Jeugdstrafrecht

Anduck1973
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Jeugdstrafrecht

#1 , 23 apr 2017 14:39

Mij zoon van 17 was betrapt door politie op cannabis gebruik vorige jaar. Er was een pv opgesteld, en hij moest naar de politiekantoor voor een verhoor. Wij moesten eerst wel een advocaat zoeken die zou aanwezig zijn tijdens het verhoor. Na een eerste overleg met de onbekende (heb iemand op internet moeten zoeken,aangezien ik niemand kend) advocaat, kreeg hij de advies van haar om alles aan de politie vertellen, ook de naam van de person bij wie het heeft aangekocht. Het was de allereerste keer dat hij in aanraking kwam met politie en/ of drugs, dus gij heeft gewoon alles eerlijk verteld tijdens verhoor.
Nu 5 maanden na het verhoor kreeg hij gisteren plots een bericht via fb van de ook minderjarige person wie hij heeft genoemd in zijn verhoor: ' je kan je mond niet houden! ' Nadien kwamen er meer bedreigingen, dus mij zoon heeft uiteindelijk gereageerd op die berichten en heeft gezegd dat hij zijn naam niet had aan de politie gegeven. Daroop antwoord de andere jongen dat hij aangezien vandaag was binnengebracht voor een verhoor, en de agent heeft hem gevraagd als hij John Smith( dus mij zoon zijn naam) kende heeft hij gedacht dat de twee met elkaar verbonden zijn.
Moet er wel nog bijzetten dat we wonen in een heel kleine gemeente dus de jongen wist ervan dat mij zoon was betrapt door politie.

MIJ VRAAG IS NU:
Kan de politie zoiets doen?
En zal de jongen ( blijkt dat hij bij politie bekend staat, en ze ook pillen, en andere drugs bij hem hebben gevonden) ooit de verklaring van mij zoon te zien krijgen?
Voorlopig hij zegt dat hij mij zoon gelooft, maar hij hoopt voor hem dat zijn verhaal van het niet geven zijn naam aan politie klopt, anders hij stuurt zijn ' dealers' op ons huis en mij zoon af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 apr 2017 15:11

Best aangifte doen en screenschots van FB berichten meenemen ( of een laptop).
Dat politie controleert of verhaal correct is lijkt me normaal.
Vraag desnoods na verklaring ook een onderhoud met de recherche - drugteam van uw politiezone.
Dealers en bovendealers zijn uiteraard in het bestrijden van druggebruik (en vooral voor de zwart geldstromen) belangrijk.
Die info wordt als vertrouwelijk behandeld.

Anduck1973
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2017 15:33

Ik weet het dat ik naar de politie kan voor een aangifte, maar dan ben ik ook bijna zeker dat mij zoon er nog meer in de problemen komt. Aks ik mij niet vergis gaat de politie dan weer bij de betreffende jongen aankloppen. Ik wil zeker niet beletten dat de politie zijn werk kan doen, maar ben toch bezorgd voor onze veiligheid. Mijn zoon begrijpt het ook dat hij heeft een grote fout gemaakt en de wet overgetreden, daroom had hij ook alles eerlijk verteld tijdens zijn verhoor. Maar als de zak van de jongen bij de rechter belandt, wordt het dan de verklaring van mij zoon gebruikt/vrijgegeven als bewijs?

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 23 apr 2017 16:06

De tegenpartij heeft het recht te weten wat andere over hem zeggen. Het is de taak van de politie om de verdachte te confronteren met bewijsmateriaal en verklaringen...
Als u naar de politie gaat ivm de bedreigingen zal een een bijkomend proces verbaal worden opgesteld. De verdachte zal dan terug worden uitgenodigd...
Ga voor de korte pijn en handel als ouder, ga aangifte doen van de bedreigingen zodoende deze persoon tot de orde kan geroepen worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 23 apr 2017 18:32

Aangifte doen zo bescherm je u eigen zoon beter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Anduck1973
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2017 21:15

Mij zoon kreeg zojuist te horen van een vriend van hem dat hij echt veel geluk heeft dat hij geen naam had vermeld in zijn verhoor, want die jongen was echt kwaad op hem eerst, en de mannen die hij zou sturen zijn echt gekke mannen met geweren. Het was gied bedoeld verteld door de vriend van hem, die blijkbaar het heeft gehoord van een goede vrien van de dealer.
Dus het ziet erna uit dat mij zoon heeft zich in de problemen gewerkt met een grotere organisatie drugsdealers, niet enkel met een minderjarige 'kleine' crimineel.
Blijven jullie er nog steeds bij dat ik best naar de politie gaat met de bewijzen? Wat of wie weerhoud dan de jongen nog iemand achter mij zoon sturen?
De politie gaat hem toch niet kunnen beschermen tegen zoiets!
Het is de zelfde waarmee hij heeft ook mij zoon bedreigt, namelijk mannen met geweren die hem van huis komen halen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2017 10:58

Uw zoon had aan zijn dealer ook kunnen zeggen: "Kijk, makker, ik heb uw naam helemaal niet genoemd. Ik vermoed dat de politie gewoon 1 en 1 opgeteld hebben (ik gebruiker, jij dealer, beiden uit hetzelfde kleine dorp) en zo de link proberen leggen. Ik ben niet opgezet met uw bedreiging. Als je me nog één keer bedreigt, ga ik met deze bewijzen (uw facebookberichten) naar de politie en noem ik uw naam WEL. Laat me dus gerust!."

U kan alsnog naar de politie gaan en hen raad vragen. Zij gaan echt geen info aan de dealer geven als uw zoon daardoor in gevaar komt. Maar ze zouden in ieder geval wel op de hoogte zijn van de bedreigingen in dat geval, en eventueel een extra oogje in het zeil kunnen houden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”