Frauduleus gebruikte tankkaart.

Nancy J
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Frauduleus gebruikte tankkaart.

#1 , 19 jan 2017 16:59

Dit is niet verzonnen, echt aan het gebeuren.
Mijn zoon A verliest zijn portefeuille in Amsterdam aan het X Tankstation. Hierin zitten oa tankkaarten van ons bedrijf.
Hij gaat zondag aangifte doen bij de Belgische politie en blokkeert de tankkaarten.
Maandagmorgen krijgen we telefoon van de firma van de tankkaarten. Er werd op zaterdag avond 4x getankt met de kaart voor een bedrag van €1300,- Tankbeurten van 300 en 200 liter aan benzine !! waar krijg je dat in ? Volgens ons zijn dit serieuze criminelen en niet iemand die toevallig dit vindt en profiteert om ff gratis te tanken.
Wij dus terug naar het politiekantoor om dit aan te geven. Het heeft 1,5u geduurd om 1,5 pagina te typen (met 2 vingers) We hadden alle gegevens van de stations waar getankt werd via de firma van de tankkaarten. De gegevens van het station waar de portefeuille verloren werd hadden we genoteerd en mee genomen.
Vermits er niet veel actie ondernomen werd heb ik ter plaatse zelf gebeld met de beheerder van het tankstation. Ja er zijn camerabeelden, ze worden 3 weken bewaard. Belgische politie raadt ons aan om ook in Nederland aangifte te doen, dan zal alles sneller gaan ... (!!)
Wij s avonds naar Bergen op Zoom om aangifte te doen. U moet een afspraak maken om een aangifte te doen, er staan er al 2 op voor vanavond dus dat kan niet meer ... O maar u kan ook via internet aangifte doen. O da's makkelijk. Blijkbaar niet want je moet de Nederlandse nationaliteit hebben om dit te doen. Dan maar contactformulier ingevuld om een afspraak te maken.
Volgende dag gebeld naar de Nl politie : o maar dat kan niet 2x aangifte doen van hetzelfde misdrijf ...
Terug naar de Belgische politie : oei dan vrees ik dat het te lang gaat duren eer we alles in orde hebben, daar tegen zullen de camerabeelden niet meer beschikbaar zijn ... (3weken)

Inmiddels heb ik de gegevens die ik van de fuel card company gekregen heb doorgestuurd naar de beheerder van de tankstations en de politie ...Ze hebben dus alles kant en klaar gekregen en dan nog gaat het niet lukken om de beelden binnen de 3 weken aangevraagd te krijgen !!!!
Wat in godsnaam moet ik doen ????
...
Ik vergeet nog iets ... bovenaan het PV staat het beroep van A ... 'zonder' ... hij is reeds 6 jaar zelfstandige en heeft daarvoor 2 jaar gewerkt in loondienst ... Info is up to date ... Misschien kan hij dop aanvragen dan ipv sociale bijdragen te betalen ????

Sorry maar als dit ons juridisch systeem is dan is het verwonderlijk dat er niet nog veel meer mis loopt dan nu al gebeurd ...
Nancy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 19 jan 2017 17:11

Stond de code op de kaart vermeld? Of zat ze erbij?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 19 jan 2017 18:11

Belgische politie kan niet veel gaan doen in Nederland. Ik vind het dan ook bijzonder goedkoop om te liggen kappen op de Belgische Justitie terwijl u gewoon klacht had moeten indienen in Nederland en zij de onderzoeksdaden moeten stellen.

Waarom die dag wachten met het blokkeren van de kaarten?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 jan 2017 20:00

. Hierin zitten oa tankkaarten van ons bedrijf.
Dus verschillende kaarten. Hoe weten die oplichters welke code ze moeten gebruiken bij welke kaart. Zijn het dan helderzienden geweest.
Als tankkaartmaatschappij ook van mening is dat de codes op de kaarten stonden, zal je niet kunnen terugvorderen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 19 jan 2017 20:00

Klopt. Feiten zijn in Nederlands gepleegd en dienen daar geregistreerd en vervolgt te worden.
In principe doet het er niet toe dat u al aangifte hebt gedaan bij de Belgische politie.
Politie stuurt hun PV naar het parket en deze moeten dan een onderzoeksrechter vorderen om een rogatoire opdracht naar NL te sturen.
Kan gemakkelijk een zestal weken duren.
In Nederland is al lang het systeem in voege om aangifte en afspraken te maken via internet. (Hier in onze stad is dat ook van toepassing met uitzondering van heterdaadmisdrijven).
Dat men in NL zegt er is al aangifte gedaan doet er in feite niet toe gezien de feiten in NL gebeurd zijn maar u ook tegenover de Belgische maatschappij moet ingedekt zijn. Nederlandse politie kan via hun officier van justitie dan de zaak (gezien ze het Belgisch PV nr hebben) de zaak doorspelen aan het juiste Belgische parket.


