HELP! Onterechte gerechtskosten na "leeg" onderzoek

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

HELP! Onterechte gerechtskosten na "leeg" onderzoek

#1 , 07 feb 2017 23:05

Beste kenners

Met alle wanhoop nabij hoop ik bij jullie enig advies in te winnen.

Vorig jaar ontdekte ik dat ik beroepsmatig deel uitmaakte van een gerechtelijk dossier ter mijne laste. Het dossier bleek reeds +1 jaar lopende zonder mijn medeweten en er werden meerdere strafrechtelijke feiten onderzocht waarvan ik verdacht werd.

Na verhoor en toevoeging van mijn bewijslast kon ik zo goed als alle feiten ophelderen, waardoor uiteindelijk duidelijk werd dat ik niets te maken had met de tenlastelegging. Het dossier betrof een zoektocht naar een bepaalde persoon, waarbij ik door omstandigheden en foute informatie in beeld kwam als verdachte. Alles werden onderzocht maar ik kon dus de verdachtmakingen weerleggen en mij laten uitsluiten als verdachte.

Doordat ik volledig werd doorgelicht geraakte evenwel bekend dat ik in de fout ging bij het consulteren van een databank, zonder wettige reden. Ik heb dit ook netjes toegegeven en uitgelegd wat mijn beweegredenen waren. Deze fout staat los van de initiële feiten, maar gaat natuurlijk mee in het dossier...

Groot was mijn opluchting toen de raadkamer mij buiten vervolging (geen rede tot vervolging) stelde van de initiële feiten. Voor het nieuwe feit (onwettig consulteren databank) ging kreeg ik opschorting van straf.

Vandaag ontving ik echter een overschrijving van FOD Financiën, met de vraag om de volledige gerechtskosten te betalen (4000 euro!). Deze kosten betreffen enkel kosten die werden gemaakt in het onderzoek naar de initiële feiten, waarvan uiteindelijk bleek dat ik er niets met te maken had (dus ten ontlaste dan maar). Er werden (zo goed als geen) kosten gemaakt voor het onderzoek naar mijn onwettige consultatie van de databank.

Ik val uit de lucht en kan helemaal niet begrijpen dat ik dien op te draaien voor kosten van een onderzoek, dat achter mijn rug werd gevoerd, en uiteindelijk een dood spoor betrof. Ik begrijp niet dat ik, omdat er toch één bijkomend foutje werd gevonden, toch zou moeten opdraaien voor ALLE gerechtskosten van een dwaalspoor?

Dit slaat alle verbeelding en het maakt mij meer dan kwaad. Ik las op de beschikking dat strafvervolging werd opgeschort voor de éne fout die toch boven water kwam, waardoor ik er van uit ging dat alle gerechtskosten ook opgeschort gingen worden natuurlijk.

Hier lig ik nu met een factuur van 4000 euro, kosten voor onderzoek naar feiten waarmee ik niets te maken heb.

Ik kan en wil hier niet met akkoord gaan! Wat kan ik nu doen? Wie of wat bepaalt hoeveel kosten onderzoekers mogen maken in hun voorbereiden van een dossier? Ik kan toch niet voor alles opdraaien omdat ze toch 1 foutje vinden? Had men mij verhoord vóór het maken van de kosten, kon ik alvast alles uitleggen zodat onderzoek overbodig was.... Ik heb het hele dossier meermaals ingelezen en ik ben er onterecht ingerold, maar nu zit ik er toch mee...

Wat kan ik doen? Waar kan ik bezwaar tegen deze kosten aantekenen? Help! :(

Eeuwige dank!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 07 feb 2017 23:08

Hebt u geen advocaat.
U bent dan blijkbaar de enigste die veroordeeld is in de zaak.
Kan u nog in beroep gaan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 feb 2017 23:12

Opschorting van straf betekent niet dat u niet werd veroordeeld en schuldig bevonden.
Gerechtskosten zijn wettelijk vastgelegd.
Het is niet gebruikelijk dat men eerst uw toelating komt vragen om onderzoeksdaden te mogen stellen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2017 23:25

Lees de beschikking van de raadkamer. Daar zou u in moeten kunnen zien tot welke gerechtskosten u veroordeeld werd.

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 08 feb 2017 07:36

Dit staat inderdaad bij de beschikking, maar bij de vermelding van de opschorting van een straf voor opzoeking in de databank. Ik ging er dus van uit dat deze kosten ook opgeschort werden!

Ik had een advocaat, die mij de beschikking nadien heeft gemaild zonder verdere info maar met de melding: volgende keer niet meer doen en case closed. Ik opgelucht natuurlijk!

Ik zou nooit akkoord gaan met dergelijke kosten en nu zit ik ermee! Ik had begrepen dat beroep tegen opschorting zelfs onmogelijk is?!

Dit kan toch niet? Wat als dit 10.000 of 20.000 euro was? Zomaar betalen omdat ze dachten dat ze mij zochten? Ze waren fout, ik heb hier genoeg nadeel door gehad (pc en gsm in beslag, 1 jaar frustratie), maar ik moet toch niet opdraaien voor hun leeg onderzoek?

Ik maakte 1 foutje en dit zou normaal een minnelijke schikking zijn van 150€. Maar ik kreeg opschorting, maar moet nu wel het loos onderzoek betalen?!

Als ik niet betaal, komt dit dan terug voor een rechter die dan een deurwaarder aanstelt? Waar kan ik heen met mijn bezwaar?

