Terugvorderen kosten bezwaarschrift

Gios Mario
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen kosten bezwaarschrift

#1 , 07 apr 2017 14:27

Dag iedereen,

Onlangs ontving ik een administratieve boete omdat ik met mijn Euro3 dieseltje door de Lage-Emissie-Zone te Antwerpen ben gereden.
Dit was echter het gevolg van een tijdelijke maatregel (omleiding) en een verkeersopstopping aan het Sportpaleis waardoor alle bezoekers van de paardenshow "Apassionata" via de achterzijde de parking diende te verlaten. Hierdoor kwam men, of men dat nu wilde of niet, automatisch in de LEZ terecht.

Ik kreeg hiervoor het voorstel tot het betalen van 125 euro. Ik heb uiteraard mijn bezwaarschrift ingediend en eveneens contact opgenomen met zowel de bewakingsfirma van het Sportpaleis, de parkeerwachters van het Sportpaleis alsook met de Politie van de afdeling Oost dewelke allen konden bevestigen dat er inderdaad een foutje geslopen is in de verkeersdoorstroming aldaar.

De vriendelijke medewerker van het LEZ dewelke ik eerst telefonisch in kennis heb gesteld heeft mijn verhaal toegevoegd aan 'mijn fiche' en ik werd verzocht om het bezwaarschrift dat bij de overschrijving zit in te vullen en alle informatie die in mijn voordeel pleiten als bijlage toe te voegen.

Zo gezegd, zo gedaan en het bezwaarschrift werd per Post verzonden. (aangetekend aangezien ze enkel aangetekende bezwaarschriften aanvaarden).

Met dit alles ben ik bijna twee volle avonden en enkele uren overdag bezig geweest en heb ik uiteraard kosten gemaakt van telefonie, printen, 'werk'uren, verplaatsingen en kosten van de aangetekende zending.

In mijn aangetekend bezwaarschrift heb ik gevraagd om te worden kosteloos gesteld voor de gemaakte kosten. Men heeft hierop echter niet gereageerd.

Kan ik deze kosten terugvorderen en zo ja welk bedrag mag ik hen dan aanrekenen?

In het verleden bij bijvoorbeeld een ongeval gaf ik telkens 75 euro aan als administratieve kosten en deze heb ik van KBC telkens ontvangen.

Deze keer wil ik de verzekering ertussenuit houden en zelf een bijkomende brief opstellen. Kan ik als particulier een kostennota aanmaken en deze bij een officiële instantie afdwingen of dien ik sowieso bij mijn rechtsbijstandsverzekering aan te kloppen?

Iemand die mij hierin raad kan geven?


Alvast bedankt!
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 07 apr 2017 14:32

Ze zijn niet verplicht om daar op in te gaan en ik verwacht dat ze dit ook niet gaan doen. De vaststelling is immers correct gebeurd en de fout lag niet bij de LEZ.

Gios Mario
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2017 14:55

De omleiding aldaar werd wel door de stad goedgekeurd en het LEZ is een onderdeel van de stad. Ze hebben dus zelf het verkeer de LEZ ingestuurd. De parking van het Sportpaleis valt mede onder het beheer van de stad dewelke het toezicht meestal uitbesteden aan de vzw Neuropia of de bvba Icarus. Ik kan er dan toch vanuit gaan dat de stad Antwerpen zelf een fout heeft gemaakt wat ze inmiddels reeds hebben bevestigd. De vaststelling is inderdaad correct verlopen, maar die staat los van het gevolg dat ze eraan geven. Een vaststelling moet niet perse een overtreding zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 07 apr 2017 15:11

De omleiding aldaar werd wel door de stad goedgekeurd en het LEZ is een onderdeel van de stad. Ze hebben dus zelf het verkeer de LEZ ingestuurd. De parking van het Sportpaleis valt mede onder het beheer van de stad dewelke het toezicht meestal uitbesteden aan de vzw Neuropia of de bvba Icarus. Ik kan er dan toch vanuit gaan dat de stad Antwerpen zelf een fout heeft gemaakt wat ze inmiddels reeds hebben bevestigd. De vaststelling is inderdaad correct verlopen, maar die staat los van het gevolg dat ze eraan geven. Een vaststelling moet niet perse een overtreding zijn.
Deze vaststelling is ook een overtreding, u mocht daar niet rijden. Met een beetje gezond verstand is dit natuurlijk op te lossen, wat ook gebeurd is.

Ik vermoed dat die bedrijven autonoom gaan zijn? Dan ga je hen toch moeten aanspreken.

Terug naar “Andere”