Valse naam

Forumuser
Topic Starter
Berichten: 15

Valse naam

#1 , 28 aug 2017 18:07

Met betrekking tot het gebruiken van een valse naam heb ik reeds informatie gevonden op een website.

Op de website waar ik informatie over het gebruik van een valse naam gelezen heb stond onder andere het volgende:
Het aannemen van een naam
"Aannemen" vereist een actieve persoonlijke daad van de betrokkene. Dit is niet het geval wanneer iemand een naam, die hem door een derde wordt gegeven of toegeschreven, niet weerlegt.
Enkel de familienaam wordt beschermd.Het gebruik van een valse voornaam is dus niet strafbaar.
Klopt het dat het gebruik van een valse voornaam niet strafbaar is ?

Ik weet voorbeelden van personen die hun naam afkorten, zoals bijvoorbeeld: Albert -> Bert, Samantha -> Sam.
En je hebt ook namen die je anders zou kunnen schrijven, zoals bijvoorbeeld: Yarno-> Jarno.
Of oude namen die modern gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld: Ludovicus -> Louis.

Ik zie geen probleem als deze personen mondeling gekend zijn onder hun andere voornaam, maar als ze hun "valse" voornamen schriftelijk zouden gebruiken, is dit toch niet correct volgens mij.

Bijkomende vraag: is het gebruiken van ALLEEN je 2e of 3e voornaam toegestaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 28 aug 2017 18:51

Voor niet-officiële documenten, mag u zich noemen zoals u wil.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 29 aug 2017 14:38

Ik ken zelfs iemand die twee voornamen heeft omdat zijn ouders niet overeenkwamen welke naam ze hem moesten geven. Vader gebruikt de éne en de moeder de andere. True story!

Reclame

Terug naar “Andere”