Wagen klemgezet prive werf

MathSn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wagen klemgezet prive werf

#1 , 07 sep 2017 19:14

Beste,

Onlangs op een grote werf geparkeerd waar met een P aangeduid stond dat er een parking was. Omstreeks de middag blijkt de parking afgezet met een kraan, dit met opzet. Blijkbaar was er een email rondgestuurd hieromtrent die niet toegekomen was bij onze firma, maar er was geen visuele indicatie. Met als uitleg, anders moeten we dit in al de talen eronder schrijven.

Wij zijn vriendelijk en beleeft gaan vragen hoe we de parking konden verlaten.

De werfleiding, onder wie "hoogopgeleide" architecten, weigerde echter de kraan te verzetten, ook voor een collega die zijn kinderen moest ophalen en dergelijke. Beiden uitgescholden en uitgelachen, want de parking ging volledig afgesloten zijn voor minstens 4 weken.
Gelukkig konden we onder de kraan doorrijden.

Nu is mijn vraag wat ik had kunnen doen indien mijn wagen niet onder de kraan had gepast?

Het is privéterrein natuurlijk, daar ligt de moeilijkheid al, dat besefte ik zelf ter plaatse ook al. Een parking aanduiden en dan afsluiten lijkt me toch ook niet correct.

Vooral belachelijk en kinderachtig gedrag eigenlijk, maar ik denk maar aan een noodgeval en dat iemand snel weg moet kunnen.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2017 19:50

Je zou geen poot hebben om op te staan, je parkeer je NOOIT op een privé terrein zonder toestemming.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MathSn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2017 20:00

Je zou geen poot hebben om op te staan, je parkeer je NOOIT op een privé terrein zonder toestemming.
Dat is het net, het is priveterrein van een gigantische nieuwbouw waar we wel degelijk mogen parkeren, echter is er een enorme communicatie stoornis tussen iedereen waardoor de uitvoerende krachten op deze manier gepest worden.

Dus juridisch gezien moet je je erbij neerleggen dat er iemand 'eigenaar' wordt van jouw wagen van zodra hij dit beslist? Gewoon omdat het zijn terrein is? Ook al voer je werken uit in die eigenaar zijn opdracht?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2017 20:04

Zijn er bewijzen dat je mag parkeren of is dit enkel gedoogd .

Eigenlijk is er niks gebeurt je bent van deze parking af.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MathSn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2017 20:23

Zijn er bewijzen dat je mag parkeren of is dit enkel gedoogd .

Eigenlijk is er niks gebeurt je bent van deze parking af.
Bewijzen niet, niemand heeft mij ooit specifiek gezegd dat ik daar mag staan, maar het is overduidelijk een parking voor de verschillende aannemingen die aanwezig zijn. Er staat een plakkaat met daarop een grote P en daaronder parking. Dagelijks zijn er minstens 100 wagens die daar parkeren, leveranciers, techniekers etc. Een werf dus met veel volk. Er was een verhard terrein voorzien voor al die wagen, nu niet meer.

Zij halen dit plakkaat nog steeds niet weg, dus elke keer als ze dit 'per ongeluk' laten openstaan, zullen er onwetenden gegijzeld kunnen worden.

Sowieso maken we dit nog mee, zeker nu ze er plezier in vinden, zullen ze dit nog doen.

Privéterrein blijft privé natuurlijk, maar toch.

Edit: ik ben er vanaf geraakt met gevaarlijke manoeuvres.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 sep 2017 20:33

Die P stond er dus voor de aannemers, leveranciers en de personen die op die werf moesten zijn. Jij moest er niet zijn dus....
Ik weet persoonlijk hoe vervelend en moeilijk het is als er vreemden de voorziene parkings inpalmen zonder toestemming. Heb gedurende jaren werken laten uitvoeren in heel Vlaanderen, en dikwijls naar werfvergaderingen gegaan. Telkens een gevloek als er iemand op uw plaats staat, en je een half uur dient rond te rijden om dan een parking te zoeken. Als je dan 3 of 4 werfvergaderingen per dag hebt weet je dat je de laatste niet meer haalt.
Uw boete is 200% terecht

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 sep 2017 20:38

Is niet correct maar de firma zou u wel aansprakelijk kunnen stellen voor alle opgelopen vertragingen. Zelf zijn ze in de fout met u te blokkeren kan en mag niet ..gelet op feit dat de parking zal voldoen aan uitzicht van een normale parking en voor een parkeerplaats mag men nooit parkeren.
Er van uitgaand dat alle elementen vernoemd werden --dus ook aanduidingen.
Als waterkering wordt afgesloten aan de Schelde en uw wagen dobbert er nog rond dan is het uw eigen schuld want de borden staan er en vermelden klaar en duidelijk niet parkeren springtij.

