onterechte boete NMBS

BrainTrain
Berichten: 496

Re: onterechte boete NMBS

#16 , 16 jan 2017 17:16

Naast de kwestie. TS kocht een ticket op de trein met een meerkost.
Als TS dit kan bewijzen, heeft de NMBS helemaal niet het recht nadien nog een boete aan te rekenen.
Dit schreef TS toch??

Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat.
Ja, TS heeft dat idd geschreven. Maar ik vermoed dat met "naast de kwestie" bedoeld wordt dat TS hier niet vervolgd wordt voor ticketfraude. De controleur heeft haar de mogelijkheid aangeboden een nieuw ticket (met bijkomende kost) aan te kopen. Dit heeft ze dan ook gedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#17 , 16 jan 2017 17:27

Naast de kwestie. TS kocht een ticket op de trein met een meerkost.
Als TS dit kan bewijzen, heeft de NMBS helemaal niet het recht nadien nog een boete aan te rekenen.
Dit schreef TS toch??

Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat.
Ja, TS heeft dat idd geschreven. Maar ik vermoed dat met "naast de kwestie" bedoeld wordt dat TS hier niet vervolgd wordt voor ticketfraude. De controleur heeft haar de mogelijkheid aangeboden een nieuw ticket (met bijkomende kost) aan te kopen. Dit heeft ze dan ook gedaan.
Echter pas een treinrit later. Haar eerste treinrit had ze geen ticket.

willyboy
Berichten: 897

#18 , 16 jan 2017 17:58

De algemene voorwaarde van ticket gebruik zijn er om nageleefd te worden . Niemand heeft graag boete hiervoor . Waarover het ook gaat in deze wereld . Als de treinbegeleider de mogelijkheid geboden heeft om nieuw ticket te kopen is deze de goedheid zelf . Er bestond mogelijkheid om de spoorbeveiliging er bij te halen . Maar als t.s nog lang wacht met betaling ...zal de deurwaarde langskomen om een gerechtelijke vervolging te starten .

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#19 , 16 jan 2017 19:27

U leest de vervoerswaarden nogal selectief, me dunkt. Het is de NMBS die in dit geval niet in staat was om tijdig een ticket aan boordtarief af te leveren (de trein reed het station van Leuven binnen), daar heeft de reiziger geen schuld aan. Het is helemaal geen toegeving van de treinbegeleider om haar een ticket boordtarief te laten kopen, het is gewoon de standaardprocedure:
Art. 16. Verplichtingen van de reiziger zonder (geldig) vervoerbewijs tijdens de treinreis :
aankoop van een vervoerbewijs aan “Boordtarief”.
§1. De treinbegeleider verzoekt de reiziger een vervoerbewijs aan “Boordtarief” aan te kopen uit het gamma van producten verkocht in de trein, in de volgende gevallen:
2. Reiziger in het bezit van een ongeldig vervoerbewijs (op papieren of elektronische drager)
(...)
g) een vervoerbewijs dat gebruikt wordt buiten de voorwaarden (datum, uur, leeftijd);
"sowieso" schrijf je zo.

Alfred J
Berichten: 190

#20 , 16 jan 2017 19:49

Het is de NMBS die in dit geval niet in staat was om tijdig een ticket aan boordtarief af te leveren (de trein reed het station van Leuven binnen), daar heeft de reiziger geen schuld aan.
De treinbegeleider had dat mogelijk wel gedaan, maar TS moest door om de aansluiting te halen. Nogal krom om dat de NMBS te verwijten. Als je dan controle krijgt vlak voor een halte, stap je daar ook snel af want de treinbegeleider krijgt zijn ticket niet meer geprint voor jij afgestapt bent?

LeenW
Berichten: 12826

#21 , 16 jan 2017 19:51

Het is de NMBS die in dit geval niet in staat was om tijdig een ticket aan boordtarief af te leveren (de trein reed het station van Leuven binnen), daar heeft de reiziger geen schuld aan.
De treinbegeleider had dat mogelijk wel gedaan, maar TS moest door om de aansluiting te halen. Nogal krom om dat de NMBS te verwijten. Als je dan controle krijgt vlak voor een halte, stap je daar ook snel af want de treinbegeleider krijgt zijn ticket niet meer geprint voor jij afgestapt bent?
De reiziger blijft in fout, het was al een toegeving om ze de aansluiting nog te laten halen.

Didymus
Berichten: 2061

#22 , 16 jan 2017 20:31

De treinbegeleider had dat mogelijk wel gedaan, maar TS moest door om de aansluiting te halen. Nogal krom om dat de NMBS te verwijten. Als je dan controle krijgt vlak voor een halte, stap je daar ook snel af want de treinbegeleider krijgt zijn ticket niet meer geprint voor jij afgestapt bent?
De eerste trein moest mogelijk eveneens vertrekken om geen vertraging op te lopen. Wat voor zin hebben dat soort hypotheses? Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik weet wel dat hun tablets vaak blokkeren of hun dataverbinding verliezen, TS maakt daar ook allusie op. Dat is de verantwoordelijk van de NMBS en van niemand anders.

En ja, ik zit gemiddeld > 1u op de trein, als de treinbegeleider mij persé last minute wil controleren, dan is dat pech.

Bottom line is dat we te weinig details kennen om daarover te kunnen oordelen.
"sowieso" schrijf je zo.

