nederlands wagentje zonder papieren inschrijven in België

maritav
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nederlands wagentje zonder papieren inschrijven in België

#1 , 10 jan 2018 22:32

Ik ben woonachtig in België en wil graag de documenten ed, in orde maken van mijn droomwagentje dat ik onlangs gekocht heb via een veilingsite in België, maar nog ingeschreven is in Nederland.
Tot mijn grote verbazing kan tot nu toe, geen enkele instantie me zeggen hoe en waar ik hiervoor juist moet zijn.
Er is geen inschrijvingsbewijs en geen gelijkvormigheidsattest bij, wel het laatste keuringsrapport van RDW in Nederland en het aankoopbewijs en een basis auto verleden heb ik ook.
Hoe kan ik dit in orde maken en/of waar moet ik zijn om ten eerste een duplikaat te kunnen verkrijgen van het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs, en ten tweede dat het wagentje in België kan ingeschreven worden, zodat ik toch snel kan gaan rijden in België?
Hoop dat er eens positief nieuws komt :cry:
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 11 jan 2018 07:03

Gelijkvormigheidsattest zal er waarschijnlijk niet bestaan voor Uw wagentje.
U dient nu de procedure voor homologatie op te starten via de Technische keuribg
Er zijn een paar stations waar dat kan, o.a. in Geel en in Willebroek.
Neem contact op met de stationsschef van een van die stations en vraag uitleg over de verdere procedure.
Deze bestaat uit verschillende stappen
Succes.
Ps:

Hier een link

https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... procedures

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 11 jan 2018 12:39

Is het droomwagentje een echte auto of een brommertje op 4 wielen ?

Als het een auto is en je bent niet in het bezit van het ORIGINEEL Nederlands kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) dan krijg je de auto in geen honderd jaar ingeschreven. Nergens. In geen enkel EEG land.

Vermeldde de veilingsite expliciet het ontbreken van de papieren? Er bestaan speciale procedures om bv auto s zonder papieren uit faissementen terug op de baan te krijgen doch zou dit moeten (proberen) vinden.

Voor Belgische verloren kentekenbewijzen moet de vorige eigenaar (gekend bij DIV) bij de politie een aangifte van verlies doen vooraleer DIV een geldige kopie aflevert. In Nederland zal dat wel gelijkaardig zijn. RDW is het Nederlandse equivalent van de belgische keuring.

Gelijkvormigheidsattest is strikt genomen sinds recent niet meer nodig maar da s een complexe materie. Startbdus geen gelijkvormigheidsprocedure op vooraleer t kentekenbewijs opgelost is. (Heb zelf in t verleden al gelijkvormigheidsprocedures en individuele homologaties doorlopen met positieve appreciatie voor die keuringsstations)

Over welk type/merk van auto gaat het? Er zijn uitzonderingen voor speciallekes (bv oldtimers van niet meer bestaande merken)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 jan 2018 00:05

Voor NL ook een car-pass beschikbaar.

Terug naar “Andere”