betwisting boete

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

betwisting boete

#1 , 10 mar 2017 11:39

Ik heb een parkeerboete per mail naar het bevoegde gemeenteloket “Parking” betwist. Ik heb na bijna 10 dagen geen reactie gekregen op mijn mail. Gisteren heb ik hun een fax toegestuurd, maar nog steeds geen antwoord. Aanstaande maandag is de vervaldag voor de betaling van de boete. Kan ik rustig blijven afwachten of bestaat er het risico dat ik snel een herhalingsbriefje binnenkrijg met een verhoogde boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 10 mar 2017 18:27

Wat staat er juist in het gemeentelijk reglement inzake bezwaren en termijnen.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#3 , 10 mar 2017 23:08

Wat staat er juist in het gemeentelijk reglement inzake bezwaren en termijnen.
Geen idee… Ik heb er niets over gevonden op de website. Maar volgens mij gaat het hier niet om. Is de gemeente niet verplicht om een betwisting op te volgen? Trouwens, ik kreeg onterecht een boete, en nu zit ik me af te vragen of en wanneer ik ooit misschien een antwoord zal krijgen op mijn betwisting… Gewoon schandalig!!!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 10 mar 2017 23:11

Ze zijn enkel verplicht wat hun reglement voorschrijft, ik vermoed dat daar iets instaat van termijnen, maar "bijna 10 dagen" lijkt mij te weinig om antwoord te verwachten.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#5 , 10 mar 2017 23:19

Ze zijn enkel verplicht wat hun reglement voorschrijft, ik vermoed dat daar iets instaat van termijnen, maar "bijna 10 dagen" lijkt mij te weinig om antwoord te verwachten.
Ik citeer:
Bij ontstentenis van de betaling van de vergoeding binnen de voorgeschreven termijn, zal de
gemeente een herinnering opsturen. Bij uitblijven van een gevolg zal een tweede herinnering
opgestuurd worden en zullen dossierkosten ten bedrage van 20 EUR gevorderd worden ten
laste van de persoon die de vergoeding verschuldigd is.

Dit is het enige wat ik heb gevonden over betaling van "vergoedingen" (= parkeerboetes). Daar staat er verder niets over de termijn voor de gemeente om klachten en betwistingen op te volgen.

Franciscus
Berichten: 38594

#6 , 10 mar 2017 23:40

Normaal bij niet betaling is het indien een retributie een zaak voor de vrederechter.
Bij een Gas boete ( kan het ook zijn) moet de sanctionerende ambtenaar binnen de x maand reageren.

Dat er geen procedure voor klachten zou bestaan lijkt me raar.

Ik denk dat soortgelijke procedure nu standaard zal zijn in de meeste gemeenten.

https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/p ... lde-vragen

Wil u bezwaar aantekenen?

Hebt u een parkeerbon gekregen die volgens u niet terecht is? Dan kunt u bezwaar maken. Bezwaren worden serieus bekeken, maar niet alle bezwaren hebben evenveel kans van slagen.

Om bezwaar in te dienen tegen een retributiebon, kan u schriftelijk of telefonisch contact opnemen met het klantenteam van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen.

Wat gebeurt er als ik de bon niet betaal?

Het klantenteam van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen engageert zich om elk bezwaar grondig te onderzoeken en elke klant een duidelijk antwoord te verschaffen.

Tekent u bezwaar aan tegen een retributie? Dan zet het klantenteam de procedure tijdelijk stop tot het moment waarop u een gefundeerd antwoord krijgt.

Na onderzoek aanvaardt het klantenteam van Mobiliteit en Parkeren uw argumenten? Dan wordt uw retributie geannuleerd.

Is het antwoord dat de retributie te betalen blijft? Dan wordt de inningsprocedure weer geactiveerd. U betaalt de parkeerretributie dan het best binnen de gestelde termijn om mogelijke extra administratie- of gerechtskosten te voorkomen.

Over bonnen uitgeschreven vanaf 1 januari 2014 zegt het retributiereglement (zie onderaan deze toelichting):

U betaalt de retributie binnen de aangegeven termijn.

Betaalt u de retributie niet? Dan volgt er een eerste aanmaning (30 euro). Daarna kunnen er een tweede aanmaning (45 euro: bon + 15 euro administratiekosten) of derde (aangetekende ) aanmaning (45 euro + kosten aangetekende zending).

Betaalt u ook de derde aanmaning niet binnen de aangegeven termijn, dan vordert Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onbetaalde retributies in via een dwangbevel.

Het dwangbevel is een door de stadsontvanger uitgevaardigd betalingsbevel dat uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Dit bevel heeft dezelfde kracht als een vonnis en kan zonder verdere tussenkomst van de rechter worden uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder. Wenst u na het dwangbevel nog steeds niet betalen, dan kan u verzet aantekenen bij de burgerlijke rechtbank.

