Rijden op onverharde ondergrond 4x4

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

Rijden op onverharde ondergrond 4x4

#1 , 22 apr 2017 00:13

Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar ik kan het maar proberen.
Ik ben met de volgende vraag al bij de politie geweest en ik krijg verschillende antwoorden.
Wij zijn met een 4x4 gaan rijden en volgen een onverharde weg deze loop dood ,hier staan geen verkeersborden, op het einde van weg komt men aan een vangrail, links en rechts van de baan is er een verhoogde berm 3meter hoog hier staan sporen op dat er frekwent gereden wordt, er staan nergens geen borden, nu komt het mogen wij volgens de verkeerswet dit pad volgen, het is geen bos dus code groen is hier niet van toepassing. Verder op wordt het wel bos dus als men in het bos rijd dan ben je volgens mij in overtreding maar als je aan de bos rand blijft dan niet.
Heeft er iemand hier soms een duidelijk antwoord op. Wij willen graag offroad rijden maar wel volgens de wet, en ook niets vernielen.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 apr 2017 08:52

Zonder toelating van de eigenaar van de grond mag het niet. Je beschadigd immers zijn grondstuk. Als hij foto's kan maken van uw nummerplaat kan hij klacht tegen u inbrengen bij de politie.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 22 apr 2017 11:45

In België rijdt u op de rijbaan of op een daartoe bestemd circuit. Misschien best verhuizen naar de steppe, de toendra, de woestijn,...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 22 apr 2017 11:57

Maar waaruit kan ik uitmaken dat dit privé domein is er geen afsluiting geen bord met privé weg enkel een pad dat duidelijk al meerdere malen gebruikt is om naar boven te rijden, en zo te zien al heel lang.
Aan oude Belg er zijn in België ook onverharde wegen die openbaar zijn en die dus als rijweg dienen, dus niet in de woestijn of toendra....

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 apr 2017 12:53

ALLE grond is in ons land wel van iemand, of er nu een afsluiting rond staat of niet, met of zonder bordje privé. Daar moet je vanaf blijven. Je moet andermans eigendom respecteren, maar wie doet dat de dag van vandaag nog. :evil:

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 22 apr 2017 14:40

Je moet nakijken of het trace een openbare (onverharde) weg is. Als het een openbare weg is en er staan geen verbodsborden dan mag je r rijden. In Wallonie wel rekening houden met het Lutgen bosdecreet (algemeen verbod om op boswegen te rijden) en in Vlaanderen natuurlijk prive-eigendom rspecteren (ook al staan er geen bordjes). Ook in privebossen in Vlaanderen meg (terecht) de boswachter voertuigen confiskeren.

Hoe bepalen of een weg prive is? Uw huiswerk maken. Stafkaarten, trage wegen atlas, ...

Je kan aansluiten bij een 4x4 club om vergunde roadbooks te rijden maar meer en meer gemeenten weigeren te vergunnen dus het aanbod wordt schaars. In Vlaanderen zijn bij mijn weten alle off-roadterreinen dicht. In Wallonie nog Sclayn en Bertrix. Noord Frankijk heeft nog wat aanbod. Greenlaning kan nog in de UK maar de regels zijn zeer ingewikkeld (rights of way) en de sancties bij fouten hoog.

Wij trekken al jaren naar Oost-Europa (Roemenie, Oekraine, ...) om 4x4 te spelen maar ook daar zal t niet blijven duren. Ijsland is ook knap evenals bv de woestijn/toendra van Marokko/Afrika. Frankrijk biedt mogelijkheden maar ook hier moet je je grondig voorbereiden ...

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 22 apr 2017 14:53

Die trage wegen atlas staat die ergens online, ik weet dat je sommige staf kaarten online kan vinden dus dat is geen probleem.
Alvast bedankt voor het duidelijke antwoord.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 22 apr 2017 16:39

Trage wegen kunnen ook voetwegen zijn. Daar kom je dus beter niet. Daar 4x4's niet echt lief bekeken worden blijf je beter weg waar je hinder veroorzaakt (en al zeker als er ook (veel) wandelaars zijn).

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 22 apr 2017 23:19

Ook privé boswachters hebben soms de bevoegdheid van agent van gerechtelijke politie - zij hebben ook een legitimatiekaart en kunnen dus ook optreden.
Boetes en de schadevergoeding kunnen hoog oplopen.

Terug naar “Andere”