identiteitskaart niet bij

Moto76
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

identiteitskaart niet bij

#1 , 13 feb 2017 12:14

Beste mensen,

Ik heb enkele vragen over een voorval dat ik had toen ik terugkwam van op reis in het buitenland. Ik werd eruit gehaald op de luchthaven, geen idee waarom, wilden ze me ook niet zeggen. Ik werd een aantal vragen gesteld, waarop die agent besliste om me mee naar binnen te nemen. Ik had zoals iedereen die op reis gaat sigaretten mee genomen uit de taxfree winkel. Die kerel vertelt me plots dat dit niet mag en ik dus een boete moet betalen.
Ik vraag hem of hij gek is geworden, ik ga namelijk niet betalen voor sigaretten waarvoor ik reeds betaald heb.
Die gast (zijn collega zat er maar voor spek en bonen bij) vertelt me dat ik meer dan 500 euro moet betalen voor de sigaretten. Ik had amper 2 pakken sigaretten bij! Dit lijkt me zoiezo al een beetje corrupt. Je zal me toch niet vertellen dat het 500 euro kost voor 2 pakken sigaretten. Ik vermoed dus dat die gasten wat extra vragen voor eigen zak. Ik heb hen dat gewoon gevraagd maar daar wilden ze natuurlijk niet op antwoorden.

Die gast vertelt me dan dat hij een dossier zal opmaken en dat ik riskeer dat het veel hoger zal uitvallen als het zal worden gevorderd. Hij vertelt me dat er zelfs een mogelijkheid bestaat dat het dossier door het parket wordt behandeld. Ik vertel hem dus dat ik de sigaretten niet meer wil, en hij me dus niets meer kan maken.

Hij beweert dat dit niets uitmaakt, en hij nog steeds een dossier zal opmaken. Zijn collega vraagt me intussen om mijn identiteitskaart. Wanneer ik mijn paspoort geef blijft die gewoon vragen om mijn identiteitskaart. Ik zeg dat ik die niet bij heb en dat hij maar content moet zijn met mijn pas. Hij zegt dat de wet voorschrijft dat je altijd je identiteitskaart moet bij hebben in België. Dit lijkt me verzonnen, een pas is toch net hetzelfde als een identiteitskaart?

Op dit moment lijkt het me allemaal nogal veel gedoe om niks dus ik stel die gasten voor om gewoon 100 euro te betalen, de sigaretten achter te laten en de zaak te vergeten. Lijkt me een schoon voorstel, ze krijgen allebei 50 euro zakgeld en een pak sigaretten. Iedereen weet dat ambtenaren weinig betaald krijgen. Die gast begint gewoon te lachen en zegt dat dit mijn zaak enkel maar verergert. Hij zegt dat dit omkoping is. Wat een gezever! Omkoping is als je vraagt om iets voor je te doen. Ik wou niet dat hij iets voor mij deed maar wou gewoon weg. Kan ik iets doen met dat uitlachen? Ik bedoel bestaat er een wet die zegt dat agenten je niet mogen uitlachen ofzo? Die moeten toch respect tonen?

Nog zoiets, ik mocht niet vertrekken. Dat is toch verboden? Hij zegt mij dat ik vrij ben om te gaan, maar dat ik dan geen kopie van mijn dossier krijg. Dit komt er toch op neer dat ik NIET vrij ben om te gaan? Dan vertrek ik gewoon zonder sigaretten en ik heb geen bewijs van de zaak. Hij zegt me dat het dossier nog moet opgesteld worden maar ik wil toch gewoon een bewijs dat ik daar binnen ben geweest? Ze kunnen toch gewoon vlug wat op een A4tje schrijven?

Hij neemt dus mijn sigaretten in beslag en vertelt me dat ik zal worden uitgenodigd voor een verhoor over sluikinvoer van sigaretten. Komaan! Dat is gewoon overdrijving. Die gast probeert me dus in de schoenen te schuiven dat ik sigaretten zou smokkelen, om zo een hogere boete te kunnen opleggen. Ik snap dat de staat geld nodig heeft maar dit is toch gewoon machtsmisbruik?

Trouwens, een luchthavenagent kan toch geen verhoor doen, dit kan enkel de politie volgens mij!
Ik vroeg me dus af op welke domeinen die gasten hun boekje te buiten zijn gegaan en of iemand een goede advocaat kan aanbevelen om dit aan te kaarten? Ik vermoed dat dit praktijken zijn die ze al jaren toepassen en al heel veel geld mee verdiend hebben. Misschien is het een idee om eens de pers daarover aan te schrijven?

