Enorme catfish licht 100en mannen op.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Enorme catfish licht 100en mannen op.

#1 , 20 jul 2017 01:24

Iemand uit Limburg (vermoedelijk een man) heeft zich 16+ jaar als een intelligente en aantrekkelijke vrouw online gepresenteerd.

De catfish was zeer manipulatief, leugenachtig, uiterst intelligent en zijn jachtgebied was steam, de plaats waar vooral eenzame nerds games komen spelen.

De catfish gebruikte talrijke (100en) fotos die hij van een niks wetende vrouw uit een ander land had gestolen.

Gevolgen zijn:

- er zijn meerdere mannen met psychische problemen, sommigen waren 10+ jaar lang verslaafd aan deze "vrouw". Minstens 2 mannen hebben ook zelfmoordpogingen achter de rug. (Ik was ook verslaafd aan deze vrouw maar slechts een jaar en kom er emotioneel goedkoop vanaf).

- er zijn meerdere mannen die geld en cadeaus hebben gestuurd aan de catfish.

Wat bekend is: IP van de oplichter, regio waar hij woont en werkt (hoeselt/bilzen) er zijn veel bewijzen van doorsturen van gestolen foto's ezv.

De vraag is: ik ben uit op wraak en ben aan het denken om de identiteit van de scammer te ontdekken. Kan het bv door een middel van een gezamelijke gerechtelijke actie? Is zo een gedrag in principe strafbaar? De oplichter heeft 100en slachtoffers maar de schade is in de meeste gevallen emotioneel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jul 2017 09:07

Je moet niet zelf voor politieagent gaan spelen. Laat dat over aan de professionelen, en leg dus gewoon klacht neer bij de politie. Doe zelf niets maar geef wel al de gegevens die je hebt door aan de politie.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 20 jul 2017 09:31

welk misdrijf heeft deze persoon ten uwe laste gepleegd?
Of is het louter op basis van vermoedens.

Hoe weet u van andere personen en zelfmoordpogingen?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2017 09:56

hoeveel moet je er zo hebben? op datingsites is dat dagelijkse kost. amai als ge u daar aan laat vangen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 20 jul 2017 10:18

Ik vraag mij af welk misdrijf er gepleegd is?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 20 jul 2017 10:18

een constructieve tip: opgelicht worden is inderdaad ernstig. dus zeker aangifte doen bij de politie hiervan. Maar vooral: je bent ook op de hoogte van 100en slachtoffers die emotioneel en zelfs financieel opgelicht zijn door deze viskat. Wel: contacteer je lotgenoten en vorm samen een zelfhulpgroep. Want in die mate opgelicht worden houdt ook in dat je je laat oplichten. Geld sturen naar iemand die je niet kent doet een mens echt niet, of hij is emotioneel erg kwetsbaar en manipuleerbaar. Mannen, verenig u! volg trainingssessies waar je leert met een gezond vertrouwen én wantrouwen in de wereld te staan en niet jarenlang kadootjes naar wildvreemde "dames" te sturen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jul 2017 10:36

Ik vraag mij af welk misdrijf er gepleegd is?
Identiteitsdiefstal is het enige waar ik kan aan denken, maar dan zal de vrouw wiens foto's "misbruikt" zijn, hier klacht moeten voor neerleggen.

Als die honderden mannen cadeau's / geld / weet ik veel wat opsturen naar iemand die ze van haar nog pluim kennen en nog nooit in levenden lijve gezien hebben, is dat hun keuze. Zolang er geen bewijsbare oplichting in het spel is (= de "catfish" beloofd bepaalde diensten / producten / ... in ruil voor geld, en levert deze achteraf niet, en de beloftes van deze catfish kunnen ook bewezen worden), zie ik niet in wat er kan begonnen worden.

Off topic: Ik had nog nooit van de term "catfish" gehoord. Tot vandaag was een catfisch het Engelse voor meerval. Weer wat bijgeleerd, dus ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 20 jul 2017 10:38

zal "nerd" of "gamer" taal zijn zeker?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2017 10:54

zal "nerd" of "gamer" taal zijn zeker?
Ik vind de definitie van steam nogal vreemd: "plaats waar vooral eenzame nerds games komen spelen". Ik heb ook een steam account, maar heb een vriendin en twee kindjes en heb deze account nodig omdat een aantal adventure games die ik speel nu éénmaal via steam werken. Dus in mijn geval is enkel het "games komen spelen" deel correct. Ik had zelfs geen idee dat je contact kon leggen met andere steam-accounts... Anyway, op zich doet dit weinig ter zaken. Het verhaal had evengoed via een datingsite kunnen gebeuren, natuurlijk... Hoewel... de gebruiksvoorwaarden van steam en een datingsite zullen wel lichtjes verschillen vermoed ik... :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jul 2017 11:25

Ik vraag mij af welk misdrijf er gepleegd is?
inbreuk portretrecht al zeker
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 20 jul 2017 11:30

Gebruiker 21J, misschien ben je (net als ik) een eenzame nerd zonder dat je't weet ? :-)

Ik denk dat de zelfhulpgroep-raad van Eylis het nuttigst is...

Het platform doet er trouwens niet toe, of dat nu Steam is of iets anders. Ik ben eind de jaren 90 moderator geweest op een relatief grote chatsite, en toen kwamen zo'n situaties ook al voor, soms eigenlijk grappig, soms onvoorstelbaar naief, soms grootschalig / grote bedragen, soms ronduit beangstigend ... Voor de meeste gevallen reageerde FCCU (die toen nog relatief in de kinderschoenen stond) redelijk koeltjes, aangezien in de meeste gevallen wettelijk niks verkeerd gedaan werd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 20 jul 2017 11:49

Ik vraag mij af welk misdrijf er gepleegd is?
inbreuk portretrecht al zeker
Uiteraard, maar wordt dit actief vervolgd zonder klacht van de betrokkene?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jul 2017 12:10

Gebruiker21, misschien ben je (net als ik) een eenzame nerd zonder dat je't weet ? :-)
Eenzaam zonder dat ik het weet... Mmm... In deze moderne tijden is niets uitgesloten, natuurlijk :wink: .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lucas123
Berichten: 483

#14 , 20 jul 2017 12:56

Op MTV is er er zelf een zeer populair en bekend programma dat Catfish noemt....daar ontmaskeren ze mannen die zich op internet als vrouw voordoen en omgekeerd...en valse internetprofielen met valse foto's, enz..
Programma is een aanrader.

https://en.wikipedia.org/wiki/Catfish:_The_TV_Show

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jul 2017 12:57

Ik heb met sommige andere slachtoffers gechat en hier zijn twee gevallen die opvallen:

Één iemand is 11 jaar verslaafd geweest aan deze 'vrouw', resultaat is: echtscheiding, zijn dochter haat hem, die heeft meerdere zelfmoordpogingen achter de rug, de man geeft een ongezonde/geobsedeerde indruk als ik met hem chat.

Een andere had ook een zelfmoordpoging en spendeerde een jaar in een instelling..

Taktiek van de catfish was dit: hij is uitzonderlijk intelligent iemand en schrijft zeer mooi en onweerstaanbaar.

Een maand ofzo doet die alsof hij interesse heeft, alles is mogelijk wij gaan elkaar binnenkort ontmoeten blah blah.. en dan plots na een maand verliest hij interesse. Gevolgd door opnieuw geinterrsseerd te zijn.

Zijn verhaal is: ik ben zeer paranoide en moet eerst een band creëeren om je te zien anders vertrouw ik het niet. Dus doe maar je best.

Ik ben weinig kwijt maar ik wil ontdekken wie het is..

Terug naar “Andere”