Boete De Lijn

walid373
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Boete De Lijn

#1 , 16 mar 2017 14:54

Lang verhaal kort:

Ik stap op de bus en stuur mijn SMS naar 4884. Bij de volgende halte is er controle, laat mijn identiteitskaart zien aan de controleur met SMS, krijg mijn kaart terug, allemaal goed en wel zonder opmerkingen.

Tijdje later krijg ik een boete opgestuurd. Ik heb De Lijn hierover gecontacteerd, ze beweren dat ik de SMS niet gestuurd heb VOOR het opstappen zoals op hun website staat. SMS werd verzonden stipt om 11:00:00 en controle was om 11:00:48, bijna 1 minuut tussen SMS en controle.

Volgens De Lijn liggen beide haltes 2 minuten van elkaar en heb ik dus een ongeldig vervoersbewijs...

Ik weiger deze boete te betalen want het is geen kwestie van "SMS sturen wanneer je de controleur ziet". Op mijn GSM factuur van diezelfde maand als zowel de VORIGE maand is duidelijk te zien dat ik meerdeze keren een SMS naar 4884 stuur.

Nu hebben ze de boete verdubbeld, wat kan ik hiertegen doen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 16 mar 2017 15:28

Lang verhaal kort:

Ik stap op de bus en stuur mijn SMS naar 4884.
Je bent in fout, de sms moet je versturen voor je op de bus stapt. Betalen lijkt mij dus de enige optie.

gregsan
Berichten: 21

#3 , 16 mar 2017 15:36

Je ticket koop je toch eigenlijk ook maar op de bus?
Mij lijkt het logisch dat je je sms verstuurt net als je opstapt. Wanneer je staat te wachten en om een of andere reden komt die bus niet, dan heb je voor niks betaald.
En als je de enige bent die moet opstappen en de buschauffeur moet nog wachten tot je SMSje verstuurd is eer je opstapt. Ik ken buschauffeurs die deuren zouden toedoen en wegrijden.

Maar hoe dat wettelijk in elkaar zit, geen idee...

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 16 mar 2017 15:39

Een ticket koop je normaal gezien in voorverkoop, op de bus zelf kost het enorm veel. Ik ben vrij zeker dat de regelgeving zegt dat je de sms moet versturen (mogelijk zelfs ontvangstbevestiging hebben - maar niet zeker hierover) voor je opstapt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2017 15:41

Tijdje later krijg ik een boete opgestuurd. Ik heb De Lijn hierover gecontacteerd, ze beweren dat ik de SMS niet gestuurd heb VOOR het opstappen zoals op hun website staat. SMS werd verzonden stipt om 11:00:00 en controle was om 11:00:48, bijna 1 minuut tussen SMS en controle.
De vorige halte was 2 minuten rijden, en jij hebt een ticket van pas 48 seconden geleden. Dan had je twee minuten geleden toch geen ticket, of begrijp ik het verkeerd?

Of was het zo:

Halte A:
1. Je koopt je ticket om 11:00:00
2. Komt daar toch net de bus aan, zeker, net om 11:00:05. Je stapt dus op en gaat zitten. Dit duurt amper 5 seconden: 11:00:10
3. De bus vertrekt terug, en zet er flink vaart in, en is in plaats van op 2 minuten, op 30 seconden bij de volgende halte: 11:00:40

Halte B:
4. Op dat moment stapt de controleur op en snelt onmiddellijk tot bij jou en controleert je: 11:00:48.

Toch wel een boete, zeker! Geef toe: bovenstaand verhaal is een beetje ongeloofwaardig, niet?
Op mijn GSM factuur van diezelfde maand als zowel de VORIGE maand is duidelijk te zien dat ik meerdeze keren een SMS naar 4884 stuur.
Tja, ik heb nog nooit een snelheidsovertreding gemaakt, maar dit zal me weinig verder helpen als ik morgen geflitst wordt...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 16 mar 2017 15:52, 6 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2017 15:42

