Uurwerk onderhevig aan ijking ?

VaderVan3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uurwerk onderhevig aan ijking ?

#1 , 23 nov 2017 02:14

Hallo,
M'n oudste zoon heeft als occasionele busreiziger een PV gekregen voor zwartrijden bij De Lijn.
Aan de opstapplaats is er vaak slechte GSM ontvangst. De sms om een digitaal ticket te kopen is wel gemaakt/verstuurd maar niet tijdig effectief verzonden geraakt.
Bij aankomst aan de school-halte werd er door het controlepersoneel van De Lijn geoordeeld dat m'n zoon niet over een geldig vervoersbewijs beschikte. Kostprijs van deze vertraagde sms: 107 eur.
Nu is m'n vraag:
Is het uurwerk dat gebruikt werd als meetinstrument om de vaststelling te doen, onderhevig aan ijking ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 nov 2017 11:02

Om welk uur vertrok de bus, op welk tijdstip was de SMS verstuurd en (belangrijk) kreeg je de confirmatieSMS die geldt als ticket en op welk tijdstip werd gecontroleerd ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2017 11:14

Het uur van verzending staat altijd op je gesm en het is dit uur dat men controleert

Vb: op 29/10 heb ik met de lijn gereden
Ik sms DL om 14:36 en ik kreeg antwoord op 14:37 15h6 geldig op all voertuigen van de lijn op 2/10/2017 tot 15:37 prijs 2,00euro.

Dus 1 minuut verschil tussen verzenden en aankomen

Dus je ziet er staan wel degelijk 3 uren op
1/ van verzending en dit controleert men
2/ retour van de sms
3/ de max uur dat je mag rijden !

De lol van de SMS is niet doorgegaan klopt niet want van het ogenblik dat je duwt om te vertrekken laat het al een uur achter, en het is deze tijd dat gecontroleerd word, niet die dat komt van de lijn zelf.

Vele jongeren maken het bericht en dan pas als men de controleurs zien duwt men hem weg en dan is het te laat, want je had voor het opstappen dit reeds moeten verzenden en de controleurs stappen een halte nadien op !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 23 nov 2017 11:21

Is het ook niet zo dat je de bus pas mag opstappen na het ontvangen van de sms, niet het verzenden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2017 11:29

Is het ook niet zo dat je de bus pas mag opstappen na het ontvangen van de sms, niet het verzenden?
Je moet het verzenden voor je de lijn mag opstappen maar je moet nog geen antwoord gekregen hebben, dit kan soms een paar minuten verschillen, en dan ben je u bus kwijt.

De controleur ziet wanneer je het verzonden heeft, naar de rest kijkt men niet zo snel.

2 maal controle gehad 1 halte na opstappen en 1 maal op het einde van de busrit bij uitstappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 23 nov 2017 15:52

Volgens de algemene voorwaarden van De Lijn moet je het antwoord tonen aan de chauffeur, waardoor je kunt concluderen dat je inderdaad pas mag opstappen na het ontvangen van een SMS.

Daarnaast: in België heb je niet overal goede ontvangst voor data, doch een SMS geraakt er ALTIJD door.
Het mobiel netwerk steunt immers op deze technologie, zonder SMS geen ontvangst met andere woorden.
Volgens mij reed de zoon van TS dus gewoon zwart, en is hij "gepakt".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2017 16:22

Volgens de algemene voorwaarden van De Lijn moet je het antwoord tonen aan de chauffeur, waardoor je kunt concluderen dat je inderdaad pas mag opstappen na het ontvangen van een SMS.

Daarnaast: in België heb je niet overal goede ontvangst voor data, doch een SMS geraakt er ALTIJD door.
Het mobiel netwerk steunt immers op deze technologie, zonder SMS geen ontvangst met andere woorden.
Volgens mij reed de zoon van TS dus gewoon zwart, en is hij "gepakt".
In een tram in Gent en in Antwerpen kan je dit niet tonen aan de bestuurder daar je op de albatros trams ook achteraan en in het midden kan opstappen en die is 60 meter lang, je kan zelfs niet vooraan opstappen zoals bij een bus, daar moet je vooraan opstappen.
Op de tram kan je niet bij de bestuurder, ook bij de laatste nieuwe bussen zitten ze ook al meer afgesloten, voor hun veiligheid.

Heb toch zelf al mee gemaakt dat het een paar minuten kan duren eer antwoord maar dit is zeer zelden, het gaat zeer snel,

Dus die algemene voorwaarden zal eens aangepast moeten worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 23 nov 2017 16:26

Volgens de algemene voorwaarden van De Lijn moet je het antwoord tonen aan de chauffeur, waardoor je kunt concluderen dat je inderdaad pas mag opstappen na het ontvangen van een SMS.

Daarnaast: in België heb je niet overal goede ontvangst voor data, doch een SMS geraakt er ALTIJD door.
Het mobiel netwerk steunt immers op deze technologie, zonder SMS geen ontvangst met andere woorden.
Volgens mij reed de zoon van TS dus gewoon zwart, en is hij "gepakt".
In een tram in Gent en in Antwerpen kan je dit niet tonen aan de bestuurder daar je op de albatros trams ook achteraan en in het midden kan opstappen en die is 60 meter lang, je kan zelfs niet vooraan opstappen zoals bij een bus, daar moet je vooraan opstappen.
Op de tram kan je niet bij de bestuurder, ook bij de laatste nieuwe bussen zitten ze ook al meer afgesloten, voor hun veiligheid.

Heb toch zelf al mee gemaakt dat het een paar minuten kan duren eer antwoord maar dit is zeer zelden, het gaat zeer snel,

Dus die algemene voorwaarden zal eens aangepast moeten worden
In de voorwaarden staat dit ook expliciet bij bus, niet bij tram en dergelijke. :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2017 16:32

Dit is wat anders ik rijd enkel met tram in Gent en maandelijks in Antwerpen om te gaan eten, en uitzonderlijk met belbus en daar zit je gans alleen op bij de bestuurder, belbus stop aan mijn deur !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#10 , 23 nov 2017 20:07

goed geprobeerd van de zoon, maar helaas...

VaderVan3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 nov 2017 16:38

Iedereen bedankt voor de info,
maar de vraag blijft open;
Is de tijdsmeting die gebruikt wordt om te beboeten onderworpen aan ijking cf snelheidsmeting of overschreiding toegelaten last.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 nov 2017 16:42

daar is geen ijking, dit zal zijn volgens het uur van de lijn en die staat veel stipter dan hun bussen zelf :lol:

En ik denk niet dat de controleurs met seconden werken, maar je heeft snel een paar minuten, zij kunnen wel het uur en minuten zien waar een lijn bus of tram zich exact bevinden, waardoor zij exact kunnen wetten waar de bus bevond wanneer het sms verstuurt is.

Je kan altijd weigeren om te betalen en dan naar de rechtbank te trekken waar zo een 100 tal tegelijk voor komt en waar je al zeker van zijt dat je in fout bent, want je bent in fout als je opstapt zonder een sms te versturen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”