Parkeerretributie Gent

Teekaa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie Gent

#1 , 11 feb 2018 15:35

Probleem met Parkeerbedrijf Gent:
Ik heb een bewonersvergunning voor parkeren in de zone waarin ik woon in Gent.
Op 16 december 2017 vind ik een parkeerretributie voor parkeren zonder parkeerschijf in een blauwe zone onder mijn ruitenwisser. Deze blauwe zone is hier al zo lang als ik hier woon (10-tal jaar) in de straat waarin ik woon (valt dus volledig binnen mijn bewonerszone).

Volgens het parkeerreglement van Gent moeten “wagens met een geldige parkeervergunning of gemeentelijke parkeervergunning” geen parkeerschijf leggen in een blauwe zone (https://stad.gent/mobiliteit-openbare-w ... lauwe-zone). De buren hebben overigens geen retributie gekregen.
Ik heb in het verleden al een 2-tal keer een retributie voor parkeren in dezelfde blauwe zone gekregen, maar die werd telkens zonder morren geannuleerd door het Parkeerbedrijf (1x had de parkeerwachter blijkbaar niet gecontroleerd of ik een bewonersvergunning had en 1x had het Parkeerbedrijf om een onbekende reden mijn vergunning geannuleerd).

Ik mail het Parkeerbedrijf en wijs hen op de uitzondering voor bewoners.
Een medewerker van het Parkeerbedrijf antwoordt dat mijn bewonersvergunning wel degelijk geldig is in een blauwe zone, maar dat ik niet in mijn zone geparkeerd stond.
Ik stuur een bericht terug met een plattegrond (van de stad Gent) waarop de zone duidelijk afgebakend is en het ook duidelijk is dat ik wel degelijk in mijn zone stond (ik stond overigens op 10 meter van mijn voordeur) en vraag opnieuw om de retributie te annuleren.
Geen antwoord van het Parkeerbedrijf, dus ik ga ervan uit dat de retributie wordt geannuleerd.

Begin februari krijg ik een herinneringsbrief van het Parkeerbedrijf om de retributie te betalen.
Ik meld dit weer (contact altijd per mail) aan het algemene mailadres in de hoop dat het ditmaal door een andere medewerker wordt behandeld, maar de eerste medewerker antwoordt weer gewoon dat mijn bewonersvergunning niet geldt in een blauwe zone.
Ik wijs haar weer op de uitzondering voor bewoners (wat ze dus eerder al heeft toegegeven) en vraag haar om de zaak door te spelen naar hun juridische dienst. Ik krijg geen antwoord meer van haar, noch nieuws van de juridische dienst.

Als mijn bewonersvergunning niet zou gelden in een blauwe zone, dan parkeer ik en alle andere bewoners van mijn straat al jaren verkeerd, zouden alle parkeerwachters hier hun job verkeerd gedaan hebben (reken maar op minstens 1 controle per week), is de informatie op de site van de stad Gent verkeerd, en zou het Parkeerbedrijf mijn vroegere retributies ten onrechte geannuleerd hebben.
M.a.w. ik lijk hier te maken te hebben met iemand die niet wil toegeven dat ze verkeerd zit.

Vraag: hoe kan ik deze situatie aanpakken want ik vrees dat deze 'medewerker' niet wil meewerken - mail naar het college van burgemeester en schepenen?
Als ik niet betaal voor het einde van de maand - wat ik natuurlijk niet van plan ben aangezien het een onterechte retributie is - wordt het bedrag verhoogd, maar wat gebeurt er uiteindelijk (deurwaarder, rechtbank, …)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 feb 2018 15:40

stuur het parkeerbedrijf een aangetekend schrijven en stel hen in gebreken en steek er de nodige bewijzen bij (zoals u in de mails heeft gedaan)

meld dat bij uitblijven van een antwoord binnen de 14 dagen u de zaak als afgehandeld beschouwd en als men u toch zou dagvaarden voor de rechtbank u een vergoeding zal eisen wegens tergend en roekeloos geding.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 11 feb 2018 19:02

Ze hoeven TS niet te dagvaarden, maar kunnen een dwangbevel uitschrijven dat de waarde heeft van een vonnis. Als het inderdaad zo ver komt moet TS zelf naar de rechtbank trekken om dit aan te vechten...
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Teekaa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2018 20:13

Update: op 27 april (dus pakweg 4 maand na mijn eerste schrijven) heb ik een mail van een "consulent leidinggevende" van het Parkeerbedrijf gekregen waarin ze toegeven dat de retributie ten onrechte werd uitgeschreven en nu geannuleerd is (en met excuses voor de eerdere communicatie).

Bedankt voor de reacties - ik had deze keer gewoon afgewacht, maar als het een volgende keer weer een medewerker is die de regels aan haar laars lapt, stuur ik een aangetekend schrijven.

Terug naar “Andere”