Artikel 38 eerste alinea strafwetboek

veertje1308
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Artikel 38 eerste alinea strafwetboek

#1 , 13 feb 2017 16:50

In artikel 38 eerste alinea Sw. staat dat een geldboete op een overtreding een frank tot 25 frank kan bedragen, behoudens de bij debet uitgezonderd gevallen. Wat bedoelt men met die uitzonderingen. Op wat slaat dit juist. Ik dacht te verwijzen naar art 100Sw. bijvoorbeeld de wegverkeerswet zou een uitzondering zijn op de geldboete voor verkeersovertredingen. Sommige zeggen dat verkeersovertredingen eigenlijk wanbedrijven zijn en geen overtredingen in de zin van artikel. 38 Sw.
Zou iemand mij meer uitleg kunnen geven of mij in de juiste richting kunnen wijzen waarop die uitzonderingen in art. 38 slaan?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 feb 2017 22:31

Dat klopt.
Men spreekt wel van overtredingen wegcode / verkeerswet maar wanneer de geldboete al begint bij 200(Fr nu €) zijn het wanbedrijven.
Maar wat verkeerswetgeving betreft en aanverwante misdrijven ook onopzettelijke slagen en verwondingen ( ongeval) worden door politierechtbank beslecht. Heeft juridisch zelfs een specifiek woord om dit aan te geven nl. gecontraventionaliseerde wanbedrijven.
viewtopic.php?f=46&t=7379
https://nl.wikipedia.org/wiki/Politierechtbank

veertje1308
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2017 13:58

Alvast bedankt voor je antwoord. Het is dus inderdaad de opgelegde straf die de zwaarte van het misdrijf bepaalt. Maar het laatste deel van het zinnetje van art. 38 Sw.: behoudens de bij de wet uitgezonderd gevallen. Kan ik ergens terugvinden waarover dit precies gaat, of gaat dit over de gecontraventionaliseerde wanbedrijven?

Ik dacht dat het eventueel kon te maken te hebben dat indien een rechter een gevangenisstraf en geldboete oplegt en de gevangenisstraf bedraagt 4 dagen maar de geldboete 100 euro, het bewezen feit toch een overtreding omdat de hoofdstraf bepaalt welk karakter het misdrijf heeft. De geldboete krijgt dan een bijkomend karakter. Is dat dan de uitzondering waarover artikel 38 Sw. het heeft?

Alvast bedankt.

Reclame

Terug naar “Andere”