Staande houden

Lumbkwof
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Staande houden

#1 , 02 feb 2018 12:44

Beste,

Mag de politie u gsm afnemen als ze je staande houden?
M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2018 12:49

Normaal word dit niet gedaan !

Maar als men je verdenkt van bellen tijdens dat je rijd hebben zij wel het recht om te controleren op je GSM of je wel belde toen men je tegen hielden !
Dit zijn natuurlijk rand gevallen, van op heterdaad betrapt te worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

werner1
Berichten: 110

#3 , 02 feb 2018 13:38

Wanneer je belt tijdens het sturen en je wordt staande gehouden heeft de politie alvast niet het recht om je telefoon te vragen om deze te raadplegen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2018 19:42

Wanneer je belt tijdens het sturen en je wordt staande gehouden heeft de politie alvast niet het recht om je telefoon te vragen om deze te raadplegen.
Als er een vermoeden van misdrijf is mag dit wel, en TS heeft hier niet geschreven waarom men zijn GSM in beslag heeft genomen.
Cassatie heeft dit reeds in 2015 in februari reeds beslist !

De politie heeft geen toestemming van een onderzoeksrechter nodig om in het kader van een opsporingsonderzoek het geheugen van een in beslag genomen gsm uit te lezen, met inbegrip van de opgeslagen berichten. Dat heeft het Hof van Cassatie recentelijk beslist, schrijft de Juristenkrant.

bron: Knack 13/05/2015
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lumbkwof
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2018 21:52

Ok bedankt,

hij werd niet in beslag genomen maar ze hielden me gewoon staande, blijkbaar een melding van een verdachte persoon en ze wilden me controleren en fouilleren maar eerst moest ik mijn telefoon afgeven. Mogen ze dat doen? En ikl was gewoon aan het wandelen dus kon niets zijn i.v.m. bellen aan het stuur.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 04 feb 2018 22:40

Ja dat mogen ze .
Politie mag en kan iedereen in overeenstemming met de wet op het politieambt controleren op de openbare weg of op een openbare plaats.

Terug naar “Andere”