Fouilleren en uitkleden door politie in gevangenis

justadude
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fouilleren en uitkleden door politie in gevangenis

#1 , 17 jan 2017 18:40

Ik ging onlangs een vriend bezoeken in de gevangenis.
Dit was waarschijnlijk de 4e keer dat ik hem bezocht maar vlak voordat de gevangenen de bezoekersruimte binnenkwamen, kwamen een aantal inspecteurs gekleed als burgers met een oranje armband de zaal binnen samen met een speurhond.
Elke keer de hond gind zitten naast de persoon aan wie de hond net gesnuffeld had moest de persoon mee met de speurders. Ik gebruik geen drugs en ben ook niet in contact gekomen met of andere verdachte middelen, maar de hond ging toch naast me zitten.
Ik moest mee met de speurders en in een aparte kamer vroegen ze om mijn jas en schoenen uit te doen die ze zorgvuldig onderzochten. Daarna verzochten ze ook om al mijn kleren uit te doen, ook mijn boxershort en ik moest 3x hurken zodat ze zeker waren dat ik niets verstopt had in mijn 'onderste holte'. Een vrij beschamend en denigrerende ervaring.
Mijn vraag nu is, wat zijn mijn rechten wanneer het aankomt op dit soort fouilleren, mag ik het weigeren of niet en wat zijn de gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 jan 2017 18:56

Tja, hoe denk je dat al die gms's, drugs, e.d. in de gevangenis binnenkomen? Mensen zijn nu eenmaal creatief als het op smokkelen aankomt.

Dat de hond u uitkiest, is voldoende aanwijzing om een fouillering uit te voeren, want er is een duidelijke reden. Ik zou zeggen dat de hond een inschattingsfout heeft gemaakt, mogelijk zelfs een beroepsfout, maar ik betwijfel of u klacht kunt indienen tegen een hond.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 17 jan 2017 19:49

Bij mijn weten perfect wettig enkel een onderzoek aan het lichaam dient met een bevelschrift onderzoekrechter te worden uitgevoerd.
Dat de hond zich 'vergist' kan maar wil wel zeggen dat in toch in contact geweest bent met .... wil niet zeggen dat u gebruikt maar uw kledij of uw handen zijn wel in contact geweest.

Reclame

justadude
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2017 20:19

Ik zeg niet dat de hond fout is, ik kom persoonlijk nooit rechtstreeks in contact met zulke middelen, dat mijn jas in een vestiaire gehangen heeft en mogelijks zo in contact is gekomen kan best. Ze mogen mij fouilleren zoals ik al 10 tallen keren gefouilleerd ben geweest op luchthavens en festivals, maar me volledig uitkleden, dat zie ik niet zitten. Daarom dat ik me afvroeg of je dit mag weigeren, er moet toch een wet bestaan die dit uitlegt, of niet? Al moest ik 6 uur vastgehouden worden, glasbezoek krijgen of constant in de gaten gehouden worden door een cipier of cameras, mag allemaal best.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 jan 2017 20:24

Je zal waarschijnlijk wel kunnen weigeren, maar daar zullen wel gevolgen aanzitten. Waarschijnlijk wel de minst erge is dat ge uw bezoek zal kunnen vergeten

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 17 jan 2017 20:36

Dat is bewakingspersoneel. Politie heeft meer bevoegdheden en kunnen dat dus wel.
U hebt inderdaad de mogelijkheid om te weigeren ... vermoedelijk zal u dan gearresteerd worden en overgebracht naar politiebureau.
Men zal dan aan onderzoeksrechter een bevelschrift vragen voor een visitatie. Nodige PV's opstellen en doorsturen.
Een van die politieambtenaren zal een officier zijn geweest ... of die geeft zijn toestemming gegeven.

Regelgeving staat in wet politieambt
“Art.28...§ 2. Bij het vervullen van hun gerechtelijke opdrachten, kunnen de politieambtenaren een gerechtelijke fouillering verrichten van de personen die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke aanhouding, alsook van de personen ten aanzien van wie aanwijzingen bestaan dat zij overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdaad of wanbedrijf bij zich dragen. De gerechtelijke fouillering mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en de persoon mag te dien einde niet langer dan zes uur worden opgehouden. De gerechtelijke fouillering wordt uitgevoerd overeenkomstig de richtlijnen en onder verantwoordelijkheid van een officier van gerechtelijke politie...”(5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt).

Zie verder art.6.2.2. De gerechtelijke fouillering in 2 FEBRUARI 1993. - Omzendbrief met betrekking tot de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.

Terug naar “Andere”