Boete van de NMBS

Pey200
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Boete van de NMBS

#1 , 10 nov 2017 11:31

Op donderdag 9/11/2017 om 22:14 heb ik de trein van Erembodegem naar Lede genomen. Eenmaal ingestapt heb ik mij gezet en wou ik mijn keykard invullen (ik heb het op het perron zelf niet ingevuld omdat ik juist op tijd was voor mijn trein). Direct sprak een controleur in burgerkledij mij aan als volgt “dat moet je voor het instappen invullen e meneer...” en hij pakte mijn keykard af.
Vervolgens maakte hij een nieuw ticket aan en zei dat ik moest betalen. Ik wou dat zeker niet doen aangezien ik voor mijn keykard betaald had en wel degelijk het wou invullen (had het ook ingevuld om naar Erembodegem te gaan).

Nadat ze mij meermaals wouden doen betalen en ik nee zei is een van hen weggegaan om Securail te bellen. Zijn collega bleef bij mij met mijn ticket in zijn hand. Ik vroeg of ik mijn kaart terug mocht en hij zei nee. Ik moest mijn identiteitskaart tonen. Ik werd kwaad en zei dat hij dat niet krijgt en waarom ze zo idioot reageren terwijl ze zagen dat ik mijn kaart wou invullen.
Hij lachte en zei: jullie bruine zijn allemaal hetzelfde. Ik werd kwaad en heb hem op dat moment een duw gegeven. We kwamen toe in Aalst en de gasten van Securail waren daar...
Ik moest afstappen en mijn idenditeitskaart tonen. Eerst wou ik dat niet en probeerde ik mijn situatie uit leggen maar het enige wat zij zeiden was identiteitskaart of we bellen de politie. Aangezien ik niet wou dat de politie zou komen en dat ik nog een boete van hen zou krijgen heb ik mijn identiteitskaart maar getoond. Nadat hij mijn gegevens had opgeschreven mocht ik ook niet meer terug op de trein stappen.

Kan ik hier iets aan doen? Ik vind het verschrikkelijk dat ze mij zo behandeld hebben, terwijl ik eerlijk voor alles betaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 10 nov 2017 11:40

U hebt niet eerlijk betaald, u mag pas op de trein stappen als u uw keycard hebt ingevuld. Bijgevolg bent u terecht beboet. Op zich mag u blij zijn als er geen bijkomende klacht voor slagen en verwondingen van die duw komt.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 10 nov 2017 11:59

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... ullen.aspx
Belangrijkste staat ook vet: Vóór je instapt, vul je de Pass chronologisch in

Je had dus geen geldig ticket, en de controlleur gaf je de kans een biljet te kopen aan boordtarief
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... trein.aspx

Dat weigerde je, dus was je zwartrijder, en is terecht Securail erbij gehaald.
De behandeling was helemaal terecht, de boete die u zal krijgen ook.
U mag zoals Leen zegt blij zijn als u geen klacht voor slagen en verwondingen erboven krijgt.

De opmerking die de controlleur zou gemaakt hebben "jullie bruine zijn allemaal hetzelfde" kan evenwel absoluut niet door de beugel. Hoewel ik persoonlijk mijn bedenkingen heb of dit overeenstemt met de werkelijkheid.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 10 nov 2017 12:25

Als hij dat gezegd heeft, dan is dat uiteraard compleet verwerpelijk, maar daar ga je daar zonder onafhankelijke getuigen niks tegen kunnen beginnen. U had geen geldig vervoersbewijs en hebt een treinbegeleider geduwd; 3 keer raden wie er zal worden geloofd.
"sowieso" schrijf je zo.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 10 nov 2017 12:54

Wegens toename van agressie tegen het treinpersoneel dat dit alles in de toekomst nog strenger aangepakt worden . Indien de overtreder niet in bezit is van een geldige verblijfsvergunning zal een procedure van uitwijzing gestart worden . (ken situatie van t.s niet).
Momenteel is er een enorm probleem met fraude inzake deze KEY kaarten . Het is deze maand speciale aktie inzake deze fraude . Er worden special opleidingen gegeven aan het personeel inzake dit probleem .

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 10 nov 2017 13:47

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/25 ... rtrijden-/

U had dit kunnen geweten hebben.
Dit was in de media geweest...

johan V
Berichten: 174

#7 , 10 nov 2017 13:57

U moet steeds een geldig ingevuld of aangekocht ticket hebben voor u op de trein stapt,indien dit niet zo is moet u zich spontaan melden bij de conducteur of treinbegeleider.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 10 nov 2017 14:01

Is trouwens al in het strafrecht voorzien. Is nu al een strafverzwaring voorzien.
Een duw wordt aanzien als opzettelijke slagen en verwondingen. U had ter plaatse gearresteerd kunnen worden en voorgeleid bij de onderzoeksrechter.