Een ticket koop je normaal gezien in voorverkoop, op de bus zelf kost het enorm veel. Ik ben vrij zeker dat de regelgeving zegt dat je de sms moet versturen (mogelijk zelfs ontvangstbevestiging hebben - maar niet zeker hierover) voor je opstapt.
Inderdaad: https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... icket.html
en
https://www.delijn.be/nl/contact/faq-detail.html?v=2776
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2017 16:05

Normaal zijn er pas om de 500 m een halte, wil den bus eens zien die moet vertrekken en aankomt op 48 sec, rekening houden met het openen en sluiten van de deuren !
En het staat overal op dat je een sms verstuurt voor je opstapt, die blijft een uur geldig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 16 mar 2017 16:12

In stadsverkeer lijkt het mij perfect mogelijk dat een theoretische afstand van 2 minuten op een rustig moment en onder gunstige omstandigheden in 48 seconden wordt afgelegd. Op basis van wat beweert De Lijn dat er 2 minuten zit tussen de 2 haltes? Toch niet hun eigen dienstregeling hoop ik?

Hoe dan ook, tenzij je kan bewijzen dat de bus de afstand tussen die 2 haltes kan afleggen in 48 seconden zie ik geen manier om aan die boete te ontsnappen. Vóór het opstappen, is voor het opstappen, al is het maar een seconde. Moet door beide partijen worden gerespecteerd.
"sowieso" schrijf je zo.

walid373
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2017 16:14

Ik ga niet op iedereen 1 per 1 antwoorden dus doe het hier algemeen.

Ik beweer nooit dat ik de SMS heb gestuurd vooraleer ik opstap, zoals gregsan zegt, het lijkt mij nogal onlogisch om een SMS te sturen als ik de bus nog niet zie of als de buschauffeur op mijn SMS moet wachten dus ja ik stuur die terwijl ik opstap.

Als antwoord op Gebruiker21,

1. om 11:00:00 heeft De Lijn mijn bericht ontvangen dus enkele seconden ervoor heb ik het bericht gestuurd (weet niet hoeveel vertraging een SMS heeft, 5seconden max waarschijnlijk)
2. Zoals hierboven, ik stuurde de SMS terwijl ik opstap, wachten op de bus, dan SMS sturen.
3. Je had me verkeerd begrepen, je gaat ervan uit dat ik de SMS heb gestuurd vooraleer ik de bus zie. Er werd ongeveer 1 minuut gereden tussen beide haltes (volgens De Lijn zou deze rit 2 minuten duren)

& je vergelijking met een snelheidsovertreding is helemaal fout... mijn punt is dat ik niet de SMS heb gestuurd wanneer ik de controleurs zag. Heb verschillende keren een SMS gestuurd zowel voor als na de controle.

Beetje mijn ongeluk dan dat de haltes zo dicht op elkaar zitten en ik de SMS niet stuur voor het opstappen, nogal een onozele boete

@denlowie & @Didymus
+- 50sec rijden tussen beide haltes is perfect mogelijk. En de 2 minuten is hun dienstregeling, dus wat er op het papiertje staat aan de haltes. Ik ga er zelf eens langsrijden met de auto en timen.......
Laatst gewijzigd door walid373 op 16 mar 2017 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mar 2017 16:16

Normaal zijn er pas om de 500 m een halte, wil den bus eens zien die moet vertrekken en aankomt op 48 sec, rekening houden met het openen en sluiten van de deuren !
Nee? Reken 4 seconden om deuren te openen en 4 om ze te sluiten. Da's dan nog 40 seconden over. Reken 10 seconden om op te trekken tot "kruissnelheid" en 10 om terug af te remmen. Blijven er nog 20 seconden over om 500 m te doen. Da's 90 per uur... Bwa, buiten de bebouwde kom... :lol: Maar even serieus: ik snap het "tijdsverloop" van de topic starter zijn verhaal ook niet, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

walid373
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mar 2017 16:17

Normaal zijn er pas om de 500 m een halte, wil den bus eens zien die moet vertrekken en aankomt op 48 sec, rekening houden met het openen en sluiten van de deuren !
Nee? Reken 4 seconden om deuren te openen en 4 om ze te sluiten. Da's dan nog 40 seconden over. Reken 10 seconden om op te trekken tot "kruissnelheid" en 10 om terug af te remmen. Blijven er nog 20 seconden over om 500 m te doen. Da's 90 per uur... Bwa, buiten de bebouwde kom... :lol: Maar even serieus: ik snap het "tijdsverloop" van de topic starter zijn verhaal ook niet, hoor...
Check mijn post hierboven

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 16 mar 2017 16:18

Heb je geen exacte tijdsregistratie van je eigen provider?

