klachten, zonder enig bewijs, Wat kan ik zelf daar tegen doen?

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

klachten, zonder enig bewijs, Wat kan ik zelf daar tegen doen?

#1 , 03 mei 2017 16:56

Goede middag,

Ik ben een bus chauffeur (schoolvervoer) als beroep. Vorige week donderdag 27 april 2017 is de feit gebeurd. bij het s'middags ophalen van de kindjes op de school, werd er meer dan eens gevraagd door de begeleidster dat de kinderen zouden zwijgen voor het vertrek van de bus. Meer of minder waren ze stil genoeg om te vertrekken. We waren nog maar een aantal minuten vertrokken, toen het begon te escaleren bij een paar kindjes. De ene daagde de andere uit en zo werden ze drukker en drukker, totdat er gewoon geen houden meer aan was. Ook al deed de busjuf haar taak goed.

Nu, had de bus juf haar handen vol met een of twee kindjes, terwijl ze met haar rug naar andere kindjes stond. Achter haar rug werd daar van geprofiteerd en omdat daar ook twee kindjes zaten die serieus geërgerd waren door de drukte, stond er ene recht tijdens het rijden. Met zijn armen over de leuning en nam met zijn handen het andere kindje met zijn keel en begon heel sterk zijn keel dicht te knijpen. Ik had gezien dat zij haar handen op dat moment meer dan vol had en stopte de bus op een veilige plaats en stond recht. Ik ging zo snel mogelijk naar dat ene kind dat aan het wurgen was en haalde z'n vingers van dat andere kind zijn nek af. Ik ben daar een korte tijd bij blijven staan totdat de onrust wat bedaarde. Ik besloot toen terug verder te rijden en de bus juf kon weer overzicht krijgen over de kindjes in de bus.

Niet zo heel erg lang daarna waren weer de dezelfde kindjes bezig en deed de bus juf haar taak goed, maar verloor wat controle over de kindjes. Toen ik daarna weer zag dat, datzelfde kind weer datzelfde kind aan het wurgen was. Toen besloot ik de bus weer te stoppen om een handje te helpen.

het enige wat de bus juf daarna kon doen was, de kindjes die geweld hadden gebruikt, om die te schorsen. Ze mochten dus de volgende dag, de hele dag niet in de bus. De bus juf nam na de rit contact op met de ouders van de kindjes die geweld hadden gebruikt, om die ouders te vertellen dat hun kind de volgende dag niet mee mochten met de bus. De bus juf had ook telkens tegen die ouders vermeld waarom.

Nu, waren de grote helft van de ouders ermee akkoord en konden het wel begrijpen waarom ze geschorst werden van de bus. Buiten één paar ouders, die werden tot over hun oren woedend en gingen de bus juf aanklagen en juridische stappen zetten om het de school en de bus juf het moeilijk te maken. Ook al hebben die ouders de feiten niet gezien, maar waarschijnlijk gehoord van het kindje toen die thuis kwam. Natuurlijk is er altijd een mogelijkheid dat het kind, niet de complete waarheid verteld en er dus een draai aan geeft ( dat weten we natuurlijk niet ).

Nu werd er door de bus juf er nog een straf opgelegd om tijdens de rit, heen en terug naar huis. Dat ze geen entertainment mochten meer nemen, gedurende een 3 tal dagen. Dit moest dan ook weer mee gedeeld worden aan de ouders van de kindjes. Buiten één paar ouders, gingen ze er allemaal mee akkoord en konden het dus goed begrijpen. Dat ene paar ouders, namen dus de telefoon vast en telefoneerde de directrice van de school op om haar de wind van voor te geven en om de bus juf en de school aan te klagen omdat dit niet kon en omdat ze vinden dat de bus juf niet voldoende kan en kent om haar taak goed te doen. Ik zelf heb alles gezien en gehoord wat de bus juf deed en zegde tegen de kindjes en ik kan met 100% eerlijkheid vertellen dat ze deed wat ze moest doen en dat ze alles volgens het boekje deed.

Nu, u mijn verhaal kent, wat kan die ene paar ouders allemaal gaan aanklagen die niet te bewijzen zijn ? Zou u mij raad kunnen geven alstublieft, wat de bus juf kan doen om haar wat te wapenen tegen zulke ongegronde klachten, die ze niet eens heeft begaan?

Indien u na het lezen van mijn verhaal nog vragen zou hebben, stel ze gerust. Ik zal altijd zo snel mogelijk reageren om uw vragen te beantwoordden.

Ik dank u alvast graag vriendelijk bij voorbaat voor uw goede raad en uw tijd.

Vriendelijke groeten,
Werner

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2017 17:08

Mijn kind mooi en braaf kind!