Art. 410bis.<ingevoegd bij W 2006-12-20/41, art. 6; Inwerkingtreding : 22-02-2007> Indien de schuldige, in de gevallen omschreven in de artikelen 398 tot 405, de misdaad of het wanbedrijf pleegt tegen een chauffeur, een begeleider, een controleur of een loketbediende van een uitbater van een netwerk voor openbaar vervoer, [1 een personeelslid door de FOD Justitie tewerkgesteld in een penitentiaire inrichting of binnen het veiligheidskorps]1 een postbode, een brandweerman, een lid van de civiele bescherming, een ambulancier, een arts, een apotheker, een kinesitherapeut, een verpleegkundige, een lid van het personeel aangesteld voor het onthaal in de spoeddiensten van de verzorgingsinstellingen, een maatschappelijk werker of een psycholoog van een openbare dienst, in de uitoefening van hun bediening, [1 zijn de straffen die welke bij het derde lid worden bepaald]1.
[1 Indien]1 de schuldige, die als leerling of student is ingeschreven in een onderwijsinstelling of er was ingeschreven tijdens de zes maanden die aan de feiten zijn voorafgegaan, of die vader, moeder of familielid van die leerling of student is, of enige andere persoon is die gezag heeft over die leerling of student of hem onder zijn bewaring heeft, de misdaad of het wanbedrijf heeft gepleegd tegen een lid van het personeel of van de directie van de onderwijsinstelling, tegen de personen die de opvang van leerlingen verzorgen in een medisch-pedagogisch Instituut dat door een gemeenschap wordt ingericht of gesubsidieerd, of tegen een externe actor die door de gemeenschapsoverheden belast is met het voorkomen en het oplossen van geweld op school, in de uitoefening van hun bediening [1 zijn de straffen die welke bij het derde lid worden bepaald]1.
[1 De straffen zijn de volgende :
1° in de in de artikelen 398, 399 en 405 bedoelde gevallen, wordt de in voornoemde artikelen bedoelde maximale gevangenisstraf verdubbeld met een maximum van vijf jaar;
2° in de in de artikelen 400, eerste lid, en 402 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van vijf jaar tot tien jaar;
3° in de in de artikelen 400, tweede lid, 401, eerste lid, en 403 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar;
4° in de in artikel 401, tweede lid, bedoelde gevallen is de straf opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar;
5° in de in artikel 404 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar.]1
----------
(1)<W 2012-12-27/29, art. 20, 090; Inwerkingtreding : 10-02-2013>

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 10 nov 2017 14:49

U moet steeds een geldig ingevuld of aangekocht ticket hebben voor u op de trein stapt,indien dit niet zo is moet u zich spontaan melden bij de conducteur of treinbegeleider.
Die regel is al eventjes afgeschaft. Als je geen (geldig) vervoersbewijs hebt, dan kan je het zonder de treinbegeleider vooraf te verwittigen (!) aan boordtarief kopen en daarmee is de kous af, iets wat TS weigerde.
"sowieso" schrijf je zo.

Pey200
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2017 14:52

Oké bedankt voor deze informatie.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#11 , 10 nov 2017 15:15

In feite is het zelfs nog een stap "erger" (in theorie):
Je moet namelijk in het bezit zijn van een geldig ticket voor je een perron betreed.
Keys/go's/rails/campus/... moeten dus al ingevuld zijn.

Nu is dit tegenwoordig inderdaad lastig met automaten op het perron, boordtarief etc, maar dit staat nog steeds in het reglement van de nmbs...
(Daarnaast heb ik nog nooit controle gezien op het perron of je wel een geldig ticket hebt.)

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 10 nov 2017 15:30

De NMBS heeft haar vervoersvoorwaarden in 2015 grondig herzien en volgens mij staat dat sindsdien nergens meer.
"sowieso" schrijf je zo.

willyboy
Berichten: 897

#13 , 10 nov 2017 17:10

Er is een hele verandering van verkooppunten aan automaten op het perron in herziening en wijziging bezig achter de schermen . Voor de echte kenners ...Er is een herziening bezig in de procedure ...VERTREK DER TREINEN .

Terug naar “Andere”