Wie heeft er verantwoordelijheid?

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

Wie heeft er verantwoordelijheid?

#1 , 22 sep 2017 14:19

Beste,


Op 14 augustus 2016 heeft mijn zus een klacht neergelegd tegen mij voor aanranding van een minderjarige .
Nu heeft mijn zus al gezegd dat haar kind gezegd heeft dat ze gelogen heeft omdat ik haar gestraft had de dag ervoor.

Ondertussen zijn we een jaar en een maand verder,
Het onderzoek loopt nog altijd, dit terwijl de politie of het gerecht het kind nog altijd niet heeft ondervraagd , terwijl dit toch zeker wel gevraagd werd door mijn advocaat.
Mijn computer werd in beslag genomen de dag van de klacht.

Nu vroeg ik mij af .
Als de onderzoeksrechter uit eindelijk aanheeft dat de zaak geseponeerd word .

* wat kan ik doen ?
* Kan ik een klacht indienen tegen mij zus ( als burgerlijke partij ) ?
* Hoe ver kan ik hier in gaan .
* Wat zijn de straffen voor iemand die zo een klacht indient
* Mijn computer is nu al meer dan een jaar in beslag, ik kan dus ook al zolang er niet op, alsook niet de data die erop staat. En deze word dus ook ouder. Wat kan ik hiervoor krijgen als compensatie?
* Kan een ouder verantwoordelijk gesteld worden voor de leugen die een kind verteld ?

* En als laatste , Hoe komt het dat een onderzoek ( die toch niet van de minste is ) zolang duren ? Je zou toch denken dat er wat meer onderzoek zou zijn zodat ik niet constant onder de stress moet leven van een klacht als deze tegen mij te hebben.

Ik praat hier dan over zware depressie die hiervan kwam voor toch wel een jaar lang.

Mvg Nicky Laridon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2017 14:43

* wat kan ik doen ?
Als dit geseponeerd wordt? Blij zijn dat het achter de rug is?
* Kan ik een klacht indienen tegen mij zus ( als burgerlijke partij ) ?
Je kan dit proberen. Je zal moeten aantonen dat je dan ook effectief schade geleden hebt, als je een schadevergoeding wenst. Uw zus heeft echter gehandeld op basis van de beweringen van haar kind. Dit is niet ter kwader trouw gebeurd.
* Hoe ver kan ik hier in gaan .
Zover als je zelf wil: je kan haar dagvaarden voor laster en eerroof en een schadevergoeding vragen, maar wat daar uiteindelijk van gaat komen, is moeilijk te voorspellen.
* Wat zijn de straffen voor iemand die zo een klacht indient
Deze klacht is niet ter kwader trouw ingediend. Ik vermoed dat zij hier dan ook niet voor gestraft zal worden.
* Mijn computer is nu al meer dan een jaar in beslag, ik kan dus ook al zolang er niet op, alsook niet de data die erop staat. En deze word dus ook ouder. Wat kan ik hiervoor krijgen als compensatie?
Als jij kan bewijzen dat je financiële schade hebt ondervonden, zou je mogelijk een schadevergoeding kunnen eisen... Maar dat je niet aan die data kon, is een beetje uw eigen fout door nergens een backup te hebben van uw data. Als men mijn PC zou meenemen voor lange tijd, koop ik een andere, en zet ik al mijn data terug uit mijn backup van vorige week die ik op het werk bewaar.)
* Kan een ouder verantwoordelijk gesteld worden voor de leugen die een kind verteld ?
Neen, wel voor de schade die deze leugens zouden aangericht hebben. Maar die schade moet eerst bewezen worden.
* En als laatste , Hoe komt het dat een onderzoek ( die toch niet van de minste is ) zolang duren ? Je zou toch denken dat er wat meer onderzoek zou zijn zodat ik niet constant onder de stress moet leven van een klacht als deze tegen mij te hebben.
Da's een vraag die niemand hier kan beantwoorden, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2017 15:04

Kan zij haar klacht dan niet gewoon officieel terug intrekken? Je hebt toch een advocaat neem ik aan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 22 sep 2017 15:56

Enkel echte klasmisdrijven kunnen ingetrokken -- belaging is geen klachtmisdrijf meer er zijn er nog maar denk ik een 4 of 5 tal. Iets van smaad aan parlementslid herinner ik me vroeger was er ook nog overspel maar dat staat niet meer in het strafwetboek.
Het enigste dat uw zus kan doen is een brief aan OR of PdK sturen met haar uitleg en vraagt om het onderzoek te stoppen.
U kan de vraag stellen hoever het onderzoek staat en of u uw PC terugkrijgt.
Seponering wil niet zeggen dat de zaak later niet terug kan geopend worden. U zal door de raadkamer buiten vervolging moeten gesteld worden of in beroep door de kamer van inbeschuldigingstelling.

Terug naar “Andere”