te snel gereden frankrijk

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

te snel gereden frankrijk

#1 , 02 mei 2017 12:28

Gisteren heb ik te snel gereden in frankrijk,

even uitleggen: het was op een klaverblad complex, 6u's morgends, niemand op de baan droog weer er staat voor de bocht een bord met een snelheidsbeperking van 30 (helaas niet gezien omdat het deels in de struiken stond), ong 20m verder stond een bord begin autostrade. Op het einde van de bocht waar je links moest invoegen stond geen bord, ik ben geflitst op het einde van de bocht op het moment dat ik links aan het invoegen was, ik vermoed dus dat de snelheid daar niet meer 30 per uur bedroeg maar wel 70 of 90 (snelheidslimiet van het linker baanvak). Ik reed veel te hard ong 120 op de teller. Ik ben niet tegengehouden door politie.

Het feit dat deze overtreding gebeurd was omdat ik mijn afrit gemist had en een ommetje aan het doen was doet wss niet ter zake, het feit dat ik echt gedurende de hele rit enkel daar te hard gereden had ook niet.

Ik verwacht me aan een serjeuze boete, mijn vraag, 1 riskeer ik te moeten voorkomen in frankrijk? 2 riskeer ik mijn rijbewijs kwijt te spelen? en hoe zit dit dan voor mijn eventuele rechten in belgië?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 02 mei 2017 15:51

Het kan een tijd duren voor u een boete mag verwachten, maar zeker is dat 1 kilometer per uur te snel rijden in Frankrijk een boete kan opleveren omdat correctie van de snelheidsovertreding daar niet wordt toegepast.
In Frankrijk hangt de boete af van hoe snel je betaalt. Hoe sneller je betaalt, hoe lager de boete dus.
Vorige zomer was dat als volgt:
◾90 EUR als je binnen de 30 dagen betaalt
◾135 EUR als je binnen de 90 dagen betaalt
◾300 EUR als je binnen de 120 dagen betaalt
◾375 EUR als je na 120 dagen betaalt

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2017 15:57

Bedankt voor je bericht Jabbe,

Jou bedragen gelden echter voor een overtreding van minder dan 50 te snel. Iets waar ik helaas over zat.

Mijn vraag specifiek richt zich tot
1: Kan je als Belg moeten voorkomen voor een franse rechter?
2: Kan je als Belg bij een overtreding in frankrijk je rijbewijs kwijtspelen? En zoja, geld dit rijverbod dan enkel voor Frankrijk, of ook voor Belgie.
En misschien 3: Een bord 30 per uur, en iets verder het bord begin autostrade, heft dit laatste bord de snelheidsbeperking niet op?

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 02 mei 2017 17:48

Nee, dat zijn de bedragen als je tussen 20Km/u en maximum 50 km/u boven de maximum snelheid rijdt buiten bebouwde kom: inbreuk klasse 4, met strafpunten afhankelijk van de vastgestelde snelheid.
Weet u nog over welk klaverblad precies? Dan kan ik eens zien op Google Streetview.
U gaf zelf aan dat de snelheidslimiet voor het baanvak waarop u zich bevond, 90 Km/u bedroeg, en bij een snelheid van 120km/u dus 30km/u te snel.

Dépassement de vitesse Perte de points Classe de l'infraction Montant de l'amende
Inférieur à 30 km/h 2 Points Classe 4 AF : 135€ - AMin : 90€ - AMaj : 375€ - AMax : 750€
Inférieur à 40 km/h 3 Points Classe 4 AF : 135€ - AMin : 90€ - AMaj : 375€ - AMax : 750€

Strafpunten worden pas toegekend na het betalen van de boete.
Als je betaalt zijn er verder geen gevolgen.
Wat betreft de strafpunten weet ik niet hoe dat zit voor de buitenlandse passanten, maar ik heb wel begrepen dat men de 'score' bijhoudt. Bij te veel strafpunten kan bij een controle de politie je rijbewijs intrekken. Kwestie van goed uitkijken dus.

