik Drone wel dat de ambtenaar rekening kan houden met de afstand + ouderdom.

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 31 mar 2018 15:33

@Mava: inderdaad; het gaat hier echter niet om een officieel document; maar om een kerstkaartje van een tante. Gestuurd in 95 naar het adres waar mn vriend toen woonde.

Kan dan; bij uitbreiding; iedereen die mij iets wil flikken ergens een brief met mijn naam halen en deze ergens met een hoop vuil dumpen?

@LeenW: weet ik; maar is hij sinds zijn minderjarigheid verantwoordelijk voor documenten op zijn naam?

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 31 mar 2018 15:36

Een minderjarige kan toch perfect een brief schrijven en ontvangen? Daar is geen expliciete ouderlijke of rechterlijke toestemming of iets van toezicht voor nodig.

Ik kan er een beetje naast zitten, maar 23 jaar geleden was het volgens mij toch ook al overal verplicht om papier te sorteren?

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 31 mar 2018 16:31

@LeenW: inderdaad dat kan. maar is een minderjarige verantwoordelijk voor wat er later met een brief op zijn naam gebeurt? Moet ik alle kaartjes en tekeningen met naam van mijn dochtertje met hart en ziel bewaken zodat ze niet jaren later door iemand gesluikstort worden?

Blaatpraat
Berichten: 3792

#10 , 31 mar 2018 16:33

Kan dan; bij uitbreiding; iedereen die mij iets wil flikken ergens een brief met mijn naam halen en deze ergens met een hoop vuil dumpen?
In die optiek kan ik een brief typen, met jouw naam erop, en deze dumpen.

Men moet bewijzen, ofwel redelijke assumpties hebben (zoals dat er documenten met jouw naam op voor je deur liggen).
Hier zijn er geen bewijzen, en de assumpties zijn niet redelijk te noemen op het eerste zicht.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 31 mar 2018 16:41

als ge de zelfde GAS ambtenaar hebt als bij ons in St-Niklaas bereid u dan maar al voor :p

brave mens, daar niet van, maar veel kent hem niet buiten dat hij naar zijn pensioen aan het uitkijken is.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 31 mar 2018 17:30

@LeenW: inderdaad dat kan. maar is een minderjarige verantwoordelijk voor wat er later met een brief op zijn naam gebeurt? Moet ik alle kaartjes en tekeningen met naam van mijn dochtertje met hart en ziel bewaken zodat ze niet jaren later door iemand gesluikstort worden?
We wijken af van het juridische aspect, maar hier zou ik stellen dat een 11 jarig kind als deel van zijn opvoeding zou moeten leren wat die moet bijhouden, wat best weggesmeten wordt, en in welke vuilbak zoiets moet. Enfin, waarom de kerstkaart de traditionele eind januari papierophaling gemist heeft, zal niemand nog weten na zoveel jaar. Er is zeker voldoende reden om in bezwaar te gaan, maar principieel volg ik de redenering van de GAS-ambtenaar dat ontvangen post de verantwoordelijkheid van de ontvanger is.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 31 mar 2018 17:48

Afzender is vriend of verzender? Wie zegt ontvangen en wie zegt dat afzender het niet naar een fout adres heeft gestuurd?
Na 23 jaar en niet in de omgeving wonende vind ik toch maar zwak.
Heb vermoeden dat politierechter dat zal klasseren.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... e-sancties

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 31 mar 2018 19:37

Zal mij nooit arriveren. Alle papieren waar maar een deel van een naam of streepjescode opstaat gaat hier de papierversnipperaar in, en dat al vele jaren. Ben al aan men 3de versnipperaar toe.. Kostprijs in Aldi of Lidl amper 25.00 €, veel mindert dan een GAS boete

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#15 , 02 apr 2018 12:24

Zal mij nooit arriveren. Alle papieren waar maar een deel van een naam of streepjescode opstaat gaat hier de papierversnipperaar in, en dat al vele jaren. Ben al aan men 3de versnipperaar toe.. Kostprijs in Aldi of Lidl amper 25.00 €, veel mindert dan een GAS boete
Goed idee; gaan we ook maar eens aanschaffen denk ik...brief omtrent bezwaar wordt morgen verzonden; bedankt voor de info iedereen!

Terug naar “Andere”