Politie Bewijs

Bob123
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verdacht dealen

#1 , 31 okt 2017 13:54

Hallo,

Stel , een paar mensen die mijn vriend kent zijn onlangs gecontroleerd geweest door politie en ze hebben cannabis gevonden , ze vragenuiteraard vanwie het komt. Hierop zegt 1 van de inzittenden de naam van mij vriend.
Nu is zijn vraag , wat kan politie nu doen ?
Huiszoeking of verhoor ? Etc..
En is dit bewijs of niet ?

Mvg , Bob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 31 okt 2017 13:57

Dit kan allemaal. Op zich is dit geen bewijs, maar wel reden om een onderzoek op te starten. Als uw vriend effectief dealt, zou ik hem toch aanraden al een gesprek met een advocaat te hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2017 14:11

Stel
Hoe bedoel je, "stel"? Is wat je daaronder vermeld gebeurt of niet? Je verteld het alsof het allemaal zo gebeurd is. Dan is het geen "stel", meer, hé.

Verder idem wat Leen zegt: Alles is mogelijk:

1. Politie nodigt uw vriend uit voor een verhoor.
2. Politie staat aan zijn deur en vraagt vriendelijk of ze even binnen mogen kijken.
3. Politie staat aan zijn deur met een huizoekingsbevel en doorzoeken de woning, of uw vriend dit nu goed vind of niet.
4. Uw vriend hoort er niets van, maar ondertussen is de politie wel zijn GSM aan het aftappen.
5. Uw vriend hoort er niets van, maar ondertussen is de politie nog verdere onderzoeksdaden aan het stellen om te zien of er nog cannabisgebruikers zijn die uw vriend als dealer zullen aanduiden.
6. Een combinatie van al het bovenstaande...

Is uw vriend dealer of niet? Indien niet, hoeft hij zich nergens zorgen om te maken, want niets van het bovenstaande zal enig bewijs tegen hem opleveren. Indien wel, heeft de politie mogelijk al voldoende bewijzen tegen hem, en kan hij inderdaad best eens een klapke gaan doen met een advocaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bob123
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2017 15:00

Dit kan allemaal. Op zich is dit geen bewijs, maar wel reden om een onderzoek op te starten. Als uw vriend effectief dealt, zou ik hem toch aanraden al een gesprek met een advocaat te hebben.
Voor duidelijker te zijn: ze hebbenzijn naam niet genoemd , alleen facebook profiel getoont maar zijn naam op facebook is : "voornaam" en dan andere achternaam , dus zou dit niet schending van privacy zijn?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2017 15:11

Voor duidelijker te zijn: ze hebbenzijn naam niet genoemd , alleen facebook profiel getoont
Dus die blowers hebben het facebookprofiel van uw vriend laten zien aan de politie?
maar zijn naam op facebook is : "voornaam" en dan andere achternaam , dus zou dit niet schending van privacy zijn?
Schending van de privacy? In welke zin? Uw vriend heeft toch zelf een facebookaccount aangemaakt, niet?

Dit zou zelfs beschouwd kunnen worden als het annemen van een valse identiteit door uw vriend! De politie zal vrij makkelijk achter de echte naam van de eigenaar van dat facebookprofiel komen, wees maar zeker. Als zou blijken dat de valse naam die uw vriend gebruikt heeft (dus combinatie voornaam, valse achternaam) tot een persoon behoort die wel echt bestaat, en deze krijgt daar lucht van (al dan niet via de politie), kan deze persoon op zijn beurt ook nog eens klacht neerleggen tegen uw vriend.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 31 okt 2017 15:29

sinds wanneer is het aannemen van een valse identiteit op facebook strafbaar?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 31 okt 2017 15:49

Het profiel op FB is een nicknaam net zoals hier op JF.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 okt 2017 15:53

sinds wanneer is het aannemen van een valse identiteit op facebook strafbaar?
Als er via dat account gedeald wordt, zal het aannemen van een valse identiteit op facebook als verzwarende omstandigheid gezien worden... En zoals ik al zei: als er iemand bestaat die echt die naam heeft, kan die persoon met recht en reden een klacht wegens laster en eerroof starten tegen de eigenaar van het profiel.