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2017 18:04

Mijn route Valenciennes A2 richting België, net over de Schelde de afslag naar D958 richting Valenciennes centrum. Onmiddellijk over de autostrade terug oprit A2 richting Lille genomen. Geflitst op het moment dat ik terug onder de D958 door rijd.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 03 mei 2017 13:29

Het bordje 30 (Km/u)(foto aug 2016) [op een vijftal meter van de struik :? ] "Limitation de vitesse (interdiction de dépasser la vitesse indiquée)" wordt een 20m verder gevolgd door een bord "Entrée sur une autoroute" met daarboven aanduiding No 21 "Avertissement de sortie simple" en aanduiding snelweg A2 E19 "Confirmation de l'affectation des voies sur autoroute".

Op de A2, waar je even later invoegde, geldt in beide richtingen een snelheidslimiet van 110 Km/u (met radarcontrole en vaste camera's zowat een km voor uw oprit richting Lille).
Op de zijarm van de A2 waar u komt oprijden geldt op het rechterbaanvak een snelheidslimiet van 50km/u (30km/u geldt slechts in de bocht van het klaverblad zelf), en op het linkerbaanvak een snelheidslimiet van 90 km/u.

De strafpunten zullen niet van toepassing zijn op uw rijbewijs.
Zorg er wel voor om meteen bij ontvangst uw boete te betalen.

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2017 14:53

Ok merci voor de uitleg,

snelheidslimiet zal dus 50 of 90 zijn, in het geval van 90 zal het dus een boete zijn.

In t geval van 50 zal het steviger zijn vermoed ik. t zal er vanaf hangen of ik nog rechts of al links reed.

Een boete, zelfs een stevige heb ik geen enkel probleem mee, had ik ma nie zo rap moeten rijden. Een rijverbod gaat meer pijn doen, aangezien ik dan mijn bijberoep niet meer ga kunnen uitoefenen, en aangezien ik dat zowel door de week als in t weekend doe gaat een weekendrijverbod niet veel helpen.

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 03 mei 2017 15:08

Ach, zover komt het nog niet. Het kan trouwens nog een hele poos duren voor u iets zal ontvangen.
Laat het ons weten als u nieuws hebt.

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2017 15:20

ok doe ik, thx

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#10 , 03 mei 2017 18:38

Twee jaar geleden tegengehouden aan 230. Mee naar bureau en inderdaad 750 euro betalen en rijbewijs in Frankrijk kwijt. Buiten Frankrijk mag je rijden. Ze hebben pas een maand later mijn rijbewijs terug naar mij verzonden. Enkele weken geleden een aangetekende zending uit Frankrijk. Mijn zaak is blijkbaar voorgekomen met een te betalen saldo van nul euro.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 03 mei 2017 18:50

Buiten Frankrijk mag je rijden ...maar je moet dan wel in het bezit zijn van uw rijbewijs en is dat teruggegeven aan de grens?

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mei 2017 10:15

Misschien loop ik nu wat fel op de zaken vooruit.

Stel dat ik toch een rijverbod zou krijgen in Frankijk, Ik dien mijn rijbewijs af te geven en moet wachten op een duplicaat om toch te kunnen rijden in de rest van Europa. Heeft het dan zin om op voorhand naar de gemeente te gaan en te melden dat ik mijn rijbewijs verloren ben? Op die manier zou ik 2 rijbewijzen hebben, waarvan ik 1tje naar frankrijk kan sturen en het duplicaat gebruiken om in EU rond te rijden?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 04 mei 2017 11:34

Ze zullen uw rijbewijs niet opvragen, maar je kan wel een rijverbod krijgen voor het Franse grondgebied. Wordt je in dei periode gesnapt dan hang je, .Best een tijdje uit Fr wegblijven.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 04 mei 2017 23:41

Eens lezen:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /644-t3hs5.

Wat u wil doen is strafbaar in België en kan veel zwaardere gevolgen hebben dan de boete in Frankrijk. Valse verklaring - valse aangifte in authentieke akte staat iets meer op dan 3 maanden voorwaardelijk.
Als uw rijbewijs is ingetrokken in Frankrijk ...zie wetgeving.
Als dat niet is en u krijgt uw boete hier betaal - er zijn overeenkomsten met de buurlanden die die boeten hier inbaar maken.

