Rijverbod na medisch voorval (herseninfarct zonder blijvende gevolgen)

S-Works
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rijverbod na medisch voorval (herseninfarct zonder blijvende gevolgen)

#1 , 26 jan 2018 13:23

Mijn vader (81 jr) heeft de afgelopen 10 jaar reeds 2 maal een hersenbloeding gehad, zonder blijvende gevolgen. Recentelijk heeft hij een herseninfarct(je) (TIA) gehad, ook deze keer zonder blijvende gevolgen. Ik heb op het internet teruggevonden dat hij normaal gezien 6 maanden niet meer met de wagen mag rijden. De behandelende neuroloog en de huisdokter zeggen hem niet expliciet dat dit niet meer kan/mag met als gevolg dat hij rustig blijft verder rijden. De kinderen kunnen hem niet overtuigen dat, in geval van een ongeval, dit ernstige gevolgen zou kunnen hebben. Concreet:
1. Moet hij zijn rijbewijs vrijwillig binnen geven na dit medisch voorval? Voor hoe lang? Moet hij nadien terug een rijtest ondergaan?
2. Wat kunnen de gevolgen zijn mbt tot aansprakelijkheid in geval van een verkeersongeval (al dan niet in fout)? In het slechtste geval (overlijden), wie kan er aansprakelijk gesteld worden?
3. Welke zijn de manieren om hem het rijden te beletten?
Alvast dank voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 26 jan 2018 13:57

Ik heb in maart 2016 een sab (subarachnoïdale bloeding) gehad. Ik mocht minstens 6 maanden niet autorijden (kon ook meer zijn, hing af van onderzoeken), en ook niet naar het buitenland gaan. Volgens de artsen had het weinig zin om mijn rijbewijs in te leveren, omdat de politie toch niet wist hoe ze hierop moesten reageren en wat ze met het rijbewijs moesten aanvangen. Na negen maanden en de nodige testen kon ik de artsen, na veel praten, overtuigen me een verklaring te geven dat ik rijvaardig was. Oorspronkelijk wilden ze me eerst laten testen door CARA, maar dat zou negen maanden extra betekenen : die hebben het druk met testen wegens dronkenschap.

De artsen hebben wel pas toegegeven nadat ik toegezegd had mijn CE rijbewijs om te ruilen voor een rijbewijs B. Dat is uiteraard ook gebeurd.

Dus :

1. Moet hij zijn rijbewijs vrijwillig binnen geven na dit medisch voorval? Voor hoe lang? Moet hij nadien terug een rijtest ondergaan?
Wettelijk gezien wel ja. Ik begrijp de antwoorden van de artsen niet; bij mij stond het ook op mijn ontslagpapieren.. Het verbod duurt minstens zes maanden, maar kan ook langer (zelfs permanent) zijn. Vaak moet je inderdaad een rijtest ondergaan bij CARA.

2. Wat kunnen de gevolgen zijn mbt tot aansprakelijkheid in geval van een verkeersongeval (al dan niet in fout)? In het slechtste geval (overlijden), wie kan er aansprakelijk gesteld worden?
Aansprakelijk : de chauffeur. De verzekering kan de kosten waarschijnlijk op hem verhalen.

3. Welke zijn de manieren om hem het rijden te beletten?
Geen idee. De arts zal weigeren een verklaring in die zin in te dienen wegens zijn beroepsgeheim. Meegemaakt bij mijn vader : die bleef rijden met ernstige Parkinson.
Alvast dank voor uw advies.[/quote]
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 26 jan 2018 14:48

Ik kan moeilijk geloven dat de gemeente niet weet wat ze met een rijbewijs moeten aanvingen wanneer iemand het inlevert omwille van medische redenen.

Als TS' vader dit van niemand wil aannemen, dan wordt het moeilijk natuurlijk om hem te dwingen zijn rijbewijs in te leveren. Is er bv. geen advocaat of notaris die hij vertrouwt die hem dat eens diets kan komen maken? Hou er inderdaad rekening mee dat wanneer hij medisch niet geschikt is om te rijden, hij juridisch gezien geen geldig rijbewijs heeft.

In de luchtvaart zijn die dingen gelukkig beter geregeld. Langdurige ziekte, ernstig ongeval, etc. moeten onmiddellijk aan de Aviation Medical Examiner worden gemeld waarna die zijn collega bij de FOD op de hoogte brengt en de vergunning automatisch wordt ingetrokken. Iedere (hobby)piloot is zich daar ook van bewust. Dit uiteraard volledig terzijde.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 26 jan 2018 14:58

Maakt het een verschil uit of die vader met zijn eigen wagen rijdt, of met de auto van een van de kinderen ?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 26 jan 2018 15:34

Ja, de kinderen kunnen verweten worden de auto ter beschikking te stellen aan iemand waarvan ze weten dat die geen geldig rijbewijs heeft.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 mar 2018 20:11

Ik heb op het internet teruggevonden dat hij normaal gezien 6 maanden niet meer met de wagen mag rijden. De behandelende neuroloog en de huisdokter zeggen hem niet expliciet dat dit niet meer kan/mag met als gevolg dat hij rustig blijft verder rijden.
Dat zeggen zij nooit ... onverantwoord eerlijk gezegd
Zelf meegemaakt met mijn eigen vader.

Eigenlijk zouden zij wettelijk gedwongen moeten worden dat te zeggen én door te geven aan politie
(zoals ziektebriefje: niet in staat te rijden tot .... zonder opgave medische reden)

Ze stellen de diagnose ... maar er gebeurt niets mee.
De kinderen kunnen hem niet overtuigen dat, in geval van een ongeval, dit ernstige gevolgen zou kunnen hebben. Concreet:
1. Moet hij zijn rijbewijs vrijwillig binnen geven na dit medisch voorval?
Volgens mij wel ja ...

Niet doen, staat dan overigens gelijk met rijden zonder rijbewijs.
Wat ook weer effect heeft op verzekering.

Ik vermoed dat uw vader onder 1.1.3 of 6.1 valt ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... bijlage6#1


Voor hoe lang? Moet hij nadien terug een rijtest ondergaan?
Hangt af van de aard van de aandoening. genezing, ...


2. Wat kunnen de gevolgen zijn mbt tot aansprakelijkheid in geval van een verkeersongeval (al dan niet in fout)? In het slechtste geval (overlijden), wie kan er aansprakelijk gesteld worden?
Uw vader

3. Welke zijn de manieren om hem het rijden te beletten?
rijbewijs inleveren bij gemeente
Auto verkopen (hebben we hier uiteindelijk gedaan)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 mar 2018 20:14

Maakt het een verschil uit of die vader met zijn eigen wagen rijdt, of met de auto van een van de kinderen ?
Als u redelijkerwijze kan weten dat uw vader niet meer rijgeschikt is, géén auto lenen :!:

Terug naar “Andere”