#1 , 15 jan 2017 20:02
Hallo
Wij zitten met een probleem i.v.m. een onterechte boete van de NMBS. Dit is ongeveer twee maanden geleden gebeurd:
Mijn vriendin zat op de trein met een Go-Pass. Omdat ze niet vaak met de trein reist had ze er niet aan gedacht dat hier een leeftijdsgrens op staat. Haar fout natuurlijk. De conductrice spreekt haar hier op aan en zegt dat ze een nieuw ticketje moet kopen aan een hoger tarief of dat ze anders 75 euro boete zal moeten betalen. Omdat ze geen cash had en het apparaatje van de conductrice nogal traag reageerde, reed haar trein reeds het station van Leuven in, waar ze zou moeten overstappen. Bijgevolg vroeg ze aan de conductrice of ze dit niet kon afhandelen met de conducteur van de volgende trein, zodoende toch haar aansluiting te halen. Volgens de conductrice was dat geen enkel probleem.
Vervolgens is ze overgestapt op de trein naar Hasselt en heeft ze haar ongeldig ticket (waar de conductrice een boodschap op had aangebracht) duidelijk bij het binnenstappen getoond aan de conducteur en hem de situatie uitgelegd. Hij heeft haar vervolgens een nieuw ticket gegeven aan een hoger tarief (zoals de conductrice uit de vorige trein inderdaad had gezegd). Hiermee dacht ze dan ook dat de kous af zou zijn en verwachtte ze geen verdere problemen meer.
Midden december zijn wij vertrokken naar het buitenland, om terug thuis, twee brieven van de NMBS te mogen ontvangen. Een met de vraag om binnen de twee weken 75 euro te betalen, een tweede om 225 euro te betalen omdat de eerste boete niet tijdig betaald is...
Een van de twee conducteurs zal vermoedelijk een fout hebben gemaakt en dit niet goed doorgeven hebben... Maar, nu zitten wij wel met een boete van 225 euro voor een voorval waar mijn vriendin reeds extra voor betaald heeft in de trein zelf!
Wat kunnen wij hier aan doen?