Politie en snapchat

superman
Topic Starter
Berichten: 7

Politie en snapchat

#1 , 09 feb 2018 12:57

Geachte allen,

Ik ben een student rechten bezig met een paper over opsporings en gerechterlijk onderzoek in raam van een drugs delict.

Zoals verwacht zijn er heel veel bronnen en rechtsleer omtrent de normale zoekmethodes van de politionele diensten.
Ik wil echter mij meer focussen op onze evoluerende gebruik van technologie. het is algemeen bekent dat politieambtenaren drug-lijnen 'aftappen' en zo hun onderzoek opbouwen. De laatste 5 jaar heb je verschillende apps als Whatsapp Snapchat en dergelijks.

Ik ben meer geinteresseerd in Snapchat. Snapchat is een app waarmee je foto's en tekst kan sturen naar particulieren die de tekst en/of foto maar voor een korte duur (max 10sec) man bekijken. Nadien is het voor een normaal particulier onmogelijk om de foto of tekst terug te bemachtigen. Een interessant middel voor drugsdealers om te gebruiken dus. Echter zijn er een paar cases waarbij dit wel werd onderschept. In sommige vonnissen is er te vinden dat het onderzoek is gebaseerd op bewijs van snapchat. Natuurlijk staat er niet bij hoe ze dat bewijs hebben bemachtigd.

Ik ben dus opzoek naar bronnen, verhalen, cases waarbij ik een beter beeld kan krijgen over hoe ze dat doen. Gebruiken ze de speciale onderzoeksmethoden zoals online infiltratie? Kunnen ze pas bewijs verzamelen als ze in bezit zijn van het toestel ? Zoja, hoe halen ze dat er dan uit aangezien de foto's 'verdwijnen' ? Etc

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Superman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 09 feb 2018 14:39

Los van de bronnen zijn er wel manieren...

Als men weet dat persoon A informatie verkrijgt via snapchat (of andere tijdelijke tools, tegenwoordig overal in...)
kan bvb de gsm in beslag genomen worden,
en kan de nieuwe inkomende berichten gefotografeerd of gefilmd worden...
zolang ze verzender niet weet dat persoon A zijn gsm in beslag genomen is, kan er zo een begin van bewijs ontstaan...

als persoon A berichten krijgt in trend van:
- zoals vorige keer, x €, voor hoeveelheid Z van product Y ...

Encryptie en tijdelijke berichten zijn 1 ding, weten/vertrouwen dat de persoon zelf deze opent en alleen kijkt is natuurlijk iets anders...

Veel succes met je paper.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 09 feb 2018 15:17

Als ik het goed voor heb, moet de politie een in beslag genomen gsm in vliegtuigmodus zetten, en mogen ze geen binnenkomende berichten (en ik vermoed dat snapchats daar ook bij zijn) bekijken, enkel de opgeslagen berichten...

Edit:
Nu zijn die bevoegdheden zeer helder uitgestippeld. Zo zal de politie uw smartphone enkel kunnen doorzoeken indien hij rechtmatig in beslag is genomen, wat enkel kan onder bepaalde voorwaarden. Bovendien moet die smartphone in vliegtuigmodus worden geplaatst, zodat enkel de gegevens op het toestel zelf toegankelijk zijn. Van zodra er wachtwoorden moeten worden gekraakt, of indien de zoeking wordt uitgebreid tot gegevens die in de cloud bewaard worden, is een machtiging van het parket of van de onderzoeksrechter vereist, al naargelang het geval.
bron: https://www.koengeens.be/news/2017/02/2 ... nt-bom-wet
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 13 feb 2018 06:36

Als ik het goed voor heb, moet de politie een in beslag genomen gsm in vliegtuigmodus zetten, en mogen ze geen binnenkomende berichten (en ik vermoed dat snapchats daar ook bij zijn) bekijken, enkel de opgeslagen berichten...

Edit:
Nu zijn die bevoegdheden zeer helder uitgestippeld. Zo zal de politie uw smartphone enkel kunnen doorzoeken indien hij rechtmatig in beslag is genomen, wat enkel kan onder bepaalde voorwaarden. Bovendien moet die smartphone in vliegtuigmodus worden geplaatst, zodat enkel de gegevens op het toestel zelf toegankelijk zijn. Van zodra er wachtwoorden moeten worden gekraakt, of indien de zoeking wordt uitgebreid tot gegevens die in de cloud bewaard worden, is een machtiging van het parket of van de onderzoeksrechter vereist, al naargelang het geval.
bron: https://www.koengeens.be/news/2017/02/2 ... nt-bom-wet

Die verplichting tot vliegtuigmodus is enkel als er geen Bijzondere OpsporingsMethodes zijn goedgekeurd door de onderzoeksrechters. Als een tap is goedgekeurd mag men live volgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 18 feb 2018 16:10

TS superman ..kan u ons de vigerende wetgeving eens geven.
Ik vind ze niet.

Terug naar “Andere”