Bi mijn weten gaat punt inzake duplicaat mogelijk wel afgeschaft worden...lijkt me logisch.
Buitenlandse overheid stuurt RB dan op naar parket van uw arrondissement. U hebt tenslotte een EU rijbewijs.

Adviesvrager
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 sep 2017 15:03

31 Augustus 2017 te snel gereden in Frankrijk > aanhouding gendarmerie > invordering rijbewijs > €750 borg direct af te rekenen.

Ik heb twijfels en vragen over zowel aanhouding als procedure.

Situatie:
Volgens de gendarmerie werd met een lasergun exact 170 km/uur (na correctie 161 km/uur) gemeten op een traject waar ik, vanwege regen, geen 130 maar 110 km/uur mocht rijden. Ik reed in Noord Frankrijk op de Peage richting Spanje ter hoogte van Courcelles en Montagne. Ik ben in de veronderstelling, en heb dit bij de aanhouding aangegeven, dat ik niet harder dan 150-155 km per uur op de teller reed (te snel dus een boete is terecht) en dat er weliswaar een kwartier eerder een buitje was maar ten tijde van de overtreding geen sprake van regen was geweest > geen ruitenwissers aangehad. Geen pardon en geen aanleiding voor enige coulance dus rijbewijs inleveren en direct €750 afrekenen. Bij afhandeling van de papierwinkel kreeg ik een document met het verificatienummer van de lasergun te zien en de kalibratiedata. Volgens de gendarmerie was men verplicht het apparaat iedere 2 maanden te laten kalibreren; deze termijn was met 2 dagen overschreden. Ik verzocht om mij het registratienummer van de lasergun te tonen om te kijken of deze een match had met het nummer op het document, waarvan ik overigens geen kopie heb gekregen. Er lagen 2 laserguns in het voertuig en dit heeft bij mij toch enige achterdocht gewekt in combinatie met mijn overtuiging dat ik zeker geen 170 km per uur heb gereden. Ondanks herhaaldelijk verzoek kreeg ik de lasergun niet te zien met de opmerking dat hij eerder 'zelfs de snelheid niet had hoeven tonen'. Daar kon ik het mee doen. Ik heb uiteindelijk het proces verbaal niet ondertekend met als opgegeven reden dat ik de Franse taal onvoldoende beheers. Ik heb een kopie van het proces verbaal meegekregen met een bewijs van betaling. Mijn vrouw heeft de weg verder kunnen vervolgen en met een flinke kater zijn we doorgereisd naar Spanje waar ik volgens de gendarmerie weer kon rijden.

Inmiddels is mijn rijbewijs aangetekend retour gestuurd naar mijn huisadres begeleid door een volledig Franstalig schrijven; voorlopig 3 maanden rijontzegging en de opdracht in de tussenliggende periode een Franse arts te consulteren uit de streek waar de overtreding begaan is (er is een lijst met namen en adressen bijgevoegd).

Wat nu?
- Welke stappen moet ik zetten?
- Moet ik werkelijk helemaal naar Frankrijk afreizen om een arts te consulteren of zijn er andere mogelijkheden?
- Het begeleidend schrijven is volledig Franstalig opgesteld. Volgens mij is dit niet conform Europese wetgeving die zegt dat ik alles in mijn moedertaal moet ontvangen; kan ik hier iets mee?
- Hoe zit het met de lasergun en kalibratie (2 dagen overschreden). Klopt het dat ik geen recht heb om te verifiëren of het nummer op de lasergun overeenstemt met het nummer op de documenten?
- Mijn naam staat niet goed gespeld op proces verbaal en alle andere documenten, kan dat nog in mijn voordeel werken?
- Klopt de correctie van 170 km naar 161 km? Ik heb gelezen dat de correctie 10% moet zijn. Dat zou betekenen dat ik op 153 km per uur uitkom.

Terug naar “Andere”