MathSn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2017 21:28

Die P stond er dus voor de aannemers, leveranciers en de personen die op die werf moesten zijn. Jij moest er niet zijn dus....
Ik weet persoonlijk hoe vervelend en moeilijk het is als er vreemden de voorziene parkings inpalmen zonder toestemming. Heb gedurende jaren werken laten uitvoeren in heel Vlaanderen, en dikwijls naar werfvergaderingen gegaan. Telkens een gevloek als er iemand op uw plaats staat, en je een half uur dient rond te rijden om dan een parking te zoeken. Als je dan 3 of 4 werfvergaderingen per dag hebt weet je dat je de laatste niet meer haalt.
Uw boete is 200% terecht
Ik ben daar ook leverancier in principe, maar dan van het beheersysteem, een programmeur dus. Mijn job is naar die werf gaan om dat gebouw in werking te krijgen, ik heb een plaats nodig om te staan. Er zijn geen plaatsen voorzien specifiek voor personen zoals u die naar werfvergaderingen gaan.
Het domein is eigenlijk vooral een slijkboel met een verhard terrein als parking.

Een boete heb ik niet gehad, dat zou er nog moeten aan mankeren.

Ik krijg het gevoel hier als misdadiger aanzien te worden in deze zaak, terwijl ik slachtoffer was of ging zijn ten minste van zaken die boven mijn hoofd beslist worden.

MathSn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 sep 2017 21:34

Is niet correct maar de firma zou u wel aansprakelijk kunnen stellen voor alle opgelopen vertragingen. Zelf zijn ze in de fout met u te blokkeren kan en mag niet ..gelet op feit dat de parking zal voldoen aan uitzicht van een normale parking en voor een parkeerplaats mag men nooit parkeren.
Er van uitgaand dat alle elementen vernoemd werden --dus ook aanduidingen.
Als waterkering wordt afgesloten aan de Schelde en uw wagen dobbert er nog rond dan is het uw eigen schuld want de borden staan er en vermelden klaar en duidelijk niet parkeren springtij.
Naast mijn wagen en die van mijn collega stonden er nog tientallen anderen, dus mijn foute parkeerkeuze was niet mijn individuele domme fout.

Het blijft toch een lastige situatie waar ik het liefst me niet meer in zou terug bevinden. Gegarandeerd overkomt mij of een van mijn collega's dit nog aangezien we nooit dagelijks op dezelfde werven staan en nooit van alles op de hoogte zijn van mondeling gemaakte afspraken.

U zegt dat blokkeren niet mag, maar kan er iets gedaan worden in dat geval? De machteloosheid is groot want de politie bellen zal weinig uithalen vermoed ik?

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 07 sep 2017 21:41

Eenzijdig verzoekschrift of kortgeding zijn mogelijk om de tegenpartij snel (binnen een paar uur) met een vonnis te dwingen om uw wagen vrij te geven.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 07 sep 2017 21:55

Ook politie kan ter plaatse komen ...gelet op blokkeren van een wagen op een parking .. kunnen die optreden.

VBA
Berichten: 44

#12 , 08 sep 2017 08:09

Zondag ben ik ook op een parking gaan staan, waar duidelijk opstond "private parking, enkel te gebruiken voor klanten van Huppeldepupstraat 6-20'. Wel wij moesten op nummer 6 zijn, dus wij parkeren, wij komen terug aan de wagen de parking is door middel van een hefboom afgesloten. Ook naar de politie gebeld en zij willen niet tussenkomen omdat dit privéterrein is, hoewel dit een openbaar karakter heeft.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 08 sep 2017 08:53

Er stond duidelijk op "private parking" daar mag jij niet parkeren. een parking van bedrijven terrein of grootwarenhuis is openbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VBA
Berichten: 44

#14 , 08 sep 2017 09:24

Er stond duidelijk op "private parking" daar mag jij niet parkeren. een parking van bedrijven terrein of grootwarenhuis is openbaar.
Sloeberken, er staat toch enkel te gebruiken voor klanten van Huppeldepupstraat 6-20. Wel, wij waren klanten van nummer 6, ik zie niet in waarom wij hier dan niet mogen parkeren.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 08 sep 2017 10:34

Feit is dat velen denken dat ze eender wat kunnen doen met andermans wagen achtergelaten op privéterrein, louter omdat het privéterrein is.

Vorig weekend nog een conversatie gehad met een geagiteerde garageboxeigenaar achter mijn woning die de foutparkeerders op het terrein beu was. Hij ging laten takelen, zei hij, maar er staat slechts een klein bordje in een hoekje dat niet eens privéterrein vermeld en er hangt nergens een verwijzing naar Art. 87 van het veldwetboek op. Ik betwijfel dat hij zomaar wagens kan laten takelen die geen doorgang blokkeren.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”