Heeft u verdere vragen over de invorderingsprocedure?
Contacteer dan het klantenteam van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen.

Kreeg u een retributiebon in de periode 2010-2014?
Dan geldt bovenstaande procedure, enkel de bedragen zijn anders (retributietarief 23 euro, kosten 2e aanmaning 5,50 euro).

Kreeg u een retributiebon vóór 1 januari 2010?
Dan geldt de procedure volgens het oude retributieregelement:

Betaalde u de retributie niet binnen de aangeven termijn? Dan volgt er een eerste aanmaning tot betaling. U betaalt deze best tijdig om extra administratie- of gerechtskosten te voorkomen.

Reageert u niet binnen de aangegeven termijn op de eerste aanmaning? Dan volgt er een tweede aanmaning om er zeker van te zijn dat de aanmaning bij de juiste persoon terechtkomt.

Blijft de bon onbetaald? Dan gaat het dossier naar de gerechtsdeurwaarder. Ook de deurwaarder begin met een aanmaning. Betaalt u niet, dan betekent de deurwaarder het dwangbevel bij gerechtsdeurwaarderexploot.

Betaalt u dan nog niet? Dan ontvangt u een verzoek om voor de vrederechter te verschijnen.

MaartenPaula
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2017 21:46

Geachte


Waar heeft u de boete gekregen?
Oppassen in dit geval, de kans is zeer klein dat uw protest wordt ernstig genomen; vaak gaat het hier over een marginale toetsing. Waarbij er maar één keuze is; betalen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een betwiste retributie/parkeerboete ontvangen in stad Antwerpen. 23€ die ik met reden heb betwist, is opgelopen tot een bedrag van om en bij de 5000€ aan gerechtskosten. GAPA staat boven de wet. Er zijn weinig rechters die durven in te gaan tegen de parkeerbedrijven van stad. GAPA kan zelfs beslag leggen op uw goederen/wagen, dit zonder langs het gerecht te moeten passeren. Ik heb een kompleet dossier.

Respectloos, gangsterpraktijken.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 16 mar 2017 21:50

Geachte
GAPA staat boven de wet. Er zijn weinig rechters die durven in te gaan tegen de parkeerbedrijven van stad.
Nogal goedkoop om te zeggen als u ongelijk krijgt in een zaak, niet?

MaartenPaula
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2017 21:59

Nogal goedkoop?
Mijn dossier is sterk, we zullen zien of GAPA/STAD Antwerpen straks gelijk krijgt.
U werkt voor deze criminelen?

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 16 mar 2017 22:01

Neen, maar ik vind het nogal gemakkelijk om kritiek te geven op het systeem als men ongelijk krijgt, zonder dan te zeggen wat of waar.

Franciscus
Berichten: 38594

#11 , 16 mar 2017 22:26

@ MaartenPaula
Als u niet akkoord gaat met een retributie is het de vrederechter -- retributie is een vorm van belasting.
GAS is een boete - die door sanctionerende ambtenaar (jurist) wordt opgelegd naar aanleiding van vaststellingen. Beroep politierechter.
Ik heb al verschillende mensen die een van beide hadden gekregen maar waar effectief een fout was gemaakt de zaak weten winnen ttz - er is verder geen gevolg aan gegeven en zaak geklasseerd.

Voor de rest u kan schrijven wat u wil want wij weten niet wat er gebeurd is en kunnen daar dus ook geen mening en argumenten op geven.
Bv Een argument als iw was maar 2 minuten te laat is geen argument.... als een voorbeeld.

Denkt u echt dat rechters schrik hebben van een organisatie als Gappa... ????.

MaartenPaula
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mar 2017 09:07

Franciscus

Denkt u echt dat het systeem van de parkeerboetes een correct systeem is? Onlangs in de media; het volledige boetesysteem van de politie is niet legaal; hier gaat het over het flitssysteem... Snel een andere wet stemmen en men kan weer verder.
De parkeerboetes zijn eveneens onwettelijk. Het maakt zelfs nog niet uit of u twee minuten te laat bent of niet.
U denkt echt dat de rechters niet naar de pijpen dansen van de parkeerbedrijven? Waarschijnlijk gelooft u zelfs nog in een eerlijk rechtssysteem. U bent niet meer van deze tijd.

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 18 mar 2017 12:27

Als u populistische uitspraken zonder enige argumentatie gaat maken, maakt u zich enkel belachelijk hoor..

Franciscus
Berichten: 38594

#14 , 18 mar 2017 17:16

Tja, u zal dan de deskundige zijn op dat gebied.
Mijn raad raadpleeg een advocaat en laat deze de zaak pleiten eens dat het zover is dat er na een dwangbevel u voor de rechtbank moet komen.
U mag daar tgo de rechters uw stelling /mening uiteraard ventileren...
Hou ons op de hoogte.

Terug naar “Andere”