Websites van kranten

stanhope
Topic Starter

Websites van kranten

#1 , 09 feb 2018 11:44

Een hele tijd al zetten kranten nu ook hun artikels op hun website en niet alleen op papier. Nu die kranten willen daar wel geld aan verdienen dus kan je maar x aantal artikels lezen voordat je moet inloggen.
Nu men kan door te voorkomen dat bepaalde javascripts wel of niet uitvoeren toch onbeperkt alle artikels volledige zien ook al zit je over de limiet van de artikels die je mag lezen voordat je moet inloggen.

Nu ik ben er redelijk zeker van dat dit niet 100% legaal is. Ik ken mensen die zeggen dat als ze dit doen ze volledig legaal bezig zijn omdat ze dit op hun systeem doen.

(Ik heb de broncode van de website in questie bekeken, zowel voor een artikel dat ik mocht lezen en een dat ik niet mocht lezen. In de broncode van hetgeen dat ik mocht lezen staat het artikel in de HTML code, in hetgeen dat ik niet mocht lezen niet. Ik vermoed dus dat als ik op een artikel klik de site aan de hand van een aantal variabelen die de gebruiker aan de server geeft bepaald of ik dat artikel mag lezen of niet. Vermits die variabelen worden aangemaakt op het systeem van de gebruiker, niet op de server, door javascript kan men deze beïnvloeden. Ik denk dus dat door het selectief uitvoeren van bepaalde javascripts je de server laat denken dat je nog een artikel mag lezen.)
(Javascript is een scripttaal die de server naar een gebruiker zend en die wordt uitgevoerd op het systeem van de gebruiker door de gebruiker.)

Dus is het legaal om door het selectief uitvoeren van javascripts artikels te lezen die je anders niet zou kunne lezen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 09 feb 2018 14:21

In feite maak je de server wijs dat het elke keer iemand anders is dat de eerste keer leest...
(kan je zonder scripts ook met "incognito mode" van de meeste browsers...

Vandaar dat er nu zijn die verplicht aanmelding vragen om dan er x te kunnen lezen per dag...
het was/is te simpel...

stanhope
Topic Starter

#3 , 09 feb 2018 17:37

Voor zover ik het begrijp is het niet dat omdat het simpel is dat het daarom ook perse legaal is :)

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 feb 2018 13:07

Dus is het legaal om door het selectief uitvoeren van javascripts artikels te lezen die je anders niet zou kunne lezen?
Kan volgens mij strafbaar zijn onder artikel 550bis Sw:
§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig duizend euro of met een van die straffen alleen.
Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot drie jaar.
§ 2. Hij die, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, zijn toegangsbevoegdheid tot een informaticasysteem overschrijdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintigduizend euro of met een van die straffen alleen.
(...)

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 13 feb 2018 16:16

Ik sluit mij aan bij Weo, al dacht ik eerder aan Artikel 504quater:
Art. 504quater. § 1. Hij die, voor zichzelf of voor een ander, een bedrieglijk vermogensvoordeel verwerft, door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem, in een informaticasysteem in te voeren, te wijzigen, te wissen of met enig ander technologisch middel de mogelijke aanwending van gegevens in een informaticasysteem te veranderen, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot honderdduizend frank of met een van die straffen alleen.
Je bespaart immers op het abonnement dat je normaal gezien had moeten nemen om die artikels te lezen.
"sowieso" schrijf je zo.

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 15 feb 2018 14:36

Ik denk dat men in art.504quater het heeft over een "informaticasysteem waartoe ik geen toegangsbevoegdheid heb" (cfr art.550bis en 550ter), nl. het informaticasysteem van iemand anders. Ik mag op mijn eigen computer nog altijd cookies wissen als ik dat wil.

Ik zou me nog kunnen vinden in een schending van 550bis §2 (interne hacking). Mijn toegang tot de artikels is beperkt tot x-aantal per dag. Als ik de limiet van x heb bereikt wordt mijn toegang (technisch) beknot. Door mijn cookies te verwijderen krijg ik opnieuw toegang. Maar ik mag dan wel straks op de computer van het werk opnieuw x artikels lezen (of op mijn 2e computer). Want hier staan nog geen cookies op en ik heb ze ook niet verwijderd?

Ik denk dat men zijn cookies naar hartelust mag wissen. Dat men hierdoor het systeem van de uitgever "bedriegt" betekent nog niet dat het strafbaar is.

Terug naar “Andere”