nmbs boetes verjaard of niet?

waterrat
Topic Starter
Berichten: 13

nmbs boetes verjaard of niet?

#1 , 18 mar 2017 14:08

ik ben in de periode september-november 2011 een aantal keren betrapt op zwartrijden op de trein.tot op heden heb ik niets meer ontvangen hiervan,niets van een deurwaarder,en niets van een eventuele rechtbank.maar na 5 jaar verjaren deze boetes.

in de periode oktober 2013 ben ik opnieuw enkele keren betrapt op zwartrijden op de trein.deze inbreuken zijn intussen al betaald via een deurwaarder,en het dossier bij die deurwaarder zijn van deze boetes van 2013 intussen dus afgesloten.

er is twijfel of NMBS boetes verjaren na 1 jaar of na 5 jaar.
verondersteld men even dat die pas na 5 jaar verjaren.
kan ik dan alsnog in de problemen komen door die boetes van 2013?
klopt het dat bij nieuwe feiten de verjaringstermijn wordt geschorst,of de verjaringstermijn opnieuw begint te lopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 18 mar 2017 14:21

Normaal rekent men eerst op de oudste schuld, dus het is mogelijk dat men de betalingen voor 2013 gebruikt heeft voor de boete's van 2011. In dat geval gaat nog niets verjaard zijn. Pas vanaf 2018 kunt u dan gerust zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2017 15:58

... dus best nog minstens een jaar niet zwartrijden, anders blijf je in onzekerheid ... :D
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

waterrat
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 18 mar 2017 16:01

Normaal rekent men eerst op de oudste schuld, dus het is mogelijk dat men de betalingen voor 2013 gebruikt heeft voor de boete's van 2011. In dat geval gaat nog niets verjaard zijn. Pas vanaf 2018 kunt u dan gerust zijn.
in 2011 waren er meer feiten,dan in 2013(van zwartrijden op de trein).
op de briefwisseling van de deurwaarder stond duidelijk dat het over de boetes van 2013 ging.

in 2011 was de NMBS nog niet bezig met deurwaarder,ofwel ze dit nadien nog over vroegere feiten gaan aanklagen.

Terug naar “Andere”