Intrekken verklaring

Elli_Elli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Intrekken verklaring

#1 , 29 jan 2017 13:16

Mijn vriend heeft psychische problemen en was in een 'manisch psychotische' toestand wanneer hij mij verplicht heeft tot bepaalde seksuele handelingen. Ik was mij goed bewust van zijn psychische toestand en ik en zijn familie hadden al verschillende keren geprobeerd tot aandringen van collocatie. Dit lukte niet en achter weken/maanden proberen ben ik de verklaring gaan afleggen van feiten die week en diezelfde dag bij de politie, waarvan zij gemaakt hebben 'verkrachting'. Hij is gearresteerd geweest en is in hechtenis genomen in afwachting van een gerechtspsychiater. Deze is geweest en heeft bevestigd dat hij op het moment van de feiten idd in een manisch psychotische toestand was. Hij zit nog in voorhechtenis momenteel. Ze houden hem uit veiligheid natuurlijk. Komende vrijdag komt het voor de raadkamer en hij heeft deze week een brief gekregen met daarin dat hij geïnterneerd wordt. (Wij willen ook niet liever dat hij begeleid wordt in een instelling en niet in de gevangenis (hoort hij zeker niet thuis)). Mijn vriend is ondertussen van het manische, de depressie ingegaan. Hij vraagt me continu mijn verklaring tegen hem in te trekken. Is dit überhaupt nog mogelijk (hij zit nu bijna 2maanden in voorhechtenis) ? En wat voor (juridische) gevolgen heeft dit nog voor de definitieve uitspraak en in de toekomst ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 29 jan 2017 16:22

Het is niet mogelijk de verklaring in te trekken. Het is wel mogelijk een bijkomende verklaring af te leggen. Het is niet aan het "slachtoffer" om te beslissen of er sprake is van vervolging. Zodra de politie in kennis werd gesteld van de strafbare feiten, is er geen weg meer terug.

Elli_Elli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2017 17:13

Het is niet mogelijk de verklaring in te trekken. Het is wel mogelijk een bijkomende verklaring af te leggen. Het is niet aan het "slachtoffer" om te beslissen of er sprake is van vervolging. Zodra de politie in kennis werd gesteld van de strafbare feiten, is er geen weg meer terug.


Dank u wel

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 29 jan 2017 17:51

Als hij al twee maanden is opgesloten is hij zo wie zo al voor de raadkamer geweest en komt hij nu voor de tweede maal voor raadkamer.
Indien hij daar niet mee akkoord gaat zal er beroep moeten ingesteld worden binnen de 15 dagen voor de Kamer van Inbeschuldigingstelling.
Het is de procureur des Konings en voor het hpf van beroep de Procureur-Generaal die voorstelt over de verdere actie (vervolgen of internering).
Het is echter de rechtbank(raadkamer) of de K.I. die beslist wat er effectief zal gebeuren.
Vordering door het openbaar ministerie beslissing steeds door een rechtbank.
Zijn advocaat kan steeds in beroep gaan en een tegen expertise vragen en KI kan dan beslissen een college van experten aan te stellen.
Er is trouwens een forensisch centrum waar geïnterneerden nu naartoe kunnen. Gent en nu binnenkort Antwerpen ( maar nog steeds te weinig plaatsen)

Terug naar “Andere”