PS Ik typ ook met een drietal vingers.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 19 jan 2017 20:51

De kaart had inderdaad sneller geblokkeerd kunnen worden ....
Stond de code op de kaart vermeld? Of zat ze erbij?
Ik stelde deze vraag omdat ze zeer relevant is en het zal dan ook de eerste vraag geweest zijn die men stelde bij aangifte politie en Card Stop indien deze hier van toepassing. Men moet hierop naar waarheid antwoorden. Indien ja dan zijn uw kansen klein want dan was uw code niet geheim.

Zoon heeft zijn portefeuille daar verloren dus die is in handen gekomen van toevallige malafide opportunisten maar geen mensen die de magneetstrip gecopieerd hebben of die de geheime code ontfutseld hebben.

Bijzonder jammer voor jullie maar ik probeer enkel mee te denken met de gegevens die er zijn.
Heb zelf net een serieuze Visa-kaart fraude achter de rug en die werd snel en behoorlijk opgelost.

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2017 10:19

Maandagmorgen krijgen we telefoon van de firma van de tankkaarten. Er werd op zaterdag avond 4x getankt met de kaart voor een bedrag van €1300,- Tankbeurten van 300 en 200 liter aan benzine !! waar krijg je dat in ? Volgens ons zijn dit serieuze criminelen en niet iemand die toevallig dit vindt en profiteert om ff gratis te tanken.
Een vrachtwagen kan tot 1000 l tankinhoud hebben. Nu, iets nemen waar je geen recht op hebt, blijft niet OK...Maar kan dus effectief een vrachtwagenchauffeur zijn die zegt "even bijtanken".

Nu, was die kaart met PIN-code?

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 20 jan 2017 10:38

Vrachtwagens rijden quasi allemaal op diesel, TS spreekt over benzine.
"sowieso" schrijf je zo.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 20 jan 2017 16:50

Het zou niet de eerste fraudeur zijn die even familie en vrienden belt en waar men tijdens dezelfde tankbeurt een paar wagens en jerrycans vult.
Maar inderdaad. tankkaart is niet bruikbaar zonder code dus....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 20 jan 2017 18:59

Alles loopt hier maar verkeerd wat kan verkeerd lopen, verliest zijn portefeuille met tankkaarten, wat zat er dan nog zijn portefeuille.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Adriana
Berichten: 396

#11 , 22 jan 2017 19:00

Jullie weten precies niet veel over fraude met tankkaarten . Gebeurt meer dan je denkt en dieven hebben geen code nodig...

De kaarten zijn hoogstwaarschijnlijk gestolen en niet verloren. ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 jan 2017 19:57

En war zouden we dan moeten weten over die fraude? Blijkbaar heb jij er ervaring mee.

djorkaef
Berichten: 138

#13 , 22 jan 2017 21:27

Mijn tankkaart heeft wel een code hoor. Daar kan een dief niets mee. Een bedrijf dat daar geen code op laat zetten is wel heel naief. Ook lomp om er geen dag-limiet op te zetten. In 24h kan je nooit meer dan 250 liter nodig hebben. Hoe zoiets als dit nog steeds kan is mij een raadsel.

Adriana
Berichten: 396

#14 , 23 jan 2017 08:33

Ik beweer niet dat een tankaart geen code heeft, ik zeg alleen dat dieven fraude kunnen plegen zonder dat de pincode op de kaart geplakt is. Net zoals veel fraude is met bankkaarten, is er ook veel met tankkaarten. Het zijn dan ook georganiseerde bende’s. Iemand die zomaar een portefeuille “vindt” met een tankkaart mét pincode en denkt wat gratis te kunnen tanken, zal niet ineens zo een grote hoeveelheid benzine tanken, in verschillende tankstations.

Iemand zei iets over de limieten…ik ben er vrij zeker van dat het hier over verschillende kaarten gaat, het zou mij erg verbazen als er geen dag/week/maand limiet op de kaart staat. Bij diesel is het meestal 500 l per dag, bij benzine zal dit normaal gezien veel minder zijn.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 23 jan 2017 09:24

Bij mijn tankkaart van destijds moet ik een code ingeven en de huidige kilometerstand. Was deze verkeerd, of week deze teveel al van de vorige: geen tankbeurt. Heb een paar maal meegemaakt dat ik, per vergissing, een verkeerd cijfer indrukte, en dat 3 x na elkaar ( omdat ik dacht juist te zijn) en je kan je tankbeurt helemaal vergeten. Ik moest dan contact opnemen met de maatschappij die de kaart had uitgegeven.

Terug naar “Andere”