Verder deze interessante lectuur ook eens lezen: http://siriuslegaladvocaten.be/is-een-v ... strafbaar/

Of voor wie niet alles wil lezen, hier het belangrijkste stukje:
Het antwoord op de vraag is immers wel degelijk ja: het aanmaken van een vals profiel op een sociale netwerksite is een misdrijf. Artikel 210bis van het Strafwetboek stelt immers strafbaar “het vervalsen van juridisch relevante gegevens door middel van datamanipulatie“. Hieronder vallen alle gegevens die op een of andere manier elektronisch zijn opgeslagen of gegenereerd en dus naast de voor de hand liggende word of pdf documenten bijvoorbeeld ook social media profielen, e-mailadressen, etc… Het invoeren, wijzigen, gebruiken of wissen van zulke gegevens in de wetenschap dat men hiermee gegevens manipuleert (het strafrecht spreekt van een “algemeen opzet”, er moet geen bijzonder oogmerk zijn om te schaden) is strafbaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#9 , 31 okt 2017 17:32

en even terzijde: ik wist niet dat er ook zoiets bestond als "onverdacht dealen"....is dat niet steeds per definitie erg foute boel?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2017 09:06

ik wist niet dat er ook zoiets bestond als "onverdacht dealen"....is dat niet steeds per definitie erg foute boel?
Er zijn dealerships genoeg in België, hoor. Ik heb mijn wagen bij een offiële dealer van het merk in kwestie gekocht, om maar iets te zeggen. Dus zolang de goederen die je verkoopt legaan zijn, kan je inderdaad op een legale manier dealen. Maar bon, ik vermoed dat het nier niet om cannabis gaat die geteeld wordt voor de vezels (dus om kleding van te maken) ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bob123
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 aug 2018 21:34

In een zaak van verkoop van cannabis ,
Heeft de politie genoeg bewijs aan SMS berichten waarin er gepraat word over de transactie ?
Of hebben ze op heterdaad bewijs nodig ?
En wat als de verdachte minderjarig is ?
op wat kan hij rekenen ?
En zou hij beter zwijgrecht nemen of zou dat de politie een negatief vermoeden geven ?

Mvg bob

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 24 aug 2018 22:22

Wat u doet is uw zaak.
Politie zal een zaak opbouwen met alle legitieme middel die ze mag gebruiken ook mits toestemming magistraat van de B.O.M procedures.
Een minderjarige heeft zo wie zo recht ( verplicht) op de aanwezigheid van een advocaat. (Moet uzelf meebrengen naar het verhoor.
Heeft ook de mogelijkheid een vertrouwenspersoon te verwittigen.
Iedereen heeft de mogelijkheid zich te beroepen op het zwijgrecht.
Het is de magistraat die zal beslissen over de verdere stappen ofwel direct ofwel daarna.

Bob123
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2018 11:14

Hallo ,
Heb even een vraag ivm mijn pv nr
Is BG.60.L5........
BG staat voor brugge
Maar 60 en L5 weet ik niet
Kunnen jullie me helpen. ?
Alvast bedankt !

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 28 aug 2018 11:24

60L - Verdovende middelen/psychotrope stoffen – niet gepreciseerd ?

https://www.om-mp.be/stat/jeu/n/nomenclat.html
"sowieso" schrijf je zo.

Bob123
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 aug 2018 11:36

60L - Verdovende middelen/psychotrope stoffen – niet gepreciseerd ?

https://www.om-mp.be/stat/jeu/n/nomenclat.html
Nee daarom versta ik het niet , valt cannabis of hashish onder die categorie ?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”