Haltes liggen echt niet overal 500m van elkaar. Ik weet hier in de buurt (centrum Gent) buslijnen waar er haltes om de 200m zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

walid373
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mar 2017 16:22

Heb Google Maps gecheckt, haltes liggen 450m van elkaar, geen stoplichten en heeft altijd voorrang. Ook geen buurt of straat waar je ooit file gaat tegenkomen. Ik ga er eens zelf voorbijrijden en timen..

Eigen provider geeft niet tot op de seconde, nummers die ik liet zien komt van De Lijn zelf. Op mijn factuur staat er gewoon 11:00 voor de SMS op die dag

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 mar 2017 16:26

Ik beweer nooit dat ik de SMS heb gestuurd vooraleer ik opstap, zoals gregsan zegt, het lijkt mij nogal onlogisch om een SMS te sturen als ik de bus nog niet zie of als de buschauffeur op mijn SMS moet wachten dus ja ik stuur die terwijl ik opstap.
Dan bent u in fout. U kent de gebruiksvoorwaarden van het SMS ticket. Als u zich daar niet in kan vinden, koopt u een vervoersbewijs op de bus zelf.
3. Je had me verkeerd begrepen, je gaat ervan uit dat ik de SMS heb gestuurd vooraleer ik de bus zie. Er werd ongeveer 1 minuut gereden tussen beide haltes (volgens De Lijn zou deze rit 2 minuten duren)
1 minuut is nog steeds langer dan 48 seconden. En je rekent dan nog niet het opstappen van de controleurs mee. Zelfs al was jij de eerste die gecontroleerd werd, dan zijn er al een 10-tal seconden verstreken.
mijn punt daar is dat ik niet de SMS heb gestuurd wanneer ik de controleurs zag.
Eerlijk? Als jij gecontroleerd bent om 11:00:48 en uw ticket is pas gestuurd om 11:00:00, dan heb je echt wel de schijn tegen, hoor. Als je achteraan op de bus zit, en de controleurs stappen op en beginnen te controleren, dan duurt het op zijn minst een halve minuut tussen dat jij de controleur opmerkt en ze bij jou zijn. Meer dan tijd genoeg om op dat moment een SMS te sturen.
Heb verschillende keren een SMS gestuurd zowel voor als na de controle.
Misschien heb je die ook allemaal gestuurd op een moment dat je controleurs zag, maar hebben ze dit niet goed gecontroleerd en heb je tot nu toe geluk gehad?

Afin, het is geen kwestie van de SMS al dan niet verstuurd te hebben toen je de controleurs zag, het is een kwestie van de SMS verstuurd te hebben VOOR je opstapte. Je geeft zelf toe dat je de SMS niet gestuurd hebt voor het opstappen, en je geeft zelfs aan dat je WEET dat je op voorhand moet SMS-en. Dus je bent in fout. Neem uw verantwoordelijkheid en betaal die boete.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 mar 2017 16:27

Bij ons in de streek moet je dit berichtje tonen aan de bus chauffeur, ik weet op een tram gaat dit niet, en in Gent zijn er ook mensen die opstappen achteraan, dus de lijn vraagt erom als er geen controle is bij het instappen, op de lijn 58 Gent Brugge zal je altijd je vervoersbewijs of je berichtje moeten tonen aan de bestuurder, als ook op de lijnen 67 en 68 Eeklo Zelzate.

Het is wel zeer raar dat bij controles er bijna altijd mensen gesnapt worden, dit weet ik uit zeer goede bron, er word zeer veel zwart gereden, onlangs gehoord, toonde een bericht van drie maanden oud !!.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”