Vrij verkrijgbaar mes dragen

Lumbkwof
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vrij verkrijgbaar mes dragen

#1 , 30 apr 2017 21:26

Ik draag elke dag een mes bij me, dat vrij verkrijgbaar is. Ik heb er niet echt een wettige reden voor als ik word gecontroleerd behalve dat je nooit weet of je het nodig zou hebben.
Wat zou de straf zijn als ik wordt gepakt (Wat komt op mijn strafblad, boete, in beslagname,... )

M.v.g.

(Dit is het mes https://www.google.be/search?q=herbertz ... qTDa9yDUZM: )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 apr 2017 21:45

Sommige vrij verkrijgbare messen mag je bijhebben (bv zakmes) doch vrij verkrijgbare messen zoals bv een jagersmes mag je maar bijhebben als je dat nodig hebt bv tijdens de jacht.

Een vrij verkrijgbaar mes dat je bijhebt om "te moorden" kan beschouwd worden als verboden wapendracht bv een jagersmes bij hebben als je gaat shoppen.

Googel eens "site:.be verboden messen" voor genuanceerde info

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2017 22:06

Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar wapen is alleen toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.
Gezien TS geen wettige reden (overigens niet bepaald) kan voorleggen pleegt hij de inbreuk verboden dracht van een vrij verkrijgbaar wapen.
BIj een controle zal er pv opgesteld worden, het mes wordt in beslag genomen en men zal u vragen of u afstand wenst te doen van het mes.

Of hier een veroordeling dan wel een minnelijke schikking volgt kan ik niet zeggen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 30 apr 2017 22:31

En kan ook om bestuurlijke redenen zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2017 10:20

Als ik 12 jaar was en op kamp ging met de scouts hadden wij allen een dolk aan onze zijde hangen, is wel al 60 jaar geleden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 mei 2017 12:15

Als ik 12 jaar was en op kamp ging met de scouts hadden wij allen een dolk aan onze zijde hangen, is wel al 60 jaar geleden.
Idem dito. Maar in die tijd liepen er nog wilde beren, tijgers en leeuwen rond in de Vlaamse bossen en velden :D :D :D !
Die zijn intussen dood door het overtollig gebruik van glysofaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1679

#7 , 07 mei 2017 15:28

daarom dat ik geen mes mocht dragen, want Lowie heeft ze allemaal al weggejaagd

rudi_c
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 nov 2017 15:07

Recent voorgehad.
ik ga mijn vriendin afhalen op de luchthaven in Zaventem. Aan de ingang moet ik door de scanner en wordt er willekeurig uitgepikt
Ik heb in een kaarthouder samen met mijn id-kaart en betaalkaarten een Sinclair cardknife zitten. Dit is een zakmes(je) dat je kan op- of uitvouwen ter grootte van een kredietkaart. Grotendeels plastic, maar met een metalen lemmet. In totaal zo'n 12 cm lang (uitgevouwen). Is handiger dan een Victorinox en makkelijker mee te nemen.
De beambten van Securitas moesten echter de politie verwittigen.
Deze leggen me uit dat een mes dragen mag, zolang het herkenbaar is als een mes. Het opvouwbaar kredietkaartaspect maakt het tot een verboden wapen.
Eerst leek ik ervan af te komen met een "verklaring van vrijwillige afstand" en was ik het mes kwijt. Maar na overleg moest er in het kader van de huidige terreurmaatregelen een PV worden opgesteld. Ik moest dus mee naar de politiepost op de luchthaven. Fotos' en vingerafdrukken en een officiële PV.
De agenten waren heel vriendelijk en vertelden me daar het daarbij zou blijven. Als ik tenminste niet zou worden opgepakt voor andere feiten, want dan zou dit PV een verzwarend element kunnen zijn. En opnieuw : bij wijze van spreken zou ik kunnen passeren met een mes van 30 cm, dat duidelijk herkenbaar is als een mes dan dit "verborgen" en niet herkenbaar mesje.
En ik onthou die opmerking van het jachtmes hierboven.

Eerder heb ik met een dergelijk mesje al gevlogen van Schiphol naar Oslo. Het zat dus in mijn lederen kaarthouder en is niet opgepikt door de scanner. Op de terugreis op de luchthaven van Bergen (Noorwegen) is het wel opgemerkt en heb ik het moeten afgeven, zonder meer. Geen paperassen, niks.
Het blijft een moeilijk geval.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 03 nov 2017 10:09

Nee hoor, met dat mes van 30 cm passeert u zeker niet. Wie heeft u dat wijsgemaakt?

Purple
Berichten: 246

#10 , 07 nov 2017 09:49

Ik draag ook elke dag een mes van het type dat de TS aangeeft.

Ben ik dan ook in overtreding?

Reden dat ik het op zak heb:
-regelmatig dozen/spanbandjes opensnijden op het werk.
-heeft functies om gordel door te snijden of glas te breken indien nodig.

Let wel, bij evenementen zoals concert/voetbal/...(waar het mes geen enkel nut heeft) laat ik het in de auto liggen om geen onnodige problemen te krijgen bij controles.

Terug naar “Andere”