laster en eerroof

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

laster en eerroof

#1 , 10 feb 2018 23:37

is een geseponeerde klacht te beschouwen als een lasterlijke aangifte ?
kunnen aantijgingen in een verhoor leiden tot klacht voor laster en eerroof of mag men in een verhoor vrij van vervolging zijn gal spuwen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 feb 2018 00:45

Die aangifte is dus door derden niet opvraagbaar.
In een verhoor of een aangifte mag en kan men zeggen wat men wil.
Alleen politie en mogelijk parket lezen het.

paqué
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2018 01:08

Ik volg even mee, als ik mag...(ik wil zeker het onderwerp van TS niet 'inpikken'!!)
Begrijp ik het dan goed, Franciscus, dat wanneer iemand 'pestgedrag' vertoont (cf in een burenruzie), bij politie ongegronde of opgeklopte klachten gaat neerleggen, dat allemaal zo maar straffeloos kan en dat de persoon, waartegen klacht wordt neergelegd, niet eens mag/kan weten wat hem allemaal wordt verweten/ten laste wordt gelegd en daar dan niets tegen kan doen?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 feb 2018 10:10

Buiten politie en parket zal niemand hiervan vernemen. Indien geseponeerd, kraait er geen kat meer naar.

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2018 17:57

dus ik ben slachtoffer en kan na seponering dossier inkijken/copie vragen. hierin stel ik vast dat iemand zware laster ten mijne titel gebruikt. ik stel ook vast dat geen antwoord op de gestelde vragen word gegeven en deze ontwijkt, opnieuw door middel van lasterlijke aantijgingen. men dient dit dus gewoon te aanvaarden ?

Issued
Berichten: 1227

#6 , 11 feb 2018 19:50

Derde keer... Ja.

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 feb 2018 19:42

Is het niet zo dat TS zich burgerlijke partij kan stellen?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 12 feb 2018 20:13

Hoe weet TS dat er een PV is opgesteld .... kan zomaar gezegd zijn.
Burgerlijke partijstelling kan bij onderzoeksrechter tegen stellen van een som - was vanaf €250 tot € 750 als ik me niet vergis.
Of rechtstreeks tegenpartij dagvaarden voor de correctionele rechtbank.
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... cedure_3#a
Laster: iets vertellen zonder dat men erin slaagt ervan het wettelijke bewijs te leveren, terwijl de wet veronderstelt dat het bewijs geleverd wordt.
Eerroof: iemand kwaadwillig de eer van een persoon aantasten of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

En gezien een PV niet openbaar is - geheim niet tegensprekelijk en schriftelijk......

Dan moet er serieus meer aan de hand zijn en u ijzersterke bewijzen hebben anders niet aan te beginnen ... als er niets openbaar is.

Terug naar “Andere”