Vandaag aangehouden!

John2017
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vandaag aangehouden!

#1 , 04 apr 2017 21:36

Hallo

Mijn man is zonet aangehouden wegens diefstal. Op 8 maart is de zaak voor gekomen en aangezien het om een som van 750 Euro going, had het syndicaat gezegd dat we niet moesten gaan en dat een advocaat ons duurder zou uit komen dan een eventuele straf. Maar nu zit hij dus vast! Hij is ook diabetes patient en heeft niets mee! Ik heb dringend advies nodig!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 04 apr 2017 22:24

Aangehouden door wie?
Zaak al voorgekomeen waar? Onderzoeksrechter - raadkamer- vonnis van een rechtbank? Is er een veroordeling??
Syndicaat als in vakbond?
Ook in de gevangenis heeft men diabetes medicatie.
Graag wat meer info want zo is het zeer moeilijk om gericht te antwoorden.

John2017
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2017 22:47

Hij werd verzocht om bij de politie langs te gaan om een brief te ondertekenen. Daar hebben ze hem gezegd dat zijn straf 1 jaar is en dat hij deze nacht nog naar sint gillis wordt Overgebracht. Dit volgt op een rechtzaak bij de strafrechtbank waar zijn voormaloge werkgever had aangegeven dat hij een overval op zichzelf in scène zou gezet Hebben. Aangezien dit tijdens de werkuren gebeurde werd dit als arbeidsongeval behandeld.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 apr 2017 23:09

Een overval als arbeidsongeval??
Daar moet een vonnis zijn van de correctionele rechtbank. Een correctionele rechtbank behandeld geen arbeidsongevallen.
Om te beginnen moet uw man al gehoord zijn over die feiten al verdachte ten minste een Salduz 3 procedure met in de de wet Franchimont verplichte teksten. Recht om te zwijgen en recht op advocaat zelfs bij elk verhoor.
Er moet achteraf een uitnodiging zijn geweest om zich aan te bieden ter zitting....en daar zijn door het OM zeker alle elementen vernoemd en welke straf ze gingen vragen. Zijn advocaat had daar een wederwoord kunnen hebben.
Dan is er het vonnis dat aan hem betekend is geweest door een gerechtsdeurwaarder... Hij heeft een kans om in beroep te gaan.
Dat zou allemaal niet gebeurd zijn.
Daarna brengt de politie meestal een gevangenisbriefje om zich aan te melden in de gevangenis.
Wanneer men daar niet op ingaat wordt uw man gesignaleerd voor een bevelschrift - bevel tot gevangenneming.

Er is dus al een geruime tijd dat men kennis heeft van bepaalde zaken.
Een vakbond houdt zich meestal niet bezig met strafzaken.

John2017
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2017 07:15

Bedankt. Ik weet dat er een zitting op 8 maart was maar hier hebben wij erna niets van gehoord tôt gisteren. Geen beslissing geen vonnis niks. Ik dacht ook dat men een persoon niet zomaar kan opsluiten, dat deze hier voor een papier kreeg.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 05 apr 2017 16:25

Politie zal wel over een bevel tot gevangenneming hebben beschikt want anders krijgen ze niemand in de gevangenis binnen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2017 18:04

Als iemand gedaagd wordt voor de strafrechter en niet verschijnt noch raadsman stuurt, dan volgt er een verstekvonnis.
Zulke houding lijkt niet van veel foutinzicht getuigen.
Het zou kunnen dat de strafrechter dan niet erg clement geweest is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2017 19:15

Zoals Bart reeds schreef niet naar de zitting gaan getuigt van niet veel schuld inzicht, en rechters zijn daar zeer gevoelig voor, want voor 750€ in de cel moeten zegt voldoende, hoe je man zich gedragen heeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 apr 2017 20:28

Dus als iemand jullie dat geadviseerd heeft, dan zou je die persoon moeten voor de rechtbank brengen.

Alleszins: verzet of beroep overwegen tegen het vonnis in eerste aanleg.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 05 apr 2017 22:35

Wat ik raar vind ...vonnis 8 maart en nu zijn we 5 april - beroepstermijn / verzet of verstek is toch nog niet voorbij?
In kader van onderstaand artikel -- zijn en blijven er toch een aantal zaken die ik nog steeds niet zo goed begrijp

Potpourri II: wet van 5 februari 2016
Art. 203§1.

Behoudens de uitzondering van artikel 205 hierna, vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk dertig dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk dertig dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats. (de termijnen worden in dagen berekend en niet per maand)

Het openbaar ministerie beschikt over een bijkomende termijn van tien dagen om hoger beroep in te stellen, nadat de beklaagde of de burgerrechtelijk aansprakelijke partij hoger beroep heeft ingesteld.

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#11 , 06 apr 2017 13:10

Een jaar met onmiddellijke aanhouding lijkt perfect "mogelijk" op basis van de door TS aangebrachte gegevens.
Opletten bij het aanwenden van verzet en/of hoger beroep, want mogelijks is er een 'ander' vonnis inzake veroordeling dan inzake onmiddellijke aanhouding....
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 06 apr 2017 14:16

Is inderdaad goed mogelijk dat bevel tot gevangenneming over iets anders ging.

Terug naar “Andere”