Die ouders hebben geen poot om op te staan, u als bus bestuurder bent de baas op je bus, u weigert of laat op je bus wie u wil, de ouders hebben aan u of aan juf geen bevelen te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 03 mei 2017 17:10

Wat voor klachten zijn er juist neergelegd? Officieel of een kwaad telefoontje naar de school?

In principe dient de school hier haar medewerker volledig te steunen in zo'n situatie, maar ik leid uit uw verhaal dat dit niet gebeurd is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 03 mei 2017 17:23

U kan altijd langs de kant van de weg gaan staan en de politie verwittigen.
Uiteraard gezien het gebeuren kan de busjuf en u en uiteraard ook de school best eerst een contact opnemen met de jeugdpolitie van die politiezone.
Vermoedelijk ook geen camera in de bus - dat kan ook helpen.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 03 mei 2017 17:49

Gaat zo een camera dan geen inbreuk op de privacy bevonden worden ?
Tegenwoordig worden daders meer beschermd dan slachtoffers heb ik de indruk.

Aan wie mogen die beelden dan getoond worden, ik veronderstel enkel aan de politie in het kader van een klacht ?
of ook aan de schooldirectie en ouders (er staan ook kinderen op de beelden die niets met een eventueel incident te maken hebben)

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 03 mei 2017 17:54

In nogal wat bussen en trams hangen er camera's die opnemen.
Uiteraard dient het systeem via buseigenaar gemeld te worden aan privacycommissie.

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mei 2017 12:14

Mijn kind mooi en braaf kind!

Die ouders hebben geen poot om op te staan, u als bus bestuurder bent de baas op je bus, u weigert of laat op je bus wie u wil, de ouders hebben aan u of aan juf geen bevelen te geven.

Ik ben inderdaad als bus chauffeur de baas van mijn bus, maar als het om de kindjes gaat, daar beslist de begeleidster over en de school. Als ze bijvoorbeeld schade aan de bus maken, dan zal ik de verantwoordelijke zijn. Daarom dat het voor mij een delicate situatie is, ik kan natuurlijk wel in samen spraak met de begeleidster en de directrice dat betreffende kind te weigeren om nog in de bus te komen. Maar ik ben onzeker wat de ouders doen en gaan protesteren. Mogelijk ook verdere stappen gaan zetten. Het is gewoon omdat ik niet weet, wat die ouders mogelijk kunnen doen ivm verdere stappen te zetten. Het is inderdaad zo dat de ouders van dat kind, mij geen bevelen gaan geven, maar ze dreigen met klachten neer te gaan leggen die niet gebeurd zijn tegen de bus juf en tegen de school. Ze vertelde ook dat ze vonden dat de bus juf niet genoeg kennis op haar kerfstok heeft om met zulke gedragsproblemen kinderen om te gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mei 2017 12:26

Ter info: hoe oud zijn de kinderen die op de bus zaten?

Verder: stap om te beginnen samen met de bus-juf naar de directie van de school zodat jullie samen een éénduidige versie van de feiten kunnen brengen naar de directie toe, zodat zij reeds op de hoogte zijn van wat er gebeurd is. Verder kan je niet veel beginnen, zolang er niet effectief een klacht neergelegd is. Ik zou trouwens ook niet weten op welke basis die ouders menen een zaak te kunnen starten? Veel geblaas en weinig wind, zeggen ze hier. Ik vermoed dat je hier niets meer van gaat horen, verder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2017 12:29

Wat voor klachten zijn er juist neergelegd? Officieel of een kwaad telefoontje naar de school?

In principe dient de school hier haar medewerker volledig te steunen in zo'n situatie, maar ik leid uit uw verhaal dat dit niet gebeurd is?

De stiefvader die aan de telefoon tot over zijn oren rood zag, denk ik, van woede. Die ging meteen dreigen met klachten in te dienen tegen de bus juf en de school omdat hun personeel niet voldoende zou opgeleid zijn om met zulke kinderen, goed te kunnen omgaan. Ik weet ook niet of dit bij het telefoon dreigement blijft of dat hij werkelijk klachten uit zijn duim zuigt en gaat indienen om maar het vuur aan de schenen te leggen van de school en de bus juf.

De directrice heeft de bus juf nog gesproken en vertelde dat die stiefvader teveel klachten zou gaan indienen, ook al zijn die niet waar. en ook daarom dat de directrice heeft beslist om dat kind toe te laten in de bus en hem z'n entertainment te geven tijdens de bus rit, van en naar huis.

het is nu vandaag donderdag 4 mei en de ochtend rit is achter de rug, maar dat kind heeft het ontzettend uitgehangen en luisterde gewoon van geen kante meer naar de bus juf. Dat kind voelt en weet nu dat hij vrij spel heeft en mag doen wat hij wil, want de ouders gaan anders klachten indienen. Ook al zijn die klachten zeker en vast uit zijn duim gezogen.

