Hoe iemand colloqueren door overdreven alcoholgebruik

DavidM080698
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Hoe iemand colloqueren door overdreven alcoholgebruik

#1 , 22 feb 2017 21:02

Kan er iemand mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb een broer die een zwaar alcoholverslaving heeft waardoor hij agressief is tegen iederen (ikzelf zit al 10 jaar achter hem aan het lopen om hem te helpen maar op dit moment heb ik het opgegeven). Hij eet niks meer enkel en alleen nog whisky drinken van 's morgens tot 's avonds laat.
Hij werd al verschillende malen opgenomen in een psychiatrische dienst van verschillende ziekenhuizen maar zodra hij buiten komt begint hij weer te drinken.
Weet er iemand of we voor zware alcoholverslaving iemand kunnen laten colloqueren of laten opnemen zodat hij niet meer kan buiten komen ?
Zo ja, welke stappen moeten of kunnen we dan ondernemen ?
Alle hulp is welkom want op dit moment zijn we radeloos en is het leven van mijn moeder een hel, zij mag niets doen zonder dat zij onder haar voeten krijgt van hem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 feb 2017 21:41

Elke belanghebbende met doktersattest via vrederechter.
Bij dringende via politie en parket
Alcoholverslaving is op zich geen reden tot collocatie maar syndroom Korsakov wordt wel aanvaard.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5RGJZ1-1mg

http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... collocatie

http://www.google.be/search?client=ubun ... hAfUpIHoCw

Mister Wolf
Berichten: 50

#3 , 22 feb 2017 22:01

Sommige Vrederechters zijn zeer terughoudend en colloqueren pas indien de patiënt een gevaar is voor anderen of voor zichzelf.
Gedwongen opname is ook de laatste halte. Men verkiest de patiënt evt. te laten behandelen door een psycholoog en deze de patiënt te laten overtuigen om vrijwillig in een centrum binnen te stappen. Heeft u dat al geprobeerd ? Dat loont zeker de moeite... Er zou in de praktijk meer slaagkans zijn op LT bij mensen die vrijwillig zijn binnengestapt dan bij hen die gedwongen zijn opgenomen, daar is herval zeer frequent, zegt men mij. Ik weet wel zeker dat het zeker niet evident is om op basis van alcoholmisbruik een gedwongen collocatie te krijgen van Vrederechters. Veel succes.
Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Reclame

DavidM080698
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2017 22:20

Als ik mij nog goed herinner heeft hij zich een keer of 6 vrijwillig laten opnemen en zodra hij terug naar huis mocht begon hij weer te drinken, of nog erger wanneer hij in het centrum zat en een 2 uur buiten mocht ging hij gewoon alcohol gaan kopen en als gevolg vloog hij buiten... dus vrijwillig is echt geen optie meer.
Ook is zijn gezondheid heel slecht: zenuwziekte door de alcohol, hij is 40 jaar oud en heeft een hart van iemand van 65 jaar, lever problemen, kan niet meer stappen zonder wandelstok,...
Het probleem is dat er niet veel keuzes meer overblijven

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#5 , 23 feb 2017 18:12

Er zijn 3 wettelijke voorwaarden verbonden aan een gedwongen opname:
1) iemand gedraagt zich zo agressief dat er ernstig gevaar is voor anderen in de omgeving
2) iemand brengt zijn eigen gezondheid en veiligheid zeer ernstig in gevaar
3) er is sprake van een ‘geestesziekte’. De wet geeft hier geen definitie over, een medisch expert bepaalt of iemand geestesziek is.

Een gedwongen opname is in eerste instantie slechts mogelijk voor maximum 40 dagen. Daarna kan door de vrederechter of procureur beslist worden tot verlenging van de opname. Concreet wordt er dikwijls al na 10 dagen een evaluatie gedaan door de vrederechter of procureur. Als er dan geen ‘geestesziekte’ kan worden vastgesteld, dan wordt de betreffende persoon terug vrij gelaten.

Er zijn twee procedures, een gewone procedure en een spoedprocedure.

Gewone procedure

De gewone procedure voor gedwongen opname start met het indienen van een verzoekschrift bij de vrederechter. Aan dit verzoekschrift moet een medisch verslag worden toegevoegd (bijvoorbeeld van de huisarts). Binnen de 24 uur na de indiening van het verzoekschrift bepaalt de vrederechter de dag en het uur van zijn bezoek aan de persoon wiens opname wordt gevraagd.

Spoedprocedure

Er kan een spoedprocedure worden opgestart als er sprake is van een acute situatie of van hoogdringendheid.
De politie neemt in dat geval contact op met de Procureur des Konings.

Terug naar “Andere”