YouTube

Video
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

YouTube

#1 , 20 feb 2018 14:54

Hallo,

Mag je iemand wat je op je eigen terein hebt gefilmd ( dreigement ) op YouTube zetten ? Of moet ik een balkje voor zijn gezicht doen ? Het zal goed bekeken worden, ze staan vaak in het nieuws.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 20 feb 2018 17:52

Wat wil u daarmee in 's hemelsnaam bereiken?

Een hoop miserie krijgt u sowieso, m.i.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 20 feb 2018 17:58

Als het een strafbaar dreigement is ttz iets wat in het strafwetboek als bedreiging gekwalificeerd wordt of zou kunnen zijn wel dat doet u aangifte bij de politie. 'Uw tube' heeft bij mijn weten die bevoegdheid niet en valt daarbij onder Amerikaanse wetgeving.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 20 feb 2018 18:23

Hallo,

Mag je iemand wat je op je eigen terein hebt gefilmd ( dreigement ) op YouTube zetten ? Of moet ik een balkje voor zijn gezicht doen ? Het zal goed bekeken worden, ze staan vaak in het nieuws.
U mag geen mensen filmen en beelden online plaatsen zonder hun toestemming.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 20 feb 2018 19:14

Als er echt bedreigingen op staan, dan kan u met die beelden best naar de politie gaan een aangifte doen. Zeker als u zo'n overduidelijk bewijsmateriaal in handen hebt, is het eigenlijk gek om dat niét te doen.

Video
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2018 19:28

Dus als iemand zonder mijn toestemming in mijn tuin komt en mijn raam kapot gooit moet ik hem eerst toestemming vragen om hem te filmen LeenW ?

Het filmpje is al bij de politie en aangifte is ook gedaan. NIEMAND durft tegen die mensen aangifte te doen, ik wel :) en wat het mij oplevert ? Miljoenen kijkers. Goed voor mijn beurs.

Die meneer staat al op YouTube in een vechtpartij tegen de Hells Angels met zijn gezicht erop en dat filmpje is ook 2 miljoen keer bekeken.

Zou iemand mij gewoon een antwoord kunnen geven of ik een balkje moet gebruiken of niet ?
Zijn naam staat toch al overal op internet.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 20 feb 2018 19:32

Dus als iemand zonder mijn toestemming in mijn tuin komt en mijn raam kapot gooit moet ik hem eerst toestemming vragen om hem te filmen LeenW ?
Dan belt u de politie en toont u de beelden aan hen.

In het meest extreme geval krijgt moet u hem een vergoeding betalen voor de verspreiding van de beelden en gaat de dader vrijuit omdat door de publieke beelden zijn rechten op een eerlijk proces geschonden zijn.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 20 feb 2018 22:09

Zijn naam staat toch al overal op internet.
Vooral doen dan en niet luisteren naar het welbedoeld advies. Dan kan u binnen de kortste keren nog een topic openen waarin u vraagt om hulp omdat iemand u een proces aan uw been heeft gelapt wegens smaad.

BrainTrain
Berichten: 496

#9 , 21 feb 2018 10:24

Dus als iemand zonder mijn toestemming in mijn tuin komt en mijn raam kapot gooit moet ik hem eerst toestemming vragen om hem te filmen LeenW ?
Er wordt hier niet gezegd dat jij dat niet mag filmen, alleen dat je achteraf die beelden best niet op Youtube zet, maar ze beter doorgeeft aan de politie (wat je blijkbaar hebt gedaan). Door de beelden op YT te zetten loop je het risico dat de persoon vrijuit gaat en dat jij achteraf vervolgd wordt voor het verspreiden van de beelden.
De vraag is dus: wat zijn uw "15 minutes of fame" u waard?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2018 10:55

Dus als iemand zonder mijn toestemming in mijn tuin komt en mijn raam kapot gooit moet ik hem eerst toestemming vragen om hem te filmen LeenW ?
U mag op uw privé-terrein sowieso filmen. U hoeft daar geen toestemming voor te vragen. De beelden verspreiden, dat mag u echter niet, tenzij je de toestemming hebt van iedereen die op de beelden te zien is. Een "balkje" is niet voldoende om geen toestemming te moeten vragen.
Het filmpje is al bij de politie en aangifte is ook gedaan.
Perfect.
NIEMAND durft tegen die mensen aangifte te doen, ik wel :)
Moedig van jou. :roll:
en wat het mij oplevert ? Miljoenen kijkers. Goed voor mijn beurs.
Wat het u vooral kan opleveren, zoals al meerdere keren gezegd, is de nodige klachten, tot en met een eis tot schadevergoeding, waarbij de kans groot is dat u ook een schadevergoeding zal moeten betalen. Niet zo goed voor uw beurs.
Die meneer staat al op YouTube in een vechtpartij tegen de Hells Angels met zijn gezicht erop en dat filmpje is ook 2 miljoen keer bekeken.
Totaal irrelevant. Er staat op youtube ook een filmpje waarin ik te zien en te horen ben in het kader van vrijwilligerswerk. Dit geeft anderen totaal geen recht andere filmpjes van mij op youtube te zetten.
Zou iemand mij gewoon een antwoord kunnen geven of ik een balkje moet gebruiken of niet ?
Zoals ik reeds zei: zelfs met het balkje, mag u die beelden niet zomaar online gooien. Dus uw vraag of u het balkje moet gebruiken of niet is totaal niet relevant!
Zijn naam staat toch al overal op internet.
Mijn naam staat ook overal op internet, maar dit betekent niet dat iedereen mij zomaar mag filmen en die beelden online zetten.

Maar bon, de antwoorden die u hier hoort bevallen u niet, blijkbaar. Doe dan gerust uw eigen zin, maar kom achteraf niet klagen... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 21 feb 2018 12:03

(H)20130228/XI.174 18Feb2018 YouTube
Mag je iemand wat je op je eigen terein hebt gefilmd ( dreigement ) op YouTube zetten ? Of moet ik een balkje voor zijn gezicht doen ? Het zal goed bekeken worden, ze staan vaak in het nieuws.

“Art.XI.174.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft,heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde…”(28 februari 2013 Wetboek van Economisch Recht).

De politie is niet 'het publiek'
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38595

#12 , 21 feb 2018 21:10

Al ooit ergens anders geschreven op dit forum:
Heb jaren geleden ook zoiets meegemaakt - er werd een foto gepubliceerd van een van mijn collega's in de krant.
Gezien werkgever zelf niet wilde optreden heb ik collega de raad gegeven naar een advocaat gestapt.
Resultaat zowel in eerste aanleg als in beroep werd de krantengroep veroordeeld tot het betalen van een substantiële som en verplicht om de foto en negatief te bezorgen aan advocaat tegenpartij.
Wat gebeurde de krant heeft de foto enkele weken later per ongeluk zegden ze terug gebruikt. Ze hebben toen na een brief van de advocaat nog een iets kleinere substantiële som gestort. Totaal was in BF een bedrag met 6 cijfers en boven de 6.

Terug naar “Andere”