Alfred J
Berichten: 190

#23 , 16 jan 2017 20:37

De eerste trein moest mogelijk eveneens vertrekken om geen vertraging op te lopen. Wat voor zin hebben dat soort hypotheses? Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik weet wel dat hun tablets vaak blokkeren of hun dataverbinding verliezen, TS maakt daar ook allusie op. Dat is de verantwoordelijk van de NMBS en van niemand anders.
De treinbegeleider bepaalt wanneer de trein vertrekt. Afhandeling van een ticket kan deze perfect verantwoorden voor een eventuele extra vertraging.
En ja, ik zit gemiddeld > 1u op de trein, als de treinbegeleider mij persé last minute wil controleren, dan is dat pech.
Pech voor jou inderdaad ja.

Didymus
Berichten: 2061

#24 , 16 jan 2017 20:57

Ik weet niet waar je die onzin blijft halen, maar een haperende tablet is geen verantwoording voor een vertraging. Reizigers die vertraging "veroorzaken" krijgen trouwens letterlijk de gepeperde rekening gepresenteerd. Dat ligt moeilijker als er gebrekkige uitrusting aan de basis ligt.

Treinbegeleiders moeten zich iedere 20 minuten door de trein begeven. Als ze dat niet doen, dan is dat hun verantwoordelijk en dat weten ze zelf goed genoeg. Er heeft nog geen enkele nog maar een poging gedaan om me alsnog te controleren. Maar we zijn enorm aan het afwijken.
"sowieso" schrijf je zo.

Alfred J
Berichten: 190

#25 , 16 jan 2017 21:16

Ik weet niet waar je die onzin blijft halen, maar een haperende tablet is geen verantwoording voor een vertraging.
Een reiziger helpen die geen geldig vervoersbewijs heeft is dat wel. Je mag het woord "onzin" voor jezelf houden.
Treinbegeleiders moeten zich iedere 20 minuten door de trein begeven. Als ze dat niet doen, dan is dat hun verantwoordelijk en dat weten ze zelf goed genoeg. Er heeft nog geen enkele nog maar een poging gedaan om me alsnog te controleren. Maar we zijn enorm aan het afwijken.
Dan nog kan het perfect voorvallen dat de treinbegeleider bezig is met een klant terwijl de trein een halte binnenrijdt. Geen enkele reden om dan weg te lopen zoals jij suggereert, bij de verkeerde treinbegeleider kan dat wel eens in je gezicht ontploffen. Maar gelukkig zijn de meeste mensen.

Maar je hebt gelijk, we wijken af dus ik laat hierbij :D

giserke
Berichten: 2434

#26 , 17 jan 2017 01:43

Man man, man wat blijft men hier toch zeveren. TS beweerd dat ze in de volgende trein een ticket heeft gekocht met opleg.
Maw al die zever van 'ongeldig voerbewijs en boetes' zijn in deze niet van toepassing, want TS heeft een geldig vervoerbewijs gekocht aan de treinbegeleider.
Het enig probleem van TS is dat ze dit niet meer kan bewijzen gezien ze hoogst waarschijnlijk het ticket niet meer heeft.
Met een beetje geluk heeft ze wel nog die Go Pass waarop geschreven werd. Dat is toch al een 'half bewijs' dat er effectief wel een ticket kan gekocht zijn.

BrainTrain
Berichten: 496

#27 , 17 jan 2017 08:35

Man man, man wat blijft men hier toch zeveren. TS beweerd dat ze in de volgende trein een ticket heeft gekocht met opleg.
Maw al die zever van 'ongeldig voerbewijs en boetes' zijn in deze niet van toepassing, want TS heeft een geldig vervoerbewijs gekocht aan de treinbegeleider.
Het enig probleem van TS is dat ze dit niet meer kan bewijzen gezien ze hoogst waarschijnlijk het ticket niet meer heeft.
Met een beetje geluk heeft ze wel nog die Go Pass waarop geschreven werd. Dat is toch al een 'half bewijs' dat er effectief wel een ticket kan gekocht zijn.
nice giserke... oog voor detail :-)

willyboy
Berichten: 897

#28 , 17 jan 2017 09:04

Waar blijven jullie die excuses toch zoeken . Het enige juiste antwoord is van LeenW . De reiziger blijft in fout, het was al een toegeving om ze de aansluiting nog te laten halen. TS verteld veel dingen om situatie wat te verdraaien om zijn gelijk te krijgen . In vele gevallen word een niet geregelde reiziger overgeleverd aan sicurity rail op het perron . Dit om geen verdere vertraging op te lopen .

willyboy
Berichten: 897

#29 , 17 jan 2017 09:18

De treinbegeleiders krijgen een degelijk opleiding om reizigers te helpen hun in regel te stellen indien geen ticket of fraude ticket . De klant die zich wil onttrekken van deze regeling gaat alles uit de kast halen om geen boete te krijgen . De nmbs stuurt geen boete brieven aan klanten die zich in regel hebben gesteld . De oorzaak ligt niet bij de treinbegeleider doch aan de klant die tegenwerkt om tot een oplossing te komen . Klanten gaan soms zo ver dat ze brieven schrijven naar nmbs over misbruik van macht door een persoon in uniform . Brain train ...jij gaat de nmbs kas nog goed vullen bij gerechtszaak .Van niet betaalde boetes komt alleen maar hogere boete van . Dit niet alleen bij nmbs .

Didymus
Berichten: 2061

#30 , 17 jan 2017 11:12

U slaat er weer compleet naast. Je mag sinds 2015 zonder geldig ticket de trein op en bij de treinbegeleider (wanneer hij/zij langskomt, je hoeft niet zelf meer op zoek) een ticket aan boordtarief met een toeslag van 7 EUR kopen. Zolang je dat onmiddellijk betaalt (cash of kaart) staan daar geen verdere sancties op. Het is dus wel degelijk de verantwoordelijk van de NMBS dat dit ticket op een vlotte manier kan worden aangekocht.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”