onterechte boete NMBS

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

onterechte boete NMBS

#1 , 15 jan 2017 20:02

Hallo

Wij zitten met een probleem i.v.m. een onterechte boete van de NMBS. Dit is ongeveer twee maanden geleden gebeurd:

Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat. Haar fout natuurlijk. De conductrice spreekt haar hier op aan en zegt dat ze een nieuw ticketje moet kopen aan een hoger tarief of dat ze anders 75 euro boete zal moeten betalen. Omdat ze geen cash had en het apparaatje van de conductrice nogal traag reageerde, reed haar trein reeds het station van Leuven in, waar ze zou moeten overstappen. Bijgevolg vroeg ze aan de conductrice of ze dit niet kon afhandelen met de conducteur van de volgende trein, zodoende toch haar aansluiting te halen. Volgens de conductrice was dat geen enkel probleem.
Vervolgens is ze overgestapt op de trein naar Hasselt en heeft ze haar ongeldig ticket (waar de conductrice een boodschap op had aangebracht) duidelijk bij het binnenstappen getoond aan de conducteur en hem de situatie uitgelegd. Hij heeft haar vervolgens een nieuw ticket gegeven aan een hoger tarief (zoals de conductrice uit de vorige trein inderdaad had gezegd). Hiermee dacht ze dan ook dat de kous af zou zijn en verwachtte ze geen verdere problemen meer.

Midden december zijn wij vertrokken naar het buitenland, om terug thuis, twee brieven van de NMBS te mogen ontvangen. Een met de vraag om binnen de twee weken 75 euro te betalen, een tweede om 225 euro te betalen omdat de eerste boete niet tijdig betaald is...

Een van de twee conducteurs zal vermoedelijk een fout hebben gemaakt en dit niet goed doorgeven hebben... Maar, nu zitten wij wel met een boete van 225 euro voor een voorval waar mijn vriendin reeds extra voor betaald heeft in de trein zelf!

Wat kunnen wij hier aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 15 jan 2017 20:08

Ik weet niet of de boete onterecht is. Als is het mij goed herinner: als men niet op de trein betaalt voor het nieuwe ticket, wordt het supplement van 75 euro aangerekend. Uiteindelijk kunt u moeilijk gaan bewijzen dat de eerste conductrice dit gezegd zou hebben.

Voor de verhoging, u wordt geacht uw post te regelen als u voor een tijdje in het buitenland zit.

BrainTrain
Berichten: 496

#3 , 15 jan 2017 20:57

Ik zou(telefonisch en schriftelijk) contact opnemen met de NMBS en uitleggen dat u de 75 euro meteen zal betalen en vriendelijke vragen of ze de verhoging wegens te laat betalen willen schrappen. Leg uit waarom u de eerste niet tijdig had betaald.
U zou in theorie ook kunnen doen alsof u de eerst ebrief nooit hebt ontvangen. De bewijslast ligt bij de NMBS om aan te tonen dat ze u die eerste brief hebben bezorgd. Als dat niet aangetekend is gebeurd kunnen ze dat niet bewijzen.

Reclame

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 15 jan 2017 23:16

@LeenW

Maar ze heeft wel degelijk betaald op de trein, gewoon op de volgende trein, zoals afgesproken met de conductrice. Maar u hebt gelijk dat dit achteraf gezien moeilijk te bewijzen valt...
Als ze weten op welke trein de onregelmatigheid is vastgesteld en op welke trein ze vervolgens is overgestapt en om hoe laat, kunnen ze dan niet terugvinden in hun systeem, of de conducteur van de tweede trein daadwerkelijk een ticket aan boordtarief naar Hasselt, heeft verkocht?

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 15 jan 2017 23:27

@LeenW

Maar ze heeft wel degelijk betaald op de trein, gewoon op de volgende trein, zoals afgesproken met de conductrice. Maar u hebt gelijk dat dit achteraf gezien moeilijk te bewijzen valt...
Als ze weten op welke trein de onregelmatigheid is vastgesteld en op welke trein ze vervolgens is overgestapt en om hoe laat, kunnen ze dan niet terugvinden in hun systeem, of de conducteur van de tweede trein daadwerkelijk een ticket aan boordtarief naar Hasselt, heeft verkocht?
Losse tickets staan niet op naam denk ik, waardoor er opnieuw niets te bewijzen valt.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 16 jan 2017 00:10

@LeenW

Conclusie: NMBS-personeel verschaft verkeerde informatie en/of maakt een fout. Omdat dit niet te bewijzen valt zullen we moeten hopen op de goodwill van de NMBS zelf... Zoals ik reeds vermoedde dus :/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 jan 2017 07:51