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2017 12:36

Ter info: hoe oud zijn de kinderen die op de bus zaten?

Verder: stap om te beginnen samen met de bus-juf naar de directie van de school zodat jullie samen een éénduidige versie van de feiten kunnen brengen naar de directie toe, zodat zij reeds op de hoogte zijn van wat er gebeurd is. Verder kan je niet veel beginnen, zolang er niet effectief een klacht neergelegd is. Ik zou trouwens ook niet weten op welke basis die ouders menen een zaak te kunnen starten? Veel geblaas en weinig wind, zeggen ze hier. Ik vermoed dat je hier niets meer van gaat horen, verder...

De kindjes zijn van leeftijd: van 8 tot met 12 jaar in de bus. eentje is 3 jaar, maar dat kind is de rust zelf. De directrice is volledig op de hoogte van dit verhaal. Ik weet niet of die stiefvader daadwerkelijk die klachten heeft ingediend. Omdat het pas van vorige week Donderdag 27 april 2017 geleden is. Wij hebben tot nu toe niets gehoord of gezien van die klachten die ingediend zouden worden en de directrice ook niet. Ik denk ook dat dit veel geblaas is, maar het is natuurlijk wel even schrikken dat ze zo dreigen met klachten (ook al zijn die niet waar ) neer te gaan leggen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 mei 2017 12:41

Tja, de ouders van tegenwoordig. Ikzelf ben ook vader van twee kindjes, en probeer hen toch de waarden die ik zelf hoog in het vaandel draag, mee te geven... Als ik soms andere kinderen in de wijk bezig zie, vraag ik me echt af of ik één van die uitzonderingen ben die wel probeert zijn kinderen zaken mee te geven als respect voor andermans bezit, vermijden van alle soorten van geweld, beleefdheid, vriendelijkheid, etc... Het lijken wel waarden die nu geen belang meer hebben, jammer genoeg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mei 2017 12:46

Wat voor klachten zijn er juist neergelegd? Officieel of een kwaad telefoontje naar de school?

In principe dient de school hier haar medewerker volledig te steunen in zo'n situatie, maar ik leid uit uw verhaal dat dit niet gebeurd is?

Die stiefvader heeft er een paar vermeld, maar ik begrijp niet waar hij die vandaan haalt. Zo gezegd zou de bus juf stelen, bedriegen en de zoon onrechtvaardig behandeld hebben en nog zo een paar van die dingen. Ik ben er zelf de hele tijd bij geweest en alles gezien wat er afspeelde in de bus, daarom dat ik met 100% eerlijkheid kan zeggen dat dit allemaal onwaar is wat die stiefvader allemaal van klachten zou neerleggen. Ik weet niet of hij daadwerkelijk de klachten is gaan neerleggen op dit moment. Op dit moment weet ik alleen dat hij via de telefoon de klachten heeft verteld, die hij zou gaan neerleggen.

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 mei 2017 12:50

Tja, de ouders van tegenwoordig. Ikzelf ben ook vader van twee kindjes, en probeer hen toch de waarden die ik zelf hoog in het vaandel draag, mee te geven... Als ik soms andere kinderen in de wijk bezig zie, vraag ik me echt af of ik één van die uitzonderingen ben die wel probeert zijn kinderen zaken mee te geven als respect voor andermans bezit, vermijden van alle soorten van geweld, beleefdheid, vriendelijkheid, etc... Het lijken wel waarden die nu geen belang meer hebben, jammer genoeg.

ik ben heel blij dat u wel een vader bent die de waarden met het kind mee geeft. Zoals u zegt, denk ik ook dat dit heel weinig nog gebeurd. Er zijn nog goede ouders, maar die zijn in de minderheid. Zo hebben wij op mijn bus toer, ook een paar ouders die deze waarde heel hoog in het vandaal dragen en het kind deze waarde bij brengt. Ik zelf ben ook zo opgebracht, met deze waarde en ik ben daar echt heel blij mee.

WZES1973
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mei 2017 12:53

U kan altijd langs de kant van de weg gaan staan en de politie verwittigen.
Uiteraard gezien het gebeuren kan de busjuf en u en uiteraard ook de school best eerst een contact opnemen met de jeugdpolitie van die politiezone.
Vermoedelijk ook geen camera in de bus - dat kan ook helpen.
Ik kan wel zo een dashboard camera plaatsen op de voorraam die dan het gebeuren in de bus kan opnemen, maar is dat dan geen inbreuk op hun privacy ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 04 mei 2017 20:15

[ bus juf en de school omdat hun personeel niet voldoende zou opgeleid zijn om met zulke kinderen, goed te kunnen omgaan. .
Het is eerder de betrokken vader die zijn kind niet goed heeft opgevoed.

Terug naar “Andere”