Verdacht van diefstal - Verhoor

GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verdacht van diefstal - Verhoor

#1 , 02 mar 2017 19:57

Hallo,

Een aantal dagen geleden kreeg ik een uitnodiging van de lokale politie in de bus om mij op het politiebureau aan te melden om verhoord te worden als verdachte in een zaak 'diefstal van een rugzak met geld'.

Ik wist niet meteen waarover het ging, maar bij eventjes rondvraag te doen wist ik al snel wat er aan de hand was:

Een aantal weken terug was ik op een feestje in een café. Ik ben goed bevriend met de zaakvoerder dus om sigaretten te roken ga ik vaak in de niet voor klanten toegestane ruimte achter in het café. De ruimte doet echter ook dienst als onbewaakte vestiaire dus eigenlijk komt er wel wat volk over de vloer in deze ruimte.

Ik kwam die avond van op kot dus ik had mijn klein valiesje bij met mijn vuile was van 2 weken in, die mijn moeder dan kon wassen om maandag terug gewassen en gestreken terug mee te nemen. Ook mijn MacBook zat in dat valiesje. Ik ben met mijn valiesje naar de onbewaakte vestiaire gegaan, omdat ik niet wou dat hij zou verdwenen zijn, logisch uiteraard.

Nu moet het er om doen dat er die avond een rugzak is verdwenen uit die ruimte. In die rugzak zou geld (?) gezeten hebben. De eigenaar van de rugzak zou klacht hebben ingediend bij de politie die nu de zaak onderzoekt zoals elke andere zaak.

Nu is het zo dat men de camerabeelden van de bewuste avond heeft opgevraagd. In die onbewaakte ruimte hangt geen camera (is dan ook privé), maar je ziet op andere camera's wel wie er binnen en buiten komt.

Ik was me op die avond van geen kwaad bewust dus op een bepaald moment ben ik naar huis gegaan. Dat is ook op die beelden te zien, dat ik terug naar die ruimte ga, mijn valiesje neem, en vertrek. Nu heb ik een lichtblauw vermoeden dat men denkt dat ik die rugzak heb meegenomen. Het is echter niet te zien op de beelden. Is ook niet mogelijk want ik heb er geen weet van, maar zit natuurlijk wel met de zaak verveeld.

De zaakvoerder had nochtans aan de politie verklaard dat ik hier onmogelijk iets mee te maken zou kunnen hebben, omdat hij mij vertrouwd zoals zijn eigen zoon. Daar heeft de politie echter geen gehoor aan gegeven, vermits ik nu dus vriendelijk ben uitgenodigd op het kantoor.

Ik ben van zin om morgen in de loop van de dag langs te gaan op kantoor, om te luisteren wat er allemaal te zeggen is.

Iemand 'tips'?

Thx!

Gilles

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 02 mar 2017 19:59

Gewoon uw verhaal doen, pak het tasje al mee zodat ze weten hoe dit er uit ziet.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 mar 2017 20:09

Hier ook eens lezen:
U hebt bv het recht voorafgaand een advocaat te raadplegen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 mar 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2017 20:30

Gewoon uw verhaal doen, pak het tasje al mee zodat ze weten hoe dit er uit ziet.

Dat valiesje?


GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2017 20:35

Ok, doen we. Zijn er nog dingen?
Ik ga vooraf dus geen advocaat meer raadplegen, ik weet van niets, er kan dus geen misdrijf te zien zijn op die beelden.

Heb niets te verbergen, maar feit dat je 'verhoord' wordt, is niet oké in mijn ogen en al zeker niet als 'verdachte'.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 02 mar 2017 20:37

Ok, doen we. Zijn er nog dingen?
Ik ga vooraf dus geen advocaat meer raadplegen, ik weet van niets, er kan dus geen misdrijf te zien zijn op die beelden.

Heb niets te verbergen, maar feit dat je 'verhoord' wordt, is niet oké in mijn ogen en al zeker niet als 'verdachte'.
Er zijn nochtans voldoende aanwijzingen als ik uw verhaal hoor. Je bent verdacht, je gaat naar daar om aan te tonen dat je er niets meer te maken hebt, en je wandelt weg. Zo hoort het toch?

GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2017 20:41

Ok, doen we. Zijn er nog dingen?
Ik ga vooraf dus geen advocaat meer raadplegen, ik weet van niets, er kan dus geen misdrijf te zien zijn op die beelden.

Heb niets te verbergen, maar feit dat je 'verhoord' wordt, is niet oké in mijn ogen en al zeker niet als 'verdachte'.
Er zijn nochtans voldoende aanwijzingen als ik uw verhaal hoor. Je bent verdacht, je gaat naar daar om aan te tonen dat je er niets meer te maken hebt, en je wandelt weg. Zo hoort het toch?
Weet het niet ben nog nooit verhoord dusja, weet ook niet zo goed wat ik er van moet verwachten. Ik neem aan dat we geen scène uit Zone Stad of Flikken Maastricht moeten naspelen

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 02 mar 2017 22:03

Was voor de wet Franchimont ... maar de laatste jaren is ook in Nederlands de Salduzwetgeving van toepassing.
PS ook niet vergelijken met de buurtpolitie - daar haalt geen enkele aflevering de rechtbank wegens procedurefouten vanaf beeldje één tot het laatste beeldje.

GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2017 23:23

Hoi,

Ondertussen is alles achter de rug. ik heb me aangemeld bij de politie met mijn oproepingsbrief en heb alle vragen die de inspecteur mij stelde beantwoord. Hij noteerde alles en liet mij naden mijn verklaring ondertekenen. Tot noch toe heb ik hier nog niets anders van vernomen.

Het ging er inderdaad niet aan toe zoals bij de Buurtpolitie, maar zover was ik ondertussen wel al toen ik mij aanmeldde op kantoor ;)

Bedankt voor jullie interactie!

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 12 mei 2017 10:35

Het ging er inderdaad niet aan toe zoals bij de Buurtpolitie
Laat ons inderdaad maar hopen dat het er bij de politie niet echt aan toe gaat zoals bij de Buurtpolitie ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”