Een goede les voor de volgende keer: als u ergens (niet noodzakelijk bij de NMBS) een fout gemaakt heeft en deze nog niet helemaal opgelost was of u afhangt van meerdere personen die goed met elkaar moeten communiceren, is het vaak héél nuttig om alle bewijsmateriaal (het ticket bvb) bij te houden

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 16 jan 2017 09:55

@LeenW

Conclusie: NMBS-personeel verschaft verkeerde informatie en/of maakt een fout. Omdat dit niet te bewijzen valt zullen we moeten hopen op de goodwill van de NMBS zelf... Zoals ik reeds vermoedde dus :/
Inderdaad, uiteraard zonder uit het oog te verliezen dat een fout van uw vriendin aan de basis van dit alles ligt.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 16 jan 2017 10:06

Hebt U nog het ticket? Als je op de trein betaalt krijg je ook een ticket.

BrainTrain
Berichten: 496

#10 , 16 jan 2017 11:01

Ik begrijp TS maar al te goed. Ik gebruik de trein nooit (laatste keer zeker 20 jaar geleden). Paar weken geleden moest ik met de kids de trein nemen. Ik vraag aan het loket de nodige tickets om naar Gent te rijden. Wij staan daar met 3 personen en de loketbediende vraagt naar de leeftijd van de kinderen. Daarna geeft hij mij een ticket (waar ik vermoed dat alle nodige gegevens opstaan). Op de trein stelt de controleur vast dat we een ticket te weinig hebben. Ja, daar sta je dan. Weet ik veel. Dit is wat ze me aan het loket hebben overhandigd. Ik vertrouwde dat dit ticket correct was. Niet dus.

BrainTrain
Berichten: 496

#11 , 16 jan 2017 11:02

PS: ik zou dus AS sturen naar NMBS met melding dat ze die eerste brief nooit hebben ontvangen en dus niet op de hoogte waren van de te betalen boete (en de gevolgen bij laattijdig betalen). Dat zij meteen die 75 euro zullen storten maar de bijkomende 225 euro betwisten.

willyboy
Berichten: 897

#12 , 16 jan 2017 15:23

Bij ticket fraude (en dit is hier het geval ) kan de nmbs overgaan tot gerechtelijke vervolging . Als men vele excuses zoekt om niet betaling zal de nmbs een deurwaarde sturen . Alle vormen van weigeren niet betaling zal als gevolg hebben om nog meer te betalen . Lees algemene voorwaarden van ticket aankoop van de nmbs . Vergeet niet dat een treinbegeleider in functie bijzondere macht van vaststelling heeft . De voorwaarde om met een go-pass te rijden staan duidelijk op het ticket vermeld . Zonder ticket reizen is minder streng gestraft dan een fraude ticket aanbieden .

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 16 jan 2017 16:01

Er bestaat ook nog zoiets als een commerciële tegemoetkoming, iets wat de NMBS veelvuldig (moet) toepassen en dat lijkt me in dit geval wel het proberen waard. Het ticket is uiteindelijk aan het geëigende boordtarief aangekocht; de NMBS lijdt hier geen schade.

Fraude vereist een moreel element, een opzet dus. Als iemand met een leeftijd 25 jaar en 6 maanden bijvoorbeeld een Go Pass koopt en er 6 maanden later niet bij stilstaat dat de leeftijdsgrens is overschreden, dan kan je dit bezwaarlijk als fraude bestempelen.
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 16 jan 2017 16:02

Bij ticket fraude (en dit is hier het geval ) kan de nmbs overgaan tot gerechtelijke vervolging . Als men vele excuses zoekt om niet betaling zal de nmbs een deurwaarde sturen . Alle vormen van weigeren niet betaling zal als gevolg hebben om nog meer te betalen . Lees algemene voorwaarden van ticket aankoop van de nmbs . Vergeet niet dat een treinbegeleider in functie bijzondere macht van vaststelling heeft . De voorwaarde om met een go-pass te rijden staan duidelijk op het ticket vermeld . Zonder ticket reizen is minder streng gestraft dan een fraude ticket aanbieden .
Naast de kwestie. TS kocht een ticket op de trein met een meerkost.
Als TS dit kan bewijzen, heeft de NMBS helemaal niet het recht nadien nog een boete aan te rekenen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 jan 2017 16:09

Naast de kwestie. TS kocht een ticket op de trein met een meerkost.
Als TS dit kan bewijzen, heeft de NMBS helemaal niet het recht nadien nog een boete aan te rekenen.
Dit schreef TS toch??

Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”