Toen ik vertrok heb ik hen nog mijn middelvinger verschillende keren opgestoken, omdat ik wel zo slim ben om niets te zeggen, anders smeerden ze me nog een proces smaad aan mijn broek. Die gast lachte en zei smalend: dat is genoteerd mijnheer, prettige dag.
Trouwens op het papier dat ik meekreeg staat dat ik 5 fardes sigaretten bij had. Dit is gewoon een verdraaing van de feiten. Ik had 2 pakken bij, die worden zo verkocht. Dus die zet het aantal gewoon in fardes om het erger te doen lijken.
Mij maakt het niet zoveel uit, aangezien ik niet rook, maar ik dacht gewoon wat geld te verdienen om ze door te verkopen aan een vriend, dan winnen we er allebei wat aan.

Ik zou gewoon graag wat doen tegen dit machtsmisbruik door de luchthaven. Wat doet die luchthavenagent denken dat hij flik ofzo is? Die mogen dat toch helemaal niet doen?

Die gast zei me dat voor die identiteitskaart een artikel 1 van het koninklijk besluit ofzo was. Ik vind dit toch niet online. Zij mogen toch enkel optreden als een WET dat zegt? Wie maakt het nu wat uit wat de koning zegt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 13 feb 2017 12:53

U doet weeral een reeds foute veronderstellingen:

- Er staat wel degelijk een limiet op het aantal sigaretten dat u vrij mag invoeren
- Een paspoort is geen identiteitskaart
- Identiteitskaart moet u inderdaad steeds op zak hebben
- Uw acties kunnen inderdaad als poging tot omkoping gezien worden
- Douane kan perfect verhoor afleggen
- Ook een gebaar kan smaad zijn
- Een Koninklijk Besluit is een wet


Bon, conclusie. Hier kan nog wel wat van komen. Net zoals uw vorig topic met de snelheidsovertreding denk u alles te weten, maar zit u er serieus naast waardoor u zichzelf verder in de problemen werkt. Ik zit mij zelfs af te vragen of dit nog een serieuze vraag is of enkel een troll topic, want zoveel onkunde zou mij toch wel verbazen.

Moto76
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2017 13:52

Ik snap wel dat er een limiet is op sigaretten, maar als ik dat niet weet maakt dat toch wel iets uit? Je kan toch niet van mij verwachten dat ik alle wetten ken?
Trouwens, ik ga wel akkoord dat ik misschien over de limiet zat, maar 500 euro voor 2 pakken sigaretten is toch absurd?
Volgens mij was dit trouwens geen douane maar iemand van de luchthaven. De vorige keer dat een douanier me aansprak droeg die een blauw schildje met douane erop en schouderlapjes. Deze droeg niets op de schouders en geen schildje.
Je moet toch gewoon je identiteit kunnen bewijzen, en een paspoort is toch een geldig identiteitsbewijs? Hoe kan je er anders mee op reis gaan? Toen ik aan de politie iets eerder mijn paspoort gaf hebben die het wel zonder vragen aanvaard. Waarom zou die andere kerel het dan niet aanvaarden?
Ik heb die toch niet gevraagd om iets te doen? Ik gaf gewoon een geschenk, zonder er iets voor terug te vragen. Dan is het toch geen omkoping?
Hoe kan die bewijzen dat ik mijn vinger opstak? Ik heb niets gezegd dus hoe kan je iemand beledigen zonder iets te zeggen?

Ik snap niet waarom iedereen steeds de politie enzo verdedigd. Wij hebben toch ook rechten en die mogen toch niet alles?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 13 feb 2017 14:24

- Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Uiteraard verwacht men niet dat u alle wetten vanbuiten leert, maar als u sigaretten wil invoeren, lijkt het mij toch logisch dat u even opzoekt wat wel en niet mag? Of verwacht ik dan te veel?
- Als het over sigaretten gaat, zal het wel een douanier zijn. U hebt het recht om hem zijn aanstellingsbewijs te laten tonen, maar ik vermoed dat u dat niet gevraagd hebt?
- Het is inderdaad de bedoeling van de wet dat u zich kunt identificeren. De wet zelf zegt dat de identiteitskaart moet worden voorgelegd. Niet het paspoort, niet het rijbewijs, niet de aansluitingskaart van de lokale wielerclub. Men kan het met een beetje goodwill aanvaarden, maar ja, ik denk niet dat u met die houding nog op veel goodwill had kunnen rekenen.
- Een geschenk om u te laten gaan. Omkoping dus.
- Gebaren vallen ook onder smaad. U hoeft dus niets te zeggen.

U hebt rechten, maar u kent uw rechten niet. U kunt geen rechten inroepen die alleen in uw wereld bestaan.

Terug naar “Andere”