Rijden met een buitenlands kenteken in belgie

jangen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rijden met een buitenlands kenteken in belgie

#1 , 16 jan 2018 21:15

Ik ben belg en ben gedomicilieerd in belgie, ik heb 3x wagens ingeschreven in belgie.
Ik heb een vakantiehuis in zuid frankrijk waar ik ook een wagen heb ingeschreven op franse nr platen.
Door herhaalde inbraken wens ik de franse wagen in de wintermaanden naar belgie te halen en er hier occasioneel mee te rijden, de wagen is legaal ingeschreven in frankrijk, verzekerd, gekeurd.
Is dit een probleem als men je hier staande houdt?
Ik heb 3x wagen ingeschreven dus van ontduiking is geen sprake maar in belgie weet je nooit ... vandaar mijn vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 16 jan 2018 22:09

Als je gedomicilieerd bent in België, mag je in België niet rondrijden met een wagen die in het buitenland ingeschreven is. Er zijn enkele uitzonderingen, maar een vakantiehuis hebben in Frankrijk valt niet onder de uitzonderingen.
Er zijn vrij weinig controles hierop in België, maar bij een controle riskeer je de onmiddellijke inbeslagname van de wagen.
Je kan uiteraard probleemloos rondrijden in Frankrijk met een wagen die in België ingeschreven is. Dus je 4de wagen ook in België inschrijven is waarschijnlijk de beste optie. Als je dit overweegt kan je best rekening houden met het tijdstip waarop je de wagen in België inschrijft. Als je dit in de wintermaanden doet, moet je de volgende jaren in dezelfde periode naar de keuring. Dit om te vermijden dat je in de zomer een extra rit naar België moet doen voor de keuring...

jef007
Berichten: 1680

#3 , 18 jan 2018 12:26

zeg dat ééns tegen die massa buitenlanders met hun buitenlandse nummerplaten die in onze grootsteden wonen
ze moeten zelfs nog geen lage emissieboete betalen omdat de politie ze niet kan vinden

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 18 jan 2018 13:01

Je zal in Belgie ook niet gedekt zijn door je verzekering voor de reden die P-Stone aangeeft.

Terug naar “Andere”