Mijn advocaat reageerde met de melding dat ik wel zou moeten betalen.

Zonder in detail te treden, is dit toch duidelijk niet proportioneel en zeker niet rechtvaardig?!

Ik wil gerust opdraaien voor het onderzoek m.b.t. het feit waarvan ik schuldig ben bevonden, maar deze kosten hebben daar niets met te maken!
Laatst gewijzigd door Stijnley op 08 feb 2017 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 08 feb 2017 07:39

En inderdaad ik ben de enige in het dossier.

Het dossier start met meerdere verdachten, waarna er "info" is waar ik plots vermeld word. Geen bron, geen bewijzen, niets.

Vervolgens spitst men zich toe op mij, zonder resultaat, buiten een fout waar ze zelfs niet naar zochten. Ik heb geen idee of ze wél vonden wat ze zochten bij de andere in de start, hiervan komt niets meer ter sprake.

De uitspraak is van 31/10, dus geen idee of er nog iets mogelijk is!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 08 feb 2017 12:20

Uw advocaat heeft het bij het rechte eind!
Wat het Gerecht heeft beslist voor de andere verdachten maakt niets uit voor uw
zaak. Ze hebben alleszins in uw geval iets gevonden en je bent veroordeeld.
Of ze dat via omwg of toeval hebben gevonden maakt daarbij niets uit.
Vandaar dat de wettelijke gerechtskosten u worden aangerekend.
Tenzij u de overheid wil dagvaarden wegens te hoge wettelijke tarieven voor gerechtskosten
zal u zich bij de gevolgen van uw veroordeling meten neerleggen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2017 15:18

Er is een uitspraak van de rechter. U hebt hiertegen geen beroep aangetekend. Die uitspraak is definitief. Of die uitspraak u terecht veroordeelt of niet doet niet meer ter zake, de uitspraak is er en u kan er niets meer tegen doen. U had tegen de uitspraak beroep kunnen aantekenen. U hebt dat niet gedaan.
De zaak moet niet meer voor de rechter komen. Met die uitspraak kan de ontvanger van de penale boeten u de deurwaarder sturen.

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#9 , 08 feb 2017 17:37

Dit klopt niet. Ik kreeg opschorting voor 1 van de 4 onderzochte feiten. Tegen opschorting is er geen beroep mogelijk, want er is geen vervolging.
Dus ik heb nooit de keuze gehad om akkoord te gaan of niet.

Voor de 3 andere feiten was er geen reden tot vervolging, want ik heb er niets met te maken.
Waarom zou ik dan toch hun nutteloze energie moeten gaan vergoeden?

Een anonieme informant (vermoedelijk ex) zorgt ervoor dat ik in het dossier beland. Ik moet hiervoor dan toch niet opdraaien als iedereen verkeerd is?
Zo zit ons rechtsysteem toch niet in elkaar?!!

Wat als men 3 jaar lang onderzoek deed, diende ik dan 20.000 euro te betalen nadat blijkt dat ik er niets met te maken heb.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat er hier geen bezwaar meer mogelijk is. Mij hierbij neerleggen kan ik alvast niet aanvaarden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 feb 2017 19:03

U had wel degelijk beroep kunnen aantekenen. Als was het maar tegen uw veroordeling tot betaling van de gerechtskosten. Tegen een vonnis dat de opschorting van de uitspraak beveelt kan trouwens ook beroep worden aangetekend. Opschorting betekent immers dat u schuldig verklaard wordt aan de u ten laste gelegde feiten.
Uw probleem is dat u de gevolgen van de uitspraak niet ten volle begrepen hebt. Maar daar is het nu te laat voor.

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 10 feb 2017 14:39

Tot hoe lang is daar dan beroep tegen mogelijk? Heb je daar enige bron van zodat ik dit kan voorleggen aan mijn advocaat?

Ik heb een raadsman die mij daar niets van gezegd heeft, hij sloot het dossier positief af...
Ik kan hiervoor toch niet opdraaien? Wat is dan het nut van een raadsman?
Laatst gewijzigd door Stijnley op 10 feb 2017 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 10 feb 2017 14:46

4000€ gerechtskosten bij een opschorting? Dat men toch eens uitleggen waar dit bedrag werd vastgelegd hoor.

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 10 feb 2017 14:51

Inderdaad, exact mijn reactie.

Bij inzage in het dossier heb ik wel degelijk tientallen kostenstaten gezien. Vermoedelijk is de 4000 euro de som hiervan. Al deze kosten sloegen op onderzoeksdaden naar de feiten waarin ik niet ben veroordeeld (feit a, b en c). Ik krijg opschorting van straf omwille van feit d, dat boven water kwam in het onderzoek, maar ik zou alles moeten betalen?! Dan kreeg ik liever een straf voor feit D, want ik weet dat dit louter een minnelijke schikking van 150 euro zou betreffen!

Een gedetailleerd overzicht van de kosten heb ik nooit ontvangen, enkel eindfactuur...

Kan ik FOD Financiën ingebrekestellen voor het innen van deze factuur? Om een deurwaarder te voorkomen?


Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 10 feb 2017 15:05

Dus ik had wel degelijk 30 dagen beroepstermijn? Ik kreeg de beschikking per mail overgemaakt na 21 dagen...

Maar niemand die mij heeft ingelicht dat die kosten voor mij zouden zijn.

Wat kan ik nu nog doen? Naar wie kan ik mij richten? Er moet toch enige instantie zijn waar ik terecht kan?